XP Pro of 2003 EnterPrise (of XP Pro 64 BIT)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Berichten
26.322
Howdy!

Ik heb een nieuwe PC die ik als server ga gebruiken; maar nu de vraag: kan ik hier het beste Windows XP Pro opzetten of Windows 2003 Enterprise edition?

Het gaat om:
FTP-server (ingebouwd in IIS van 2003, EN XP Pro. Ook losse tools voor)
AA-server (game, kan op beiden draaien, zie ik direct geen voordeel aan)
TS-server (communicatieprogramma, soort skype. Kan volgens mij ook op beiden).
Eventueel HTTP-server (ingebouwd in IIS, anders simpel server of apache).

Verder wil ik op de server documenten gaan opslaan vanuit het netwerk (= 2x XP Pro desktop + 1x XP Pro laptop).
Eventueel netwerkaanmeldingen mag maar dan ga je volgens mij veel moeilijker doen dan het is (alhoewel, heb je wel overal je eigen profiel). Volgens mij stop ik er dan meer werk in dan nodig is, en dat is zonde.

Wat kan ik het beste doen? Ook met oogpunt beveiliging (staat op internet, wel achter router. Alleen de poorten open die noodzakelijk zijn) en compabiliteit (Linux is leuk maar de nieuwste AA is hier niet voor beschikbaar en is volgens mij extra werk ivm windowsnetwerk).

PC is een AMD Sempron 2600+, 64 BITS (kan ik dan beter XP Pro 64 BITS installeren? Bestaat 2003 64 BITS voor niet-itaniumprocessoren), 512 RAM, en een 80 GB HDD S-ATA II. (CPU 27*C. als leuke bijkomstigheid ;)).

Volgens mij is XP de beste... 2003 is een mooi serversysteem (al zeg ik het zelf) maar het is, volgens mij, een onnodige belasting op systeem en tijd.

Verder kan je nog wat foefjes aanzetten in XP waardoor het op 2003 lijkt (denk aan het verplicht opgeven van een reden bij het afsluiten).

En XP Pro of XP Pro 64 bits?

(kan je Pro 32 nog upgraden naar Pro 64 eigenlijk?)
 
Laatst bewerkt:
ik zou dan toch die server 2003 nemen.
die is toch wat makelijker met het maken van acounts vind ik. en echt zwaar is het niet hoor,
bij mij draait het op een 600mhz voor ftp en web gaat uitstekend. en met xp ik denk dat dat niet zo makkelijk draait op een 600mhz
 
Windows 2003.

Qua gewicht niet heel veel zwaarder dan XP (minder toeters en bellen) AA heeft nl een dedicated server volgens mij waardoor je geen grafische hoogstandjes nodig hebt op je server. en als je hem dus sober inricht zal hij zelfs nog sneller en stabieler draaien dan XP
XP heeft nl een limiet aan connecties. (en als ik je config zo zie wil je veel connecties:).

Met 2k3 heb je namelijk ook de mogelijkheid om goed uit te breiden, mocht je een keer willen experimenteren met bijvoorbeeld domeinen en DNS servers DHCP en exchange. Natuurlijk kan dat ook allemaal met XP alleen loop je dan snel tegen grenzen aan die in XP zijn ingebouwd.

Ik durf niet te zeggen of je van 2k3 een 64 bits versie hebt. als die er zou zijn natuurlijk nemen. maar indien de keuze is 64 XP of 32 2k3... dan de 2k3
 
Twijfel twijfel :D.

Upgraden van XP naar 2003 gaat niet weet ik, staat nu XP kaal op.. Ik twijfel nog of ik hem ga upgraden (opnieuw installeren dus) voordat ik veel tijd in XP stop.

Op een andere site raadden ze me juist weer XP aan :confused:. (of eigenlijk Linux)
 
Laatst bewerkt:
He, Linux is sowieso het best :)
maar jah, daar wilde je niet aan toch :)

Maar ben wel benieuwd naar hun argumentatie... welke site?
 
Geplaatst door Ellasar
He, Linux is sowieso het best :)
maar jah, daar wilde je niet aan toch :)

Maar ben wel benieuwd naar hun argumentatie... welke site?

De Linuxversies van AA lopen achter op de Windowsversies.
TeamSpeak is inderdaad verkrijgbaar voor Linux.

Ik heb vrij weinig ervaring met Linux. Met Windows/Windows server kom ik een heel eind. Als er zich een probleem voordoet bij Linux zit ik al snel met mijn handen in het haar..
Opzich een fijn besturingsysteem maar ik kom er eigenlijk nooit aan toe om er eens mee te werken.

Ging op eprogrammeur.nl :).
 
Geplaatst door XP_PC

Opzich een fijn besturingsysteem maar ik kom er eigenlijk nooit aan toe om er eens mee te werken.

Misschien nu de tijd om er mee te werken.
Voor AA weet ik het niet maar de overige eisen die je stelt an je server zijn veelvuldig gedocumenteerd op het internet dus daar hoef je google maar voor open te zetten en je hebt in no time een server lopen, als ik je kennis zo inschat denk ik niet dat je heel veel moeite zult hebben in het vinden van de antwoorden op alle vragen.

(en nieuwschierig dat ik was, linux lijkt nu ook 2.5 client/server te hebben, een kijken wat de server vereisten voor een dedicated linux server :))

Geplaatst door S-GRIND op e-programmeur.nl
voor wat je opnoemt, zou ik gewoon XP gebruiken. Die Enterprise Edition van 2003 is wel handig als je bijvoorbeeld Exchange Server wilt draaien o.i.d. Verder moet je een hoop instellen en daar moet je echt de tijd voor nemen. XP is een stuk generieker....

En instellen zul je toch wel moeten dus iets meer of minder maakt ook niet heel veel uit :)

En het aanbod van FOS doe ik aan mee, ik draai ook al tijden op Debian...
 
Laatst bewerkt:
2003 EE draait inmiddels als een tierrelier.

Bedankt voor het advies :thumb::love:.
 
tututut,

vergeten op "opgelost" te verklaren?

en je bent een vervelende vent..... ben weer verslaafd aan AA :)
(kben niet goed... wel verslaafd :))
 
Geplaatst door Ellasar
tututut,

vergeten op "opgelost" te verklaren?

en je bent een vervelende vent..... ben weer verslaafd aan AA :)
(kben niet goed... wel verslaafd :))

Je haat me nu al :cool:.

Zoek je nog een clan :)D)?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan