XP sluit automatisch af bij div spellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ej@n

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2002
Berichten
23
Wie heeft er een idee.
Bij sommige spelletjes, bv fifa 2002, dan sluit windows XP automatisch af als je in het spelmenu een exit selecteerd om naar een voorliggend menu te gaan. Dan gaat scherm diret op zwart en binnen no time is de pc uitgeschakeld. Kan nog niet zeggen of er een software of een hardware probleem is. Bij normaal gebruik nooit problemen met XP.
 
Het gebeurt zowel bij legale, als ilegale spelletjes. Vanochtend starte mij PC op in de bios met de melding dat er met de CPU iets niet goed zat. Mijn zoontje had daarvoor weer FIFA 2002 gespeeld en de PC sloot weer automatisch af.
Ik heb een AMD Athlon 1800+, CPU staat op 1150. Ik heb geprobeerd deze op 1533 te zetten, maar dan schakelt de PC zichzelf uit op het moment dat ik mijn acount wil opstarten.
Moederboard is een ASUS A7V266-C, misschien dat iemand weer welke instellingen in BIOS het beste werken, mijn vermoeden is dat het daar ergens fout gaat.
Ik heb net even op de site gekeken van ASUS, maar het zou kunnen zij dat ik mijn BIOS moet updaten. Ik heb echter geen ervaring met het flashen en het schijnt niet zonder enig risico te zijn. Iemand die mij kan adviseren ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een AMD Athlon 1800+, CPU staat op 1150. Ik heb geprobeerd deze op 1533 te zetten,
Ik neem aan dat je dan de FSB op 133mhz zet als je de CPU weer op 1533 wilt zetten.
Wat voor temperaturen heeft je pc als ie uitvalt?

Doe als je weer in windows bent dit ff;
ga naar Deze computer>eigenschappen>geavanceerd>opstart- en herstelinstellingen>vinkje weghalen bij "De computer automatisch opnieuw opstarten".
Zo start windows niet opnieuw op, maar geeft een blauw scherm met een foutmelding.
 
Laatst bewerkt:
Als de pc opstart staat er dan in het scherm dat het een 1800+ is .
Misschien moet je dit handmatig veranderen naar een 1800+

Maar dat zul je al gedaan hebben.Maar je moet hem ook op 133fsb zetten heb je dat al gedaan.


Je was net iets eerder crash.
 
Systeem geeft wel aan dat het een 1800+, maar draait op 1.16 GHz, dus dat moet sneller kunnen.
 
Geplaatst door ej@n
Systeem geeft wel aan dat het een 1800+, maar draait op 1.16 GHz, dus dat moet sneller kunnen.
Heb je in het Bios naar de FSB gekeken?
Deze staat nu volgens mij op 100mhz gezien je aangeeft dat je systeem nu op 1,16ghz draait.
 
De CPU staat op 1150, de sys/PCI freq op 110/33.
Wanneer in de CPU op 1533 zet, gaat de sys freq mee naar 133/33.
In de BIOS staat nog een waarde voor de CPU, de system Freq multiple, deze waarde is 11.5x.
(133 x 11.5 = 1529.5, dus net geen 1533, tenminste als je die waarden met elkaar moet vermenigvuldigen)
Ik heb overigens weinig kaas hiervan gegeten, wel een klok horen luiden, maar niet eens de kerk zien, zoiets.

Kan het kwaad als ik allerlei combinaties probeer en kijken waar het schip strand ?

ik ben overigens de rest van de dag weg, maar ga vanavond weer aan de slag
 
Ik heb nog het e.e.a. uitgezocht en gecontroleerd :
Op moederboard zitten switches om hardware matig snelheden in te stellen, maar die kunnen worden geby-passed door een jumper. Deze staat default in zgn JumperFree setting, wat inhoud dat de snelheden via de BIOS ingetseld en aangepast kunnen worden. Dat heb ik gecontroleerd en dat staat goed. Nu is dan de hamvraag waarom ik niet op manual 133 x 11.5 kan draaien en trouwens ook niet op ingestelde BIOS waarde 1153 MHz, waarbij de bussnelheid op 133/33 wordt gezet.

AIDA32.exe geeft aan dat snelheid op 1166 (5.75 x 203 ) werkt en de CPU een AMD Athlon(TM) XP1800+ is.
In begrijp dan niet wat die 5.75 x 203 dan is. Ja, je komt dan op 1166, maar wat stellen die getallen dan voor.
Ik snuffel ook nog wel even op de site van ASUS, maar ik heb daar weinig verwachtingen van.....
 
Voor mij houd het hier op,ik weet echt niet waar dit aan kan liggen,vind het zeer vreemd .
Ik hoop dat je probleem opgelost wordt.
 
Het is opgelost

Om een lang verhaal kort te maken, had het allemaal te maken met de koeling van de processor. Via AIDA32 (werelds programmatje) zat ik ruim binnen de limiet van de fabrikant, de core spanning was ook goed, dus in eerste instantie leek dat niet het probleem te zijn, dus zoek je het in een andere hoek,maar goed, achteraf dan kijk je een koe . . . .
Alleen het gekke bij AIDA32 was, dat om de haveklap de -12V en de fanspeed van het scherm verdwenen om vervolgens weer te verschijnen. Met het warme weer van de afgelopen dagen kreeg ik meer en meer problemen. Hup, kast open, PC laten draaien en problemen namen af. Fan bekeken, draait als een tierelier, niets aan te zien of horen. Vanmiddag toch maar voor de zekerheid een nieuwe gekocht, gemonteerd, opgestart, hup ongeveer een 12°C lager. In de BIOS een andere kloksnelheid (1533) gekozen en draaien met die hap. Tot nu toe draait alles als een trein. Ter info : Op het moederboard zit een temperatuur trigger die vrij vlot afgaat (ASUS A7V266-C) en niet instelbaar is. Bypassen lijkt mij niet verstandig, beter uitvallen dan dat de processor gaat roken.

Iedereen bedankt voor de tips en ondersteuning.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan