XP opstarten/afsluiten traag door persoonlijke instellingen opslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henry80

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2007
Volgende probleem heb ik de laatste periode.
Als ik pc opstart krijg onderstaande scherm waarin windows zegt dat het de persoonlijke instellingen aan het laden is:
ivir8w.jpg

Dit duurt iets van 1-1.30minuut.

Ook zelfde probleem bij afsluiten pc.
Windows meldt dat het de persoonlijke instellingen opslaat. Dit duurt weer 1-2 minuten.
Voorgaande langdurende opstarten/afsluiten pc had ik eerst niet.

Ben dit verder gaan uitpluizen. Heb met opstarten pc niet noodzakelijke programma's uitgezet. Maar dit niet geholpen.

Tenslotte maar gaan zoeken onder persoonlijke instellingen.

En kwam uit op dat die instellingen zouden zitten in C:\Documents and Settings*.
Die is ongeveer 3GB groot. Zou het daaraan kunnen liggen? Met zo'n grote omvang aan persoonlijke instellingen (tenminste als ze echt in die direcory zitten) zal pc zeker lang over doen met bv opstarten.

(*in verleden heb ik Mijn Documenten van C: naar E: partitie gebracht om systeembestanden van persoonlijk bestanden van Mijn Documenten te scheiden, zou beter zijn)

met bootvis (neem hun download pagina) krijg je een indruk van wat er zo lang duurt bij het opstarten.
Soms is het een driver, die een andere driver in de weg zit.
Verwacht niet te veel van de optimalisatie. Dat werkt lang niet altijd. Reden waarom Microsoft het net meer ondersteund.
Ook is het mogelijk een instelling (bv bootime defragmentation, of een scanner. En bij het afsluiten het wissen van de pagefile)

Ook een groot documents & settings bestand kan vertragend werken.
Mogelijk b.v door opgeslagen mappen en bestanden op het bureaublad zelf, daar zouden alleen snelkoppelingen moeten staan.

Mvg Leo

Laatst bewerkt:
Doe eens een reboot en druk op f8 alvorens het windows logo verschijnt.
Kies de optie opstarten met logboekregistratie.
Als de pc helemaal herstart is start de pc dan opnieuw op in veilige modus.
Het logboekbestand staat in de root van je os partitie. Die kan je openen met kladblok.
Daarin kan je volgen wat wel en niet is meegestart. Hiermee kan je kijken of er iets tussenstaat wat overbodig is en je opstarttijd kan bevorderden.

Ps, laat je register eens flink opschonen met ccleaner.

Laatst bewerkt:
Kies de optie opstarten met logboekregistratie.
Als de pc helemaal herstart is start de pc dan opnieuw op in veilige modus.
Het logboekbestand staat in de root van je os partitie. Die kan je openen met kladblok.
Daarin kan je volgen wat wel en niet is meegestart. Hiermee kan je kijken of er iets tussenstaat wat overbodig is en je opstarttijd kan bevorderden.

Ps, laat je register eens flink opschonen met ccleaner.

Ik zal eerst met deze route beginnen.
*Kies de optie opstarten met logboekregistratie.
-deze stap lukte.

Maar erna onduidelijkheid.
Nadat ik deze stap heb gedaan, moet ik pc afsluiten en weer opstarten in wederom veilige modus? Zo ja, dat lukte ook.
Daarna deze stap:
Het logboekbestand staat in de root van je os partitie.
Die volg ik niet: 'De root van de os-partitie'
os-partitie lijkt me C: waar program files, windows en dergelijke zitten, maar waar zit 'root'? Waar precies moet je tussen de vele bestanden en directories zoeken?

(ccleaner gebruik ik regelmatig, dat lijkt me niet het probleem)

De "root" is de hoofddirectory waar windows en program files instaan.
Daar staat een logboekbestand die aangemaakt is bij die ene herstart.
exacte bestandsnaam weet ik nu ff zo gauw niet, maar heeft de extensie "log".
Dat bestand kan je met een tekstverwerker openen en bekijken.
De gegevens staan in chronologische volgorde van opstarten.
Kijk of hier iets staat wat niet zou mogen worden opgestart of dat er iets nog wordt getracht te starten wat niet meer bestaat.
Het zelfde doelde ik eigenlijk ook op mogelijke foute startitems in het register, vandaar ccleaner.

Ps, ff iets anders, heb je veel fonts op je systeem staan?
Dit zorgt ook voor enorme vertraging.

Doe ook eens een grondige scan met mbam van antimalwarebytes.

prefetch

Maak de C:\Windows\Prefetch eens leeg (ctrl+a+delete) daar kan n.l. 'n corrupte/verouderde verwijzing inzitten.
Met deze "tweak" heb ik al vaker "probleempjes" opgelost!

Maak de C:\Windows\Prefetch eens leeg (ctrl+a+delete) daar kan n.l. 'n corrupte/verouderde verwijzing inzitten.
Met deze "tweak" heb ik al vaker "probleempjes" opgelost!
Heb idee dat ik alles door elkaar doe. Moet het systematischer aanpakken.
Daarom ga ik lijst maken van aangedragen oplossingen van jullie (bedankt allen!). Heb ook op internet hier en daar mogelijke oplossingen gelezen. Ik zal de lijst dan posten en aangeven wat wel en niet geholpen had.
(zo kunnen anderen met zelfde probleem ook iets aan hebben)

Na gedetailleerd volgen en noteren hoe pc opstart en afsluit en wat er precies plaatsvind, moet ik hier en daar wat aanvullingen en correcties invoegen. Ik had mijn vraag verkeerd gesteld.
Dat kwam ook omdat ik enkele problemen met de cp van elkaar scheidde, terwijl ze mogelijk 1 oorzaak hadden:

Mijn interne dvd-brander was eerder stukgegaan. Ik verving die met een nieuwe (van LG). Daarbij was een dvd-schijf met allerlei programma’s meegeleverd als reclame. Die progs probeerde ik uit.
Er zat ook een programma bij van Powerdvd. Daar het problemen gaf deinstalleerde ik het. Oude versie die ik had, was niet meer beschikbaar, via systeemherstel tevergeefs geprobeerd, erna die hele prog verwijderd.

Sindsdien kreeg ik volgende problemen met de pc:
1- als windows mediaplayer speelt merk ik dat de cpu regelmatig plotseling omhoogschiet en afgespeelde muziek of films vertraging ondervinden waardoor geluid en beeld niet te volgen zijn (dit komt denk ik door muisbewegingen).

2- wanneer ik met de muis bewoog vond die vertraging ook plaats als ik bv met Word-docs werkte. En zelfs dat de muis vastraakte en ik het pc opnieuw moest herstarten.

Dit probleem met de muis heb ik per ongeluk opgelost toen naderhand mijn persoonlijk bestanden (Word-documenten, muziek, enz) die in C: zaten overbracht naar de andere aanwezige aparte partitie D: . Sindsdien was dit probleem met de muis voorbij.

3-
het probleem die ik hier op forum voorlegde van opstarten en afsluiten pc lang duurde.

Deze 3 problemen kwamen na moment dat ik die proefdisc van LG uitprobeerde en ik systeemherstel toepaste.
Dit is de voorgeschiedenis die mogelijk beter beeld kan geven en alsnog dit probleem/problemen tot een juist einde brengt.

Zoals beloofd zou ik de oplossingen die ik testte voor dat trage opstarten en afsluiten bespreken.
Ik probeer het schematisch uit te leggen, zo kan het beter gevolgd worden:
Opstarten gaat zo;
1- Aan-knop indrukken
2- die Windowsscherm met blauwe blokjes die horizontaal op en neer gaan (zie screenshot aan begin topic).
3- wachtwoord-scherm
4- Buroblad in scherm
5- daar ik voornamelijk met Word-documenten werk:
a- Mijn Documenten-icoon klikken
b- erna op een Word-bestand klikken
c- waarna Word bestand geopend is.

Aanvankelijk schreef ik dat laden persoonlijke instellingen de laatste tijd lang duurde. Maar dat moet ik corrigeren na gedetailleerd volgen al deze stappen.

Laden persoonlijke instellingen vindt plaats nadat ik het wachtwoord invoer, en dat duurt slechts 10-15seconden.
Wat lang duurde was die Windowsscherm met blauwe blokjes die op en neer gaan. Dat duurt 1-1.30minuut.
Ongeveer een minuut erna is buroblad zichtbaar (dus pc is totaal ongeveer 2-2.30 minuut dan aan de gang). Pas 3-4 minuut na indrukken AAN-knop pc krijg ik een geopend Word-document voor me. Dus ook openen Word-documenten (pas na 3-4 minuut opstarten pc) gaat traag.

Het afsluiten van de pc:
Ik schreef eerder dat opslaan persoonlijke instellingen door Windows lang duurde. Dat moet zijn ‘instellingen’ (dus alle instellingen, zowel persoonlijke als andere instellingen, welke die laatste zijn is me onduidelijk).
Afsluiten in totaal duurde 1.30-2.00 minuut.

Ik heb diverse oplossingen uitgeprobeerd (zie hierna).
Effecten:
Opstarten
Blijft ongeveer zelfde nivo, dus geen vooruitgang.
Afsluiten pc
zit nu op net over 1 minuut. Dat was eerst 1.30-2minuut. Dus wat tijdwinst, maar afsluiten van een pc moet sneller denk ik.
Een indicatie hiervoor:
iemand zelfde probleem gehad en hij bracht het terug van bijna 1 minuut naar 7 seconden: http://www.pcnavigator.nl/forum/index.php?topic=85365.20
(de daar getoonde oplossingen nagenoeg allemaal tevergeefs uitgebrobeert).

De volgende maatregelen heb ik uitgeprobeerd om dit opstarten en afsluiten sneller te krijgen (zoals ik eerst gewend was):
1- pc testen op virus- of spyware besmetting
Heb Malwarebyte naar laten kijken, geen besmetting. Ook AntiVir laten lopen, ook geen meldingen.
Resultaat: nvt/geen effect

2- Tijdelijke bestanden, register, cookies en geschiedenis opschonen
Dat doe ik met Ccleaner regelmatig. Geen effect.
Resultaat: geen effect

3- Overbodige programma’s die meelopen bij opstarten uitvinken.
Nagenoeg alles via Msconfig uitgevinkt.

4- Prefetch opschonen (C:\WINDOWS\Prefetch)
Gedaan paar keer, geen effect.
Ik meld alles voor de volledigheid:
Wat me opvalt is dat ik bestanden zag die ik er niet verwachtte:
WGATRAY.exe en WUAUCLT.exe.

5- Fonts/Lettertypen heb ik 30 verwijderd (zitten in C:\WINDOWS\Fonts, of configuratie, onder Lettertypen). Er zijn er nu 230 ipv 260.
Wat me opviel:
In Word zelf tel ik 130 lettertypen, maar in Fonts zelf veel meer omdat de variaties van een lettertype zoals vet en schuingedrukt als aparte bestanden worden getoond. Ik ben er niet aangekomen, omdat het me onduidelijk is of je bv het bestand Arial Bold (=Arial Vet) mag verwijderen.

6- Buroblad schoonmaken
Die is nu nagenoeg vrij, er staan geen losse bestanden of zo meer op.

7- Bootvis ingezet

8- Bij afsluiten volgende doen: Eerst alle programma’s sluiten en kijken of het helpt. En erna 1 voor 1 kijken welke de oorzaak traag afsluiten is. (zie in http://www.aumha.org/win5/a/shtdwnxp.php onder “SHUTDOWN WORKS, BUT IT’S REAL SLOW”)
Resultaat: geen effect (ondanks afsluiten alle programma’s blijft pc traag afsluiten).

9- Services - ballast wegdoen/uitvinken
In http://www.aumha.org/win5/a/shtdwnxp.php (“SHUTDOWN WORKS, BUT IT’S REAL SLOW”) advies om ‘Terminal Services’ uit te schakelen.
Dat gedaan.
in http://www.schoonepc.nl/optim/bootvis.html lijst van zulke services die je mag uitschakelen om pc sneller te laten opstarten, dat gedaan. Volgende er uitgeschakeld (of stond al op uitgeschakeld*):
-Alerter:
-Compatibiliteit voor Snelle gebruikerswisseling*
-Computer Browser *
-Help en ondersteuning:
-Helpsessiebeheer voor Extern bureaublad:
-Indexing-service
-Messenger*
-Performance Logs and Alerts
-QoS RSVP
-Remote Registry
-Routing and Remote Access
-Server
-Service voor het rapporteren van fouten
-WMI-prestatieadapter
Resultaat beide maatregelen: geen effect

10- Nvidia-driver updaten
In http://www.aumha.org/win5/a/shtdwnxp.php (“SHUTDOWN WORKS, BUT IT’S REAL SLOW”) geadviseerd.
Resultaat: nvt/geen effect (die drivers zitten niet in mijn pc, oude type beeeldscherm denk ik).

11- Logitech multimedia toetsenbord
(zou bij afsluiten pc vertragen, zie in
http://www.pcnavigator.nl/forum/index.php?topic=85365.0).
Daar ik dat merk toetsenbord heb, had dit gekund, maar ik heb die altijd gebruikt, ook voordat ik met deze traag opstarten/afsluiten te maken kreeg. Ook heb ik voor zekerheid andere toetsenbord +muis getest.

12- Energiebeheerschema aanpassen
Die was na de proefdisc van LG door elkaar geraakt (dat denk/dacht ik tenminste). Daarop heb ik daar wat aangepast, waaronder de optie slaapstand aanzetten (zo kun een pc volledig afzetten terwijl bestanden open staan, bij herstarten pc krijg je die bestanden meteen in beeld). Ik heb de slaapstand weer uitgezet.

13-een netwerkverbinding die niet meer gebruikt wordt zit in de weg.
Ik had zoiets, die verbinding uitgezet.

14- in register wijzigingen doorvoeren om sneller op te starten/af te sluiten.
Volgende toegepast:

Opstarten sneller maken
http://home.deds.nl/~quick/XPtips.html
28 - Startmenu versnellen
HKEY_CURRENT_USER / Control Panel / Desktop / MenuShowDelay
stond op 150, heb er 50 van gemaakt
+ afsluiten sneller
http://home.deds.nl/~quick/XPtips.html
31 - Sluit Windows XP sneller af
HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/
stond op 2000, heb er 200 van gemaakt

+Hier ook tips bij sneller afsluiten:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=450799
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management
Zet ClearPageFileAtShutdown op 0 (nul) =Nvt (stond al op nul)

HKEY_CURRENT_USER\Control panel\Desktop
Zet de AutoEndTasks op 1 =Nvt (stond al op 1)

Zet de HungAppTimeout op 2000 -stond op 1000, gewijzigd in 2000
Zet de WaitToKillAppTimeout op 5000 -stond op 1000, gewijzigd in 5000
Zet de WaitToKillServiceTimeout op 5000 -Nvt (stond al op 5000)

Resultaat: geen effect (alleen lijkt afsluiten wat sneller, maar afsluit-tijd blijft rond de 1 minuut)

15 –buroblad-snelkoppeling maken om heel snel af te sluiten
http://www.pcnavigator.nl/forum/index.php?topic=85365.0

afsluiten dmv snelkoppeling

Ook zo lastig om altijd eerst naar start-afsluiten te gaan om af te sluiten.

maak zelf een aflsuitk snelkkopling.

[op op buroblad met muis]
klik met je rechtermuis op buroblad--kies nieuw---kies snelkoppling en vul hier het volgende in.

shutdown -s -t 0 <---nul de pc zal direct aflsuiten na 0 seconden
of
shutdown -s -t 10 <--pc schakelt uit na 10 seconden, kan ipv 10 ieder getal neerzetten
of
of shutdown -r <---de pc schakelt uit en start opnieuw op
of
shutdown -s -f <----windows zal eerst alle open taken afsluiten en daarna pc afsluiten
of
shutdown -s -l <----de huidige gebruiker wordt afgemeld

De volgende oplossingen niet uitgeprobeerd ivm onduidelijkheid of niet gelukt/niet volledig gelukt.

*tip van Jackall om via Veilige modus (F8) logboekregistratie te kiezen en in log te kijken welke progs er lopen bij opstarten.
Dat heb ik diverse keren gedaan, maar dat logbestand die in C: root zou moeten zitten kan ik niet vinden. Na vele pogingen die achterhalen laat ik dit voorlopig zitten.

*Eventlog uitschakelen.
In http://www.aumha.org/win5/a/shtdwnxp.php (“SHUTDOWN WORKS, BUT IT’S REAL SLOW”) geadviseerd.
Maar http://www.schoonepc.nl/optim/bootvis.html raad dat af:
Niet uitschakelen want deze service kan erg nuttig zijn bij het achterhalen van problemen’

*Overbodige programma’s verwijderen
Gedaan, behalve één lukte niet volledig:
Die van Powerdvd: in program files kunnen wegdoen, maar via Ccleaner of Configuratiescherm –Software melding dat het nog in pc zou zitten. Erna verwijderen ervan lukt niet omdat ik melding krijg van “an installation support file could not be installed”.
Dit blijkt een hardnekkige probleem met powerdvd te zijn. Heb oa in register de verwijzingen naar powerdvd uitgehaald, maar het is niet te verwijderen. Voorlopig laat ik het zitten tot ik een tip tegenkom om het weg te krijgen.
Ik weet niet of dit relatie kan hebben met de genoemde problemen die ik hier op forum meldde, maar meld dit voor de zekerheid.

*Documents and settings directory is te groot, zo vertragend werken.
Onduidelijk hoe aanpakken. Die is in mijn pc 3GB groot.

Tot zover mijn zoektocht naar de oplossingen voor dit probleem.
Hoor van harte wat jullie tips/adviezen zijn.

Ik hoop dat iemand zelfde probleem heeft ondervonden en me de oplossing kan aanreiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan