xp over w98, nu probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

anansie

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2003
Berichten
313
Op een pc heb ik xp over w98 willen zetten. Tijdens het installeren ging het al niet goed. Ik heb besloten af te haken en w98 op deze pc te houden. Echter krijg ik nu bij de opstart de vraag of ik met xp of w98 wil werken. Ik moet kiezen voor w98 anders crasht alles. Mijn vraag is nu hoe ik die vraag eruit krijg zodat de pc automatisch weer w98 opstart. Voor de duidelijkheid xp is niet geinstalleerd.
 
Je bootini is veranderd. Ik denk dat die van jou er nu zo uitziet:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 98"

Haal die regel met windows xp weg.

Ik hoop dat iemand anders dit nog wil bevestigen, want ik ben niet helemaal zeker of de rest wel goed staat met die 1-en en 0-en.
 
Ik heb winxp dus voor win98 weet ik het niet uit mijn hoofd.

Je moet in de verkenner bij mapopties zettten dat je verborgen bestanden wilt zien (boot.ini is een verborgen bestand)

Daarna zou je kunnen zoeken op boot.ini

In winxp staat hij ook bij start, uitvoeren, msconfig, boot.ini Weet niet of dat in win98 ook zo is.
 
Heb nog wat gevonden. Als je 1 besturing hebt (win98) heb je helemaal geen boot.ini meer nodig.

Je kunt een schone opstart maken door het volgende te doen:

Start op met een Win98 opstartfloppy, daarna geef je het commando sys C: gevolgd door [Enter]

Hier kun je een opstartflop downloaden http://www.24by7.ca/files/boot98se.exe

Dus de volgorde van opstarten veranderen in het Bios zodat je van A start. Daarna opstarten met de flop erin.

Dan zie je

a:\> en hier type je sys c: (enter)
 
In Win98 zit geen boot.ini.
Misschien met msconfig (zie screenshot). Vinkje weghalen als je daar ergens xp ziet staan.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. Ik heb de tips opgevolgd, maar het is niet gelukt. Als ik het met het opstartschijfje opstart, dan geeft de computer de melding"no disk or system error". Als ik bij de Boot het vinkje weg haal dan start de computer in de veilge modus op en bij de Boot description gebeurt er niets.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan