xp paswoord vergeten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willempje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
1
hoi iedereen,

ik ben overhaast aan herinstallatie begonnen om dan op reis te vertrekken en mijn nieuw ingesteld wachtwoord bij opstarten xp vergeten. domdomdom. beetje in paniek nu. geraak ik er nu ooit nog in?

thx,
willempje
 
Als het goed ik kun je wel in het admin account komen als je opstart in veilige modus.

Tenzij je die ook appart beveiligd hebt met een wachtwoord
 
Ik heb dit voor je gevonden...hoop dat je er iets aan hebt.......
Veel mensen kopen een computer waarop Windows XP al staat geïnstalleerd. Ervaring leert dat er dan slechts één beheerderaccount is aangemaakt. Voor het gemak hoeft de gebruiker zich niet aan te melden - dat gebeurt op de achtergrond - en/of hoeft de beheerder zich niet aan te melden met een wachtwoord. Zodra je voor deze ene beheerderaccount een wachtwoord instelt, kun je het kwijtraken. Iemand overkwam dat. Hij kon niet meer in zijn eigen pc. “Moet ik nu mijn harde schijf maar formatteren en XP opnieuw installeren,” vroeg hij zich vertwijfeld af?

Het antwoord is: gelukkig niet. Een herinstallatie kost veel tijd. Op internet zijn verschillende programma’s te vinden om wachtwoorden te wijzigen zonder dat je het oude wachtwoord kent. Eén daarvan is de Offline NT Password And Registry Editor die onder andere geschikt is voor Windows XP (ook met SP2). Er is zowel een versie voor een bootdiskette (.zip-bestand) als bootcd-rom (.zip-bestand).

In dit artikel zullen we kort de stappen doornemen hoe je met Offline NT Password And Registry Editor een opstartdiskette maakt en je (vergeten) wachtwoord wijzigt.

Een waarschuwing vooraf: Windows XP Professional kent een mogelijkheid om bestanden te versleutelen, Encrypting File System (EFS) genaamd. Zodra je het wachtwoord wijzigt met de password editor, dan zijn de met EFS versleutelde bestanden voor deze account niet meer toegankelijk.

Stap 1: de bootdiskette maken
Het zip-bestand voor de bootdiskette bevat drie files. Zodra het zip-bestand hebt gedownload en uitgepakt naar een nieuwe folder, kun je de inhoud niet op de ‘gebruikelijke’ manier naar diskette kopiëren. Voor het maken van de opstartdiskette dubbelklik je op het bestand install.bat. In het dos-venster kun je aangeven naar welke schijf de bestanden moeten worden gekopieerd, in dit geval ‘a’ dus.

Stap 2: het wachtwoord veranderen
Zorg ervoor dat het BIOS zodanig is ingesteld dat het systeem start vanaf floppy. Nadat de Linux-kernel en het menu zijn geladen, krijg je de vraag op welke partitie het besturingssysteem zich bevindt waarvan je het wachtwoord wilt aanpassen. Afhankelijk van je instellingen, kies je hier de desbetreffende partitie. Vervolgens zal er worden gevraagd waar de registerbestanden van XP zich bevinden. Dat is meestal in windows/system32/config. De aanwezigheid van deze folder zal worden gecheckt. Als de bestanden daadwerkelijk daar zijn, zal deze folder als suggestie worden getoond, zodat je slechts op enter hoeft te drukken. Daarna krijg je een keuzemenu – het programma kan namelijk meer dan alleen wachtwoorden veranderen. Kies hier voor optie 1: “Password reset (sam system security)”. In het volgende menu neem je weer optie 1: “Edit user data and passwords.

Nu duidelijk is wat je wilt doen, moet je aangeven voor welke account je het wachtwoord wil aanpassen. Deze accounts verschijnen in je scherm. Typ de naam in van de account waarvan je het wachtwoord wil wijzigen. Daarna krijg je de vraag om een nieuw wachtwoord in te typen. Het is aan te raden om te kiezen voor het wijzigen van het huidige wachtwoord in GEEN wachtwoord (‘blank password’). De redactie heeft dit programma getest met zowel Windows XP Professional als Windows 2000 Server. Een nieuw wachtwoord leidde tot problemen. Om dit te voorkomen, kun je beter een ‘*’(asterisk, zonder aanhalingstekens) invullen. Dit betekent dat de desbetreffende account geen wachtwoord meer heeft. Na de enter, vul je in Y (van Yes) om aan te geven dat je deze wijzigingen wilt doorvoeren. Terug in het menu kies je voor ‘q’(zonder aanhalingstekens) om te stoppen. Tot slot wordt gevraagd om de wijzingen op te slaan, typ in Y .

Dan is alles gereed. Je krijgt alleen nog de vraag of alles goed is gegaan. In je scherm zie je aan de meldingen of dat het geval is. Typ in N. Gebruik de toetsencombinatie Ctrl-Alt-Delete om je computer opnieuw op te starten. Verwijder de floppy en zet indien noodzakelijk het BIOS weer terug, zodat je computer van de juiste bron start.

Windows zal bij de herstart een checkdisk uitvoeren. Je zult zien dat je je op de aangepaste account zonder wachtwoord kunt aanmelden.
 
Helma.

Ik heb wel geen probleem, toch maar een print gemaakt van de prachtige uitleg; immers als je het probleem hebt, is helpmij niet te raadplegen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan