XP over naar MAC OS X

Status
Niet open voor verdere reacties.

sytske

Verenigingslid
Lid geworden
13 nov 2005
Eerst even uithuilen.Ik gebruik nu ca.15 jaar WINDOWS.Eerst een tweede hands ,toen nieuw en nu de laatse drie jaar door een goed bekent staand bedrijf een speciaal samengestelde .Al die jaren ernstige en minder ernstige storingen.Vooral het laatste jaar;blauwe schermen,uw systeem is hersteld van een ernstige fout,tijdens gebruik opnieuw opstarten.De leden van deze site en ook die van NUCIA hebben mij regelmatig weer op weg geholpen.Toen ook jullie mij niet meer konden helpen maar naar een prof. gebracht.Na een paar dagen weer de zelfde ellende.
Van een huisgenoot die jaren geleden verhuisd is staat er nog op zolder een MAC met OS X 10.3.8 400 MHz Power PC G4.geheugen 900 MB SDRAM,snelheid 400 MHz.Zover ik het kan beoordelen werkt alles prima.Volgens mac gebruikers is een oude mac altijd beter dan de modernste windows.Nu mijn vraag.Ik ben 74 en dan spreken nieuwe dingen niet zo snel aan.Ik heb een aantal boeken die mij op weg zouden moeten helpen.Maar integendeel het blijft een groot mysterie.Zelfs het toetsenbord vraagt om andere benadering dan windows.Weet iemand van het bestaan van een boek met een echte handleiding?Dus steeds met kleine stapjes verder en in Jip en Janneke stijl.Ook een site waar men je bij de hand neemt zou prima zijn.
groet Sytske

snel op weg op een mac

De nederlandse site www.macmiep.nl, is een site waar je een online cursus mac kunt volgen, en is goed te doen voor iemand die aan het overstappen is van windows naar Apple.

En ik moet je een copliment maken. Op jouw leeftijd nog overstappen, Petje af! of het nu uit nood is, of omdat je nu weleens een keer storingsvrij wil werken, je zult, zoals de meesten die overstappen naar MacosX, geen spijt krijgen van je beslissing. In het begin is het inderdaad wennen met de toetscombinaties en dergelijke, maar eigenlijk zijn de sneltoetsen hetzelfde als op een windows machine. CTRL-P voor printen word op de apple Apple-toets P. Het werken met een 1 knops muis vergt in het begin ook wat aanpassing, maar de ctrl toets in combinatie met een muisklik is dan de rechtermuisknop. Ook kun je de meeste bekende merken muizen van windows gebruiken op een apple, en dan werkt de rechter muisknop op dezelfde manier.

Je systeem kent wel wat beperkingen, het installeren van 10.4 zal traag draaien op je genoemde systeem. Ikzelf heb hier een G4 800 MHZ en daar loopt 10.4 nog net op.

Succes met de overstap!

Groet,

Bianco

Dankjewel Bianco.Natuurlijk hoor ik van MAC gebruikers veel vriendelijks.Ik krijg de indruk dat MAC gebruiker haast een geuzennaam is.Ik ben wezen kijken op die macmiep site gaan kijken en je hebt gelijk het ziet er eenvoudig uit.
Ik heb wel een vraag over je reactie.Je noemt de traagheid bij het gebruik van 10.4.Maar ik overweeg eigenlijk om de geinstallerde 10.3 gewoon nog te gaan gebruiken.Of is dat niet zo handig?
Dan blijft nog de vraag naar een begrijpelijk manual.Kan dat MAC voor dummies zijn?
groet Sytske.

Persoonlijk zou ik ook niet meteen geneigd zijn om naar 10.4.x (Tiger) up te graden. Panther (10.3.x) wordt nog ondersteund en is misschien voor jouw configuratie de beste oplossing.
Ik heb zelf ook twee G4 modellen (een iMac G4 en een Powerbook G4) die ik niet verder heb ge-upgrade dan 10.3.9.
O ja: je hebt momenteel 10.3.8; dat zou ik wel upgraden naar 10.3.9 via de gratis download van de Apple site.

Mocht je bepaalde 'beginners' vragen hebben: altijd welkom. :)

Het is niet alleen voor een pint,de vogeltjesmarkt en mosselen op z,n Vlaams.Maar je vrienden wonen in Belgie!Bedankt voor je advies PINGOPUCK.Inderdaad upgraden naar 10.3.9 maar verder niet.Deze upgrade melde zich gelijk aan toen ik de MAC startte.
Bedankt voor je aanbod.Ik ken deze site als zeer hulpvaardig en er zal door mij zeker gebruik van worden gemaakt.
groet Carel

aanvulling

10.3.9 is wel een essentiele update. Een aantal zaken worden daarin wat verbeterd, en veel programma's hebben als minimumeis 10.3.9

Mac for dummies is wel een goed geschreven handleiding. Wel is het zo dat Mac Os even wennen is, daar er veel meer beveiligd is als in Windows Xp. Misschien dat er bij de Slegte wat verouderde (Nou, ja verouderd) boeken over Mac Os te vinden zijn.

En zoals PingoPuck al gezegd heeft: vragen kun je ook hier stellen. Als we je kunnen helpen, doen we dat graag natuurlijk!

Groet,

BIanco

Je zal merken dat je aan een Mac (opgelet, niet "MAC" want da's heel wat anders, nl. "Media Access Control") zeer weinig onderhoud hebt, geen antivirussoftware of dergelijke nodig hebt, en praktisch nooit zult moeten herinstalleren.
Wel wordt je aangeraden om een gratis programma als OnyX 1.5.3 (opgelet: deze versie is geschikt voor jouw versie van Panther; dus niet een hogere versie van OnyX trachten te gebruiken), te downloaden en regelmatig te laten lopen ("Automation" tab).
In feite dient een Mac nooit afgezet te worden en worden er bepaalde onderhoudsroutines in het midden van de nacht gedaan (de zogenaamde "cron jobs"), tenminste als je de Mac niet laat inslapen. Maar ook ik zet 's avonds mijn Mac(s) af en laat daarom regelmatig OnyX erop los. Dergelijk onderhoud, met inbegrip van "permissies herstellen" wordt ook aanbevolen voor en na installatie van belangrijke software of na een systeemupgrade. OSX 10.3.9 wordt niet verder ge-upgrade (daarvoor moet je naar Tiger, of het binnenkort te verschijnen Leopard), maar toch zul je af en toe nog een Security Update zien, zolang Panther nog ondersteund wordt. En zoals ik eerder reeds zei: ik zou met dat Mac-type dat je hebt niet verder gaan dan Panther.

Belangrijk is ook dat je ofwel de originele installatie-disk(s) hebt, ofwel een officiële versie van Panther. Heel uitzonderlijk immers zul je moeten starten van je installatieschijf, om Disk Utility/Repair Disk te laten lopen. (je zou ook fsck -fy in Single-User Mode kunnen doen, maar da's een heel ander verhaal waarmee ik een beginnende Mac-ker niet wil lastig vallen).

Welkom in de wondere wereld van Mac! :thumb:

(en bedankt voor je vriendelijke opmerking over de Vlaamse pintjes, vogeltjesmarkt en mosselen)

EDIT (toevoeging) Qua beveiliging ga ik ook akkoord met TumbTack. Je zult voor het minste je admin paswoord nodig hebben, maar dat is precies één van de redenen waarom het op Mac zo veilig werken is. Mocht je om je paswoord gevraagd worden, denk dan ook telkens na of het goed is dat je dat geeft, en ga niet blindelings in op elke vraag die je zou kunnen krijgen. Nou ja, ik denk niet dat ik, b.v. door "phishing" al ooit om mijn admin paswoord gevraagd ben, maar een verwittigde man is er twee waard!

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor jullie toevoeging.Ik denk dat beveiliging voor iedere computer een must is.Ik zal een intensief maar een weinig omvattend gebruik gaan maken.Ik handel een beetje in antieke/oude en klassieke camera,s.Dat doe ik via eBay en maak gebruik van hun software turbolister.Natuurlijk moet ik vaak mailen en sites van collega,s bezoeken.Dat is ongeveer het belangrijkste waar ik de Mac voor nodig heb.Maar dan wel zonder storing en als ik jullie goed begrijp,kan ik met Mac probleemloos werken!
groet Sytske

@ sytske

Veel succes

@ tumbtack, pingopuck

OS 10.4 draait nog makkelijk op een iMac G3 mits je maar genoeg RAM hebt.
OS 10.5 is niet meer haalbaar, maar een Tiger update zo zeker nog kunnen.
Ik draai namelijk OS 10.4.10 en straks 11 nog met gemak op een iMac G3 450 Mhz

LaPasta

Je hebt gelijjk, LaPasta, en toch zou ik persoonlijk nooit zo ver gaan. De belangrijkste toevoegingen van Tiger (10.4.x) ten opzichte van Panther (10.3.x), zijn, mijns inziens, Dashboard (met z'n widgets) en Spotlight. Ik was echt niet onder de indruk van de widgets, en vermoed dat, net als voor zoveel nieuwe programma's (die meer en meer van z.g. "floating palettes" gebruikmaken), ze enkel goed tot hun recht komen als je over een groter scherm beschikt. Mijn schermgroottes zijn slechts 15inch op mijn G4s. Van Spotlight was ik, zo mogelijk en zeker in het begin, nog minder onder de indruk, toen bleek dat Spotlight niet eens in staat is om onzichtbare bestanden (en dat zijn er nogal wat, en soms moet je ze wel kunnen zoeken en vinden) op te sporen, en dat vele Tiger-gebruikers daarom een applicatie als EasyFind installeren.
Nee, persoonlijk ben ik van plan om Tiger te skippen, en Leopard (10.5.x) te kopen met een nieuwe (Intel)-Mac.
En toch is iedere nieuwe Mac OS een onmiskenbare verbetering t.o.v. de vorige.
Maar ieder zijn opvatting, nietwaar? :)

Naast mijn twee G4s die, zoals gezegd, 10.3.9 draaien, beschik ik ook nog over een iMac G3 DV 400MHz, waarop ik niet eens OSX geïnstalleerd heb. Die houd ik lekker op 9.2.

Pingo

(ik word het liefst aangesproken met "Pingo", en heb enkel de naam Pingo Puck -aanvankelijk in twee woorden- bedacht omdat ik een unieke naam zocht, die bovendien wat grappig klinkt)

Sorry Pingo dat technische verhaal van jou is niet aan mij besteed .Mogelijk bedoelde je dat ook niet.
Hier komen mijn eerste direkte vragen.Graag jullie antwoord niet met allerlei technische saus! Jip en Janneke dus.
a/Kan mijn software niet updaten omdart de vorige eigenaar z,n wachtwoord steeds in de weg zit.Dus krijg ik de melding van een verkeerd wachtwoord.
b/Ik vind geen airportkaart,dus kan ik ook geen draadloze verbinding maken.Zijn die dingen echt zo (ca €75 second hand)duur en kan je die zonder groot bezwaar in gebruikte staat kopen?
b2/Moet bij een airportkaart ook nog een antenne naar mijn modem?
c/In berichten lees ik over een fn toets op het bord.Bij mij niet aanwezig,is dat een ernstig manko?
groet Sytske

Laatst bewerkt:
wachtwoord

Voor het wachtwoord: Dit kun je resetten door de orginele systeem CD erin te stoppen. Daar is een mogelijkheid om het wachtwoord weer terug te zetten,, of een nieuwe aan te maken.

Over die Airport kaart: ik gebruik hier met de Mac geen draadloos netwerk, dus weet ik daar ook niets van.

Dank voor je antwoord Thumbtack.Zoals jij geen draadloos gebruikt heb ik geen installatie CD.
Wie kan mij bijstaan?
Vandaag ,na de zon,eens gegoogeld en gezien dat er vaak wordt gesproken over een usb stick die de functie van de airportkaart en antenne over neemt.Dat zou aanmerkelijk goedkoper zijn en voortreffelijk werken.
Ter verduidelijking .Ik kan metkabel wel online komen.Maar dat wil ik liever niet.

groet Sytske

Laatst bewerkt:
Sytske, sorry als mijn uitleg af en toe te technisch wordt.

In één van mijn vorige posts schreef ik:
"Belangrijk is ook dat je ofwel de originele installatie-disk(s) hebt, ofwel een officiële versie van Panther. Heel uitzonderlijk immers zul je moeten starten van je installatieschijf, om Disk Utility/Repair Disk te laten lopen."

Nu lees ik in jouw laatste post:
Zoals jij geen draadloos gebruikt heb ik geen installatie CD.

Ai! Die heb je namelijk wel nodig: ofwel de originele schijven (die enkel bruikbaar zijn op jouw type van Mac, ofwel een generische versie (die op alle types van Mac kunnen gebruikt worden). Je gaat, zoals ik meermaals geschreven heb, heel regelmatig je paswoord moeten ingeven.

Wat draadloos betreft: inderdaad, sinds de stopzetting van de productie van de gewone Airport kaarten (let wel: niet Airport extreme) zijn de prijzen op b.v. eBay de hoogte in geschoten. Je hebt weinig alternatieven: de mensen die met een soort USB stick werken rapporteren vaak onstabiele verbindingen. Twee andere alternatieven zouden zijn:
- een Airport Express gebruiken (maar dat zal vermoedelijk duurder zijn dan een Airport kaart te laten inbouwen)
- draadloos netwerk via het stroomnet, maar daar weet ik helaas niets meer van af. Het systeem heet Homeplug.

Ik vind op Marktplaats dit.Zou dat de kaart kunnen zijn die ik zoek?

Te koop: Apple airport kaart.
De kaart is afkomstig uit een I-mac G3
Inclusief pcmcia socket aan te sluiten op het moederbord

groet Sytske

Laatst bewerkt:
Ik heb van de vorige eigenaar een aantal mogelijke wachtwoorden opgekregen die hij gebruikte.Dus ga ik eerst dat eens uitproberen
De Markplaats advertentie die ik vond voor een AIRPORT kaart,bleek van een meneer te zijn die gelijk na hem gebeld te hebben de prijs aanmerkelijk verhoogde.Ik heb dit vaker meegemaakt .Als je belangstelling toont,dan wordt gelijk de prijs verhoogt.Niet zo sympathiek.
Ik houd mijn probleem voorlopig als opgelost en ga eerst eens met de wachtwoorden aan de gang.
Iedereen bedankt en mogelijk tot een volgende keer.
groet Sytske

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan