XP over Vista heen installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

cengvdvegetas

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jan 2008
Berichten
1
Hallo,

Ik heb een nieuwe PC gekocht, en daar staat uiteraard Vista op
Nu wil ik mijn oude XP versie eropzetten (vista eraf)
Als ik n u via de XP cd wil opstarten, zegt hij press any key to boot from cd/DVD, maar vervolgens start toch weer dat vervelende Vista.
Ook de Boot cd van Norton Ghost doet het niet.
Ik kan gewoon niet van cd booten, terwijl ik de DVD als primair boot-device heb aangegeven in de bios.

Wie kan mij helpen, want ik wil echt van dat Vista af.

Groeten, Jeroen
 
Hoi !

Xp over Vista installeren is onmogelijk !!!

Je hebt twee mogelijkheden:

XP installeren op een vrije partitie, og: je HDD volledig formatteren en met XP alleen verder gaan.

Ik zou me er eerst van overtuigen of er XP-drivers voor je PC aanwezig zijn, en deze vast op een stick zetten.

Als de DVD-speler als eerste boot-device staat en je hebt en originele XP-CD (geen recovery van een OEM-PC !!) zou het zonder problemen moeten lukken.

Je moet wel op een toets trommelen na de post als dat bericht verschijnt !

Vandaag alweer 1 x XP geinstalleerd op een Vsta-PC en zojuist aan de tweede begonnen, zonder enig probleem !

Greetz,

Harry.
 
1. zorg dat eventuele data veilig is opgeborgen

Je zit nu met een kuiken-ei probleem. Het kuiken was er eerder dan het ei. Wat ik in dit soort gevallen doe is het volledig schoonmaken van de harddisk. Beetje bot datwel. Jouw vraag is nu: hoe dan?

download knoppix of Ubuntu (desktop) iso en brand deze op CD. Start van de gebrande CD, start een terminal en verwoest de partitie-tabel met fdisk. Volgens mij uit het hoofd is het commando: fdisk /dev/hda (of ipv hda sda, bij SATA disks).

tekst georienteerd datwel. Je kan terwijl je zolang als het duurt onder deze Linux CD werkt de disken formateren. Eventueel als ext2, dan zal XP er volgens mij het zeker proberen.
 
Nou als je er nog niks op hebt staan(behalve Vista) is het simpel:
Hier wordt het erg duidelijk uitgelegd: http://www.windowscorner.com/index.php?page=installatie-overzicht

Alleen moet jij Vista er nog af mikken dus moet jij in het Partitie maken etc. scherm eerst je C schijf formatteren om daarna daarop Winxp te mikken!

Dat scherm ziet er zo uit: http://www.windowscorner.com/winxp/installatie/images/WinXPinstall3.gif
Maar het komt er dus op neer dat je de CD er in doet en dan de stappen doorloopt
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan