xp over vista installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

emielzij

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2009
Ik heb een tijd geleden een laptop aangeschaft met vista erop.
Nu bevalt vista me niet zo. Ik heb hier wel een xp dvd liggen.
Maar kan ik die xp die ik hier heb liggen gewoon op die laptop met vista installeren?
Of kan dat problemen op leveren. Ik weet niet of de hardware die erin zit alleen vista kan draaien als dat dus zo is heb ik een probleem.

die laatste regel zou je probleem wel eens kunnen zijn.
Bekijk op de site van je leverancier of er drivers voor XP zijn.
Welk merk en type laptop is het?

Helaas heb je niet vermeld om wat voor merk + type het gaat , het beste wat je kunt doen is op de site kijken van de maker bijv ( Asus , Acer , HP ) hier kijk je dan even onder jou model of er drivers beschikbaar zijn of niet.

Mochten er geen drivers beschikbaar zijn kan je soms alternatieve drivers zoeken , toch zou ik je dit niet aanraden.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Groetjes ,

Thabomb

Bezint eer ge begint.
Check eerst of alle drivers van je hardware beschikbaar is voor windows xp en download deze. Als ze allemaal beschikbaar zijn, kan je het op de volgende manier vista verwijderen.

1.Zorg ervoor dat er geen belangrijke documenten of foto's op staan. Zowel, zet ze dan op cd/dvd of memory stick. Maar bij een nieuwe pc of laptop is dit meestal niet het geval.
2.Start de pc of laptop op met de Windows XP cd er in. Check je handleiding hoe je kan opstarten(booten) van cd/dvd rom. Dit moet je vaak instellen in je bios of je moet een boot menu optie kiezen.
3.Als het goed is start de pc of laptop op van cd. Je krijgt een melding dat je op een toets moet drukken om van cd te starten. Doe dit dan ook !
4.Na een minuutje of wat zit je in het setup menu van Windows xp. Hier krijg je een overzicht hoe jouw harde schijf(en) zijn ingedeeld op de comptuer. Verwijder nu de partitie waarop windows vista staat (vaak staan er tegenwoordig ook recover partities op. Verwijder deze niet, tenzij je zeker weet nooit meer naar Windows vista wil overstappen). Dit is meestal te herkennen aan dat het station "C" is. Dit kun je doen door op de letter "d" van (delete/verwijderen) te drukken. Dit staat tevens ook onderaan beschreven. Er wordt om bevestiging gevraagd.
5.Nadat je de partitie verwijderd hebt moet je een nieuwe partitie maken. Dit kun je doen door op "C" (create/maken) te drukken. Als je goed het scherm onderaan leest, spreekt dit vanzelf.
6.De partitie wordt gemaakt en je kan nu verder met het installeren op de nieuw gemaakte partitie. Hij vraagt of je hem wil formateren en dat is ok. Ik kies altijd voor 'snel formateren op NTFS'.
7.De rest van de installatie spreekt vanzelf.

Maar, let op, ingeval van sata harde schijven zal windows xp je schijf niet zien, simpelweg omdat xp geen eigen sata drivers aan boord heeft.

Of overweeg eens over te stappen op de nieuwe windows 7.

Ja, kijk welke hardware er in zit en zoek op internet naar info en of dit compitabel is met xp grote kans van wel;)

Volgens mij is het gewoon effe wennen na een klein tijdje vind je vista een super OS :thumb:

Groetjes!

Ik kan je nu wel alvast vertellen dat het een msi laptop is.
Morgen zal ik je het type geven.

Hier een overzicht denk dat jullie daar wel wat aan hebben.

Naamloos.jpg

Dus het is een: MSI Notebook GX610

En waar moet ik allemaal driver voor zoeken?
voor mb, gpu alleen toch?
Er zit een ATI Radeon Graphics Processor (0x9581) M76M 1012 mb geheugen.
Voor de pros en ram heb je toch geen drivers nodig??

Maar k zou eerst mijn pc moeten herinstalleren en dan kan ik de drivers en pas opzetten werkt de hardware dan wel voordat ik de drivers erop zet? of werkt het dan wel, maar niet optimaal?

Groetjes

Laatst bewerkt:
Oke super bedankt voor die handige link!
Maar m'n pc moet dan wel even draaien zonder drivers.
Kan dat dan wel? werkt de hardware wel even tijdelijk zonder drivers?

De basisfuncties werken gewoon, alleen niet optimaal maar goed genoeg om de drivers te kunnen installeren

Laatst bewerkt:
Tuurlijk anders zou je het helemaal niet kunnen installeren!

Alleen misschien heb je heel groot beeld of geen geluid.....

Groetjes!

Ik sta op het punt om hem te herinstalleren!
Alleen ik heb even een paar drivers gedownload.
Ene het is een mapje en in die map zitten weer 3 mappen met de volgende namen:
Install_CD & ndis5x & ndis5x64
En in al die 3 mappen zitten weer een paar bestandjes. Maar wat en welke moet ik hebben? Ik ga een 32 bits installeren.
gr

Laatst bewerkt:
Je moet beginnen met de Chipset SMBUS Driver for XP

en daarna alle andere

Na de XP installtie komt dat pas aan de ore, dan via apparaatbeheer Windows naar de drivers laten zoeken en naar die map verwijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan