Xp probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

vezelf

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2003
Berichten
57
Naar aanleiding van mijn eerste topic heb ik nog een vraag.

Ik heb nu het besluit genomen om lekker te gaan formatteren. Maar ik wil mijn documenten van de andere xp hebben.

Die andere Xp doet het dus niet (ik kan er niet inkomen). Maar als ik via de 2e XP erin wil komen, krijg ik een foutmelding. Dit is alleen bij de gebruikers die een wachtwoord hebben.

Ik kan het niet veranderen via XP (administrator) Dit gaat namelijk alleen via de XP waar ik in zit en ik moet juist de andere hebben.

Hoe moet ik dit doen?
 
Die andere Xp doet het dus niet (ik kan er niet inkomen). Maar als ik via de 2e XP erin wil komen, krijg ik een foutmelding. Dit is alleen bij de gebruikers die

De beschrijfving 'een foutmelding' is vrij oninformatief. Help eens een beetje ;).

Ik kan het niet veranderen via XP (administrator) Dit gaat namelijk alleen via de XP waar ik in zit en ik moet juist de andere hebben.

Wát kan je niet veranderen?

Ik heb nu het besluit genomen om lekker te gaan formatteren. Maar ik wil mijn documenten van de andere xp hebben.

Als je toegang hebt tot deze bestanden kun je ze gewoon kopieëren/branden en anders toegang forceren met een Administratoraccount.
 
C:\Documents and Settings\ naam gebruiker is niet toegankelijk.

Toegang geweigerd.


En hetgeen wat ik niet kan veranderen is de wachtwoorden van de gebruikers.
 
Geplaatst door vezelf
C:\Documents and Settings\ naam gebruiker is niet toegankelijk.

Toegang geweigerd.


En hetgeen wat ik niet kan veranderen is de wachtwoorden van de gebruikers.

Ga naar de eigenschappen van de map, tabblad beveiliging, geavanceerd. Zorg ervoor dat jij de nieuwe eigenaar bent.

Hoezo kan je dat niet? Foutmelding?

En even voor de duidelijkheid:

In mijn ogen behandel je nu drie problemen. 1 van de XP waar je niet inkomt (foutmelding), 1 van de XP waar je niet bij de bestanden komt (rechten) en 1 van een herstelconsole.

Wellicht even kiezen wat je precies wilt doen zodat je precies geholpen kunt worden.
 
Heb het nu geprobeerd, maar kan het niet veranderen. Heb het ook als admin geprobeert, maar het lukt niet. Ik krijg dan de fout melding dat het verandert kan worden.
 
De foutmelding komt doordat ik 2x xp heb geinstalleerd.
1 versie doet het niet en slaat vast bij het opstart scherm (dat blauwe voor de namen). de 2e is de nieuwe.

Op de 1e staan mijn bestanden die ik terug wil hebben, maar dit lukt niet. Ik krijg dan de foutmelding die al eerder vermeld staat.

Ik kan dus niet de map delen, of iets veranderen want dan krijg ik een foutmelding.

Ook als administrator is dit zo.

Wat kan ik nog veranderen.

Heb net knoppix gezien, maar dat snap ik niet.
 
Eerlijk gezegd vezelf, ik snap er ook niets van.
Voor jou is het natuurlijk klaar als een klontje maar er loopt te veel door elkaar heen.

Probeer eerst in te loggen in de veilige modus. Kijk of het zo wel lukt. Misschien moet je wel eigenaar worden van die bestanden.
(Veilige modus: Druk regelmatig op F8 met opstarten. Je krijgt nu een simpele uitvoering van Windows te zien)

Als het niet zo lukt..................kopieer het onderstaande in je bericht en geef antwoord.

Je wilt op een pc waar 2 windows-versies naast elkaar zijn geinstalleerd?

Die ene versie waar je wel het blauwe welkomstscherm van krijgt is dus de oude.

Je wilt in deze oude Window-versie dus wat spul redden. Maar, je komt er niet in.

Was delen uitgeschakeld bij die oude versie?

Rechtsklik eens op een willekeurige map van die oude versie. Wat zie je dan aan tabbladen of krijg je niets?
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste: geef eens precies, punt voor punt, aan wat je wel en wat je niet hebt gedaan. Ik heb een uur zitten puzzelen voordat ik het probleem begreep... :D

Het probleem is interessant en ongeveer hetzelfde als waar ik tegenaan ben gelopen. Bij mij betrof het bestanden die ik zelf had beveiligd met "Encrypt contents to secure data", vervolgens ongewijzigd op CD heb gezet en toen ik ze later wilde bekijken en\of terugzetten om daarna de rechten te kunnen wijzigen, om ze dan op die manier toch te kunnen openen, mocht dat niet meer van de inmiddels nieuwe XP installatie.

Ik heb nog steeds geen oplossing gevonden. De oplossing kan wel eens niet bestaan... Dit komt dan omdat XP de betreffende folders en bestanden "genadeloos" beveiligt. Ook als je met meerdere gebruikers werkt, "bestanden delen" uitgeschakeld is of de bestanden zijn afgeschermd voor andere gebruikers zet XP er wellicht een flinke beveiliging op. Deze is dan (blijkt wel) ECHT alleen door de oorspronkelijke gebruiker op te heffen. Als dat al omzeild zou kunnen worden dan kan dat echt niet meer als de oude gebruiker of administrator niet meer bestaat (Deze is na de tweede installatie vervangen door NIEUWECOMPUTERNAAM-blablabla\(NEW)UserName of NIEUWECOMPUTERNAAM-blablabla\Administrator. De gebruikersnaam bestaat namelijk altijd uit COMPUTERNAAM\UserName). XP is dus een beetje TE intelligent geworden of wij letten niet meer goed genoeg op...

Als iemand een oplossing heeft om dit te omzeilen, hoor ik dat graag!

Het probleem is dus: Ik heb mijn spullen gewild of ongewild, bewust of onbewust in een kluis gedouwd, op slot gedaan en ben nu de code vergeten...

Mocht dit niet je probleem zijn, dan zou dit moeten werken namelijk:

http://support.microsoft.com/?kbid=308421

Eigenaar worden van een map

OPMERKING: u moet bij de computer zijn aangemeld met een account met beheerdersbevoegdheden.

1. Klik met de rechtermuisknop op de map waarvan u eigenaar wilt worden en klik vervolgens op Eigenschappen.
2. Klik op het tabblad Beveiliging en klik op OK in het venster van het beveiligingsbericht (als dat wordt weergegeven).
3. Klik op Geavanceerd en open vervolgens het tabblad Eigenaar.
4. In de lijst Naam klikt u op uw gebruikersnaam, Administrator als u bent aangemeld als Administrator of klik op de groep Administrators. Als u eigenaar wilt worden van de inhoud van die map, schakelt u het selectievakje Eigenaar van subcontainers en objecten vervangen in.
5. Klik op OK. Het volgende bericht wordt weergegeven, waarbij mapnaam de naam is van de map waarvan u eigenaar wilt worden:
U hebt geen machtiging om de inhoud van map mapnaam . te lezen. Wilt u de machtigingen voor de map vervangen door machtigingen die u volledig beheer toekennen?

Alle machtigingen worden vervangen als u op Ja klikt.
Klik op Ja.

6. Klik op OK en pas de machtigingen en beveiligingsinstellingen die u voor de map en de inhoud wenst, opnieuw toe.


----

Tenslotte...

Ik heb het niet uitgeprobeerd, en het zal wel niet werken vrees ik, maar misschien is dit nog iets om te proberen:

Maak een nieuwe, derde, installatie van XP en noem je computer precies hetzelfde als de eerste keer. En dan hoop ik dat je dat nog weet, want XP zet zelf iets neer als THUIS-gfdrtyuio. Zet daar dezelfde gebruikersnaam op met hetzelfde wachtwoord en kijk dan nog eens of het werkt... Je probeert dan namelijk als de oude gebruiker THUIS-gfdrtyuio\UserName (of zoals het eerdere voorbeeld dus: OUDECOMPUTERNAAM-blablabla\OLD-UserName) in te loggen met het juiste wachtwoord en misschien dat daardoor de encryption\beveiliging wordt opgeheven... Als dat niet werkt, moet je eens op zoek gaan naar een goede hacker of een goed hackprogramma, als dat bestaat...

:confused:

Groet Floris
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door floris5
Als iemand een oplossing heeft om dit te omzeilen, hoor ik dat graag!

Omslachtige manier: creeer een FAT32 partitie, (net zo groot als de data die je terug wil hebben.

Download daarna de nieuwste KNOPPIX (is linux) cd start daarmee en kopieer de bestanden van de NTFS partitie naar de FAT32 partitie

wellicht dat er nog een makkelijkere manier is (die geen linux nodig heeft :))
 
Geplaatst door Ellasar


Omslachtige manier: creeer een FAT32 partitie, (net zo groot als de data die je terug wil hebben.

Download daarna de nieuwste KNOPPIX (is linux) cd start daarmee en kopieer de bestanden van de NTFS partitie naar de FAT32 partitie

wellicht dat er nog een makkelijkere manier is (die geen linux nodig heeft :))

Dus als ik het goed begrijp heeft het "normale" rechtenprobleem te maken met beveiliging op "NTFS-niveau"?

Maar werkt dat dan ook bij mijn oude encrypted bestanden? Die heb ik immers met de optie "Encrypt contents to secure data" beveiligd.

Groet Floris
 
Het rechten probleem is te omzeilen.... maar de versleuteling (zoals jij ook al aangeeft (nog) niet.

Het nadeel van EFS (het encrypted file system) is dat zonder de orginele installatie van XP waarin de bestanden versleuteld zijn dat ze niet meer terug te halen zijn. Daar is namelijk een algoritme voor gebruikt die bij het inschakelen ervan gegenereerd is. Dus zodra je XP opnieuw moet installeren word er opnieuw een algoritme gegenereerd.......

Nou ja er is een kans van 1 op tig miljoen dat de installatie hetzelfde algoritme genereerd... maar jah dan ben je nog wel even bezig denk ik.
 
Hoi, bedankt,

heb ik het dan goed begrepen dat het rechtenprobleem met NTFS te maken heeft en op dat niveau "beveiligd" is. En dat je je files met EFS pas echt goed dichttimmert (om er dan vervolgens ook zelf niet meer bij te kunnen, hahaha)?
 
Het verschil zit hem hierin:
NTFS kan rechten tot een bestand ontnemen/geven.
EFS kan rechten tot de inhoud ontnemen/geven.

Een goed systeembeheerder zorgt altijd voor een goede restore procedure om in geval van crashes bestanden terug te kunnen halen.

Voor EFS is die er ook, maar die moet je instellen voordat je begint met versleutelen. Dan kun je in het versleutelings algoritme een administrator certificaat meebakken, dan kun je met het Administrator certificaat de bestanden altijd weer terug halen. Het certificaat kun je op diskette/cdrom/server schijf zetten om zodra je opnieuw installeerd dat certificaat weer te kunnen importeren en voila daar zijn je bestanden weer.

Aangezien maar weinig gebruikers daar aan denken voordat ze het vinkje aan zetten is he niet echt een goede optie om daarmee je bestanden te beschermen.
 
Jaaaaa, nu zou ik het ook wel willen weten. :D
 
De vraag staat helemaal niet als opgelost :shocked:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan