XP Pro gebruikersaccount

Status
Niet open voor verdere reacties.

mercurius

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2002
Ik ben het zoeken nu wel beu, aldus roep ik help!
Ik werk met XP Pro en met een ADSL verbinding via een externe modem "topcom webracer 851".
Als beheerder maak ik een standaard gebruikersaccount aan, wat beperkingen met zich meebrengt. Wat merk ik nu : via de aangemaakte gebruikersaccount krijg ik geen toegang tot het internet, ik kan echter geen verbinding maken met mijn modem. Als ik via het modemicoon verbinding wens te maken dan is de toets "verbinding maken" niet actief. Het modemicoon in de systray geeft de melding dat het apparaat niet beschikbaar is.
Wie weet raad teneinde dit ongemak op te lossen?
Je dient echter te weten dat alles naar behoren werkt als ik ben aangemeld als beheerder.

Zie je uitroeptekens in apparaatbeheer?

Groetjes,
Bennie

Neen, na controle staan er nergens uitroeptekens in apparaatbeheer.

Mercurius

Kijk eens in de logboeken van XP naar eventuele fouten (configuratiescherm\systeembeheer\logboeken\systeem; in het rechter scherm zie je rode rondjes met een wit kruisje). Als je daarop dubbelklikt krijg je details te zien over de foutmelding. Post.

Groetjes,
Bennie

Tot mijn spijt meld ik je dat er geen fouten instaan met betrekking tot het probleem.

mercurius.

Tot je spijt? Wees maar blij denk ik dan:)

Kan je nog een account aanmaken en het in die nieuwe account proberen? De modem is toch wel in die gebruikers-account geïnstalleerd????

Groetjes,
Bennie

Ik heb zojuist de account met beperkingen verwijderd en een nieuwe account met beperkingen aangemaakt. Ook bij deze nieuwe beperkte account is er weer geen initialisatie van de modem.
Bij de aangemaakte account kan ik nergens een modemdriver vaststellen in de verschillende subdir van C:\documents and settings\account\
Wanneer ik echter de aangemaakte account alle rechten toeken van beheerder, dan vindt er wel een volledige initialistaie van de modem plaats. Raar hé. Ik begin langzaam te vermoeden dat de account geen recht heeft de modem te gebruiken?

Waarom geef je die gast-account beperkte rechten mee en geen beheerdersrechten?

Groetjes,
Bennie

Ik heb de idee om een account met beprkte rechten aan te maken opdat de kinderen deze account kunnen gebruiken om te surfen met hun eigen surfbeperkingen, hun mailbox te openen, hun games te spelen en al wat je maar kan bedenken waar kids zoal de PC voor gebruiken.
Ik heb trouwens gelezen dat je om veilig te surfen best niet surft als beheerder maar hiervoor best een account aanmaakt. Om veilig te surfen heb ik reeds een firewall, en Norton System Works(NSW) draaien als beheerder.

Maar dan ben je kennelijk toch nét iets te streng in het wel of niet verlenen van rechten. Het lijkt me dat je achteraf nog dingen kan beperken. Wat is overigens "surfen met surfbeperkingen"? Eigenlijk is "veilig" surfen ook maar héél relatief, dus dat verhaal van die beheerder lijkt me niet geheel juist.

Groetjes,
Bennie

Goed, de veiligheid van het internet is ons allen gekend. Met surfbeperkingen bedoel ik de beperking van toegang tot welbepaalde sites, die je kan instellen in de browser.
Ik wil vooral voorkomendat de kids gaan prutsen aan mijn persoonlijke documenten of files, mappen deleten wanneer ze de verkenner openen. Je weet wel kids zijn nieuwsgierig maar wie niets doet maakt ook geen fouten. Deze parameter wil ik herleiden tot een minimum, want je weet "WANNEER IETS KAN VERKEERD GAAN, DAN ZAL DIT OOK VERKEERD GAAN."
Wat raad je mij vervolgens aan om mijn objectief te bereiken, de initialisatie van mijn modem bij een account met beperkte rechten. Technisch moet dit toch mogelijk zijn?

Groeten,
Mercurius

Welke bestandssysteem heb je? Is dat NTFS of Fat32?

Groetjes,
Bennie

Het bestandtype = FAT32 voor alle partities

Bennie, Indien ik aanpassing maak in :
1. computerbeheer\Service en toepassingen\Services\Verbinding beheer
2. computerbeheer\Service en toepassingen\Services\Workstation
zou dit dan kunnen bijdragen tot een oplossing?

Na heel wat zoekwerk is de installatie tenslotte gelukt. Hoe? Het gaat over een instelling voor groep gebruikers via gpedit.msc : computerconfiguratie\windowsinstellingen\lokaal beleid\toewijzing van gebruiksrecht. In deze lijst ga je naar : stuurprogramma's laden en verwijderen en kijk je of de groep "gebruikers" erbij staat. Dit was niet zo. Ik heb mijn account toegevoegd en dat was de opening tot het internet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan