XP opstart vertraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
XP Prof vers geinstalleerd op PC:

AMD Athlon 64 3400+
1048 Mb RAM PC 3200
ATI Radeon X1650 256 Mb
300 W voeding
Symantec NAV 2005

Alle updates XP binnen.
Gescand op virus en malware.

De PC start goed op en XP ook, maar doet er wat lang over - ongeveer twee minuten tussen "AANknop" en te gebruiken account in XP (dus dat Norton gestart is)

Nu is Norton Antivirus goed te vervangen door bijv AVAST, wat tijd zal schelen.

Maar mijn vraag richt zich met name op de tijd van 20 seconden met zwart scherm tussen "het blauwe streepjes laadbalkje" en het beeld van "Welkom".

Iemand idee wat in die tijd gebeurt of geladen wordt?

Er gebeurt 1 ding: Hardwareherkenning.

Tijs.

De gedetecteerde hardware wordt 'doorgegeven' aan Windows.

Zie ook het bestand ntdetect.com in de hoofdmap van C:

Tijs.

Bedankt Tijs,

Heb je idee hoe het zou kunnen komen dat die laadtijd bij deze PC zolang duurt?

Andere XP-PC met 1024 Mb RAM en Pentium 3.4 processor, ook met NAV 2005 is "die zwartschermperiode" ongeveer 5 seconden. Bij deze dus zo'n 20 sseconden.

Allebei de PC's geen printer, USB-sticks of wat aangesloten.

Groet, Dick

Hoe staat de opstartvolgorde in de bios?

Zet daar in ieder geval de harddisk als eerste

Wat je kunt doen is in de BIOS alles uitschakelen wat je niet gebruikt. Denk hierbij o.a. aan Seriële poorten, parallelle poorten etc. als je daar geen functie voor hebt.

Ook het verwijderen van insteekkaarten uit je computer waar je geen functie voor hebt (denk aan modem insteekkaarten etc.) kan wat helpen.

Verder is van belang of het Plug-n-play randappaten zijn of juist niet. Gegeven dat je naar mijn inschatting een relatief 'oude' computer beschrijft zou daar het 'probleem' kunnen liggen.

Overigens vind ik 20 seconden niet de grootste ramp van de wereld (1 minuut+ zou me wél irriteren). Natuurlijk telt jouw mening, niet de mijne.

Succes,

Tijs.

@CaptainBri: Je maakt een dure vergissing: Het gaat niet om de tijd waarin zo'n balkje van links naar rechts loopt en het logo van Windows XP in beeld is, maar nog daarvoor!

Bovendien wordt Bootvis afgeraden door Microsoft. Je kunt het proberen of het helpt, maar ik heb het uitgeprobeerd en er zelf géén resultaten mee bereikt.

Ipv. Bootvis heb ik voor dat deel van de opstart gebruik gemaakt van DriverHeaven Tunexp 1.5, hier te downloaden.

Wat het doet is (o.a.) het defragmenteren van de harddisk, zodat de drivers en opstartbestanden vooraan komen te staan en dus snel geladen kunnen worden etc. Verder bepaald het welke drivers als eerste geladen zouden moeten worden. Dat is, bij elkaar genomen, ongeveer hetzelfde wat Bootvis óók pretendeert te doen.
Opties die ík heb ingeschakeld in Tunexp:
Memory and file system: Faster Shutdown, File allocation size tweak, Optimize prefetch, Increase NTFS perfomance
Hardware: Increase CPU priority, Speed up Windows IRQ handling
De andere opties in TuneXP leken mij niet zinvol, dus niet ingesteld.
Hierna onder Memory and file system de optie Ultra-fast booting aangeven. Daarna gaat het programma o.a. defragmenteren, zoals boven aangegeven, dit gebeurt dan in een apart Defrag-venster. Niet vergeten (wordt ook gemeld) die helemaal te laten uitvoeren vóórdat de pc moet worden geherstart.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Voor de duidelijkheid: Het opstarten van de beschreven PC "van AANknop" tot "XP bruikbaar" is ruim twee minuten. Maar twintig seconden dat zwarte scherm geeft een niet helemaal in orde gevoel.

Ik ga in het BIOS kijken of daar zaken uit te zetten zijn.
Deze week had ik al de nooit gebruikte tv-kaart en de firewire-kaart (die heet toch zo...) verwijderd.

Maar het lopend blauwe balkje van XP komt op zich best vlot in beeld.

Aj, ik zie dat ik je vraag niet goed gelezen had. Ik had (onterecht) gelezen dat het ging om de tijd voordat het balkje gaat lopen, maar jij bedoelt het moment tussen het 'balkje' en het "Welkom bij Windows" en/of het inlogscherm.

Daar weet ik zo snel niet van wat het doet. Lijkt mij (maar dat ben ik niet zeker van) het initialiseren van de grafische driver, maar ik kan me daarin vergissen...

Het uitschakelen van apparaten die niet worden gebruikt is altijd een goed idee, maar ik vrees dat dat voor die periode waar je het (eigenlijk) over wilde hebben niet (veel) gaat helpen.

Excuus ook aan CaptainBri, maar ik houd mijn bedenkingen bij Bootvis (zie vorige posting).

Tijs.

Hoi Tijs weer,

Ga Tunexp 1.5 ook uitproberen.

Bij deze PC had ik juist het RAM verdubbeld, om sneller te kunnen opstarten en afsluiten.

De totale opstarttijd van deze vers geinstalleerde PC ging (in vergelijking 512 Mb RAM en 1024 Mb) van 2.30 min naar 2.00 min. De afsluittijd van 30 sec. naar 15 sec.

Mocht jij of iemand anders nog een idee hebben over de periode "van blauwe laadbalkje tot welkom bij windows", dan hoor ik dat graag natuurlijk.

Hier staat precies wat er gebeurt bij het opstarten van XP. Dus voor jouw geval is het het starten van winlogon.exe die weer lsass.exe start (zie de laatste paragraaf) die voor de vertraging zorgt.

Het kan geen kwaad om ook een malware-scan te starten. Wellicht is er een besmetting actief die voor de vertraging zorgt. Ook kan je anti-virus pakket voor de vertraging verantwoordelijk zijn.
hier staan instructies, en natuurlijk ook je anti-virus pakket bijwerken en een (korte) scan laten doen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
De opstarttijd van AANknop tot bruikbare account is 1.30 min nu. Lijkt me mooi.

Na aanzetten van de PC komt het blauwe streepbalkje binnen 20 sec. in beeld.

Het zwarte scherm tussen laadbalkje en Welkom duurt 7 sec.(in plaats van 20 sec)

Dit dus na:

Verschillende zaken (seriele poort ed) uitgezet in het BIOS.

TUNEXP 1.5 toegepast zoals door Tijs aangegeven.

Malware scan uitgebreid - niets gevonden

NAV virusscan - niets gevonden

Bedankt allemaal voor de hulp!

Laatst bewerkt:
Dat is een mooi resultaat! :) Bedankt voor de uitgebreide terugmelding.

Graag je vraag nu op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan