Xp Profesional en Home Edition

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janaktie

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2003
Partities:
C-schijf met besturingssysteem XP Prof
E-schijf met programma's
F-schijf met Downloads
G-schijf met Diversen (met om te proberen Home Edition)

Ik maak gebruik van het besturingssysteem Windows XP prof. Deze staat op de C-schijf.

Gisteren heb ik (om te proberen) Windows XP Home edition op de G-schijf gezet.

Ik vind Home Edition toch niets en die keuze bij het opstarten tussen XP Prof, of Home Edition ook niet.

Kan ik nu de map Windows (Home Edition dus) op de G-schijf gewoon weggooien ?

Hoor graag,

Jan

Lijkt me dat je die G kunt formatteren of leegmaken zoals je wilt. De boot.ini op C zul je wel aan moeten passen.

Zorg dat verborgen bestanden zichtbaar zijn. Zoek dan je boot.ini op en bewerk deze. Deze zal nog op dualboot staan.

Verander deze zodat hij er zo uitziet:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

(timeout kun je eventueel korter instellen)

Nu zul je niet meer het keuzescherm krijgen.

Laatst bewerkt:
Formatteren oké, maar kun je de map "Windows" met Home Edition niet gewoon weggooien, er staan nl. nog een hoop andere programma's op die G-schijf.

NB: moet je de boot.ini voor het weggooien/formatteren aanpassen, of erna en waar kan ik ongeveer die boot.ini vinden ?

Jan

Die boot.ini kun je op C vinden. Kun je ook de zoekfunctie van windows voor gebruiken. Deze zal nu zo staan dat je kunt kiezen tussen de pro en de home.

Je hoeft als je niet wilt helemaal niets aan je G schijf te doen. Als je die dualboot in de boot.ini hebt aangepast zodat hij alleen maar de pro versie opstart, dan kun je G laten zoals hij is. De map windows mag je best weggooien, want daar doet hij dan toch niets meer mee.

Als je dus die boot.ini hebt aangepast heb je dat keuzescherm al niet meer en "denkt" windows dat je alleen de pro op C hebt staan.

Er staat geen boot.ini op de C-schijf. Alleen een boot.ini.backup.

Wel staat er een boot.ini op de E-schijf in de map bij Partition Magic.

De tekst is hetzelfde als jij schrijft. (dus alleen XP prof.)Dan nog een boot.ini bij deze computer. Dit is dezelfde als op E, alleen is dit een Explorer file.

Jan

De boot.ini met de dualboot zoals hij nu is zal waarschijnlijk verborgen zijn.

Kijk eens in de verkenner bij extra, map-opties, weergave of er onderaan een rondje staat bij "verborgen mappen en bestanden weergeven"

Dan zou je de juiste boot.ini moeten kunnen vinden.

(je kunt ook zien hoe hij nu ingesteld is bij start, uitvoeren, type daar msconfig in. Tabblad boot.ini. Alleen kun je daar niets veranderen)

Ik ga aan de slag. Heb boot.ini gevonden.

Alvast bedankt Tanja !!

Jan

Het is gelukt Tanja,

Hartstikke bedankt,

Groetjes,
Jan

NB Zal de vraag als opgelost plaatsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan