XP start alleen op met cd - Part II

Status
Niet open voor verdere reacties.

peervdb

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2005
Berichten
63
Originele bericht: "Weet iemand hoe het komt dat een nieuwe XP install alleen opstart wanneer de cd in de lade zit? Wanneer ik zonder cd start krijg ik de melding in de trant van DISK BOOT FAILURE, PLEASE INSERT BOOT DISK.
Ik heb dit probleem wel eens eerder gehad, maar nooit na een nieuwe install.


Het probleem is inderdaad nog steeds niet verholpen. Wel kan ik me vaag herinneren dat het ooit fout is gegaan bij een bios update.
 
Laatst bewerkt:
Daar gaan we dan maar weer................
Ga in de verkenner naar: Extra, mapopties, weergave en dan een 'bolletje' zetten bij 'verborgen bestanden en mappen weergeven'.
Dat gedaan, open de verkenner en klik rechts op de boot.ini en kies voor 'openen met' en kies voor 'Kladblok'.
Kopieer de in beeld staande tekst van de boot.ini met je rechter muisknop en plaats 'm in je volgende bericht.
Wellicht dat de boot.ini het verlossende antwoord te zien gaat geven. Ik ben iig geval zéér benieuwd wat die boot.ini te vertellen heeft.
 
Laatst bewerkt:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
 
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Kopieer de boot.ini naar een diskette / usb-stick, cd of andere schijf. (Liefst naar harde schijf of andere harde schijfpartitie - voor het geval er iets mis gaat-)

Ga vervolgens opnieuw naar de kladblok en laadt het bestand boot.ini vanaf C. Verwijder de rode tekst.Sla het bestand daarna als boot.ini op. Herstart de machine zonder CD.
Doet íe het nu wel?
 
Laatst bewerkt:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Ter vergelijk zonder verder oordeel:
Mijn boot.ini heeft een afwijkende laatste regel
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptOut
 
@Pasja,
Zou je de werking van de laatste regel met een paar woorden kunnen toelichten/uitleggen ?
( Trouwens, chapeau :thumb: dat je je kennis en inzichten weer voor dit probleem beschikbaar stelt )
 
o.a. Microsoft heeft daar een paar regels over geschreven, scheelt mij typen.

Maar ook dit achtergrondje verhandelt over de noexecute.

Wat TS betreft, ik verwacht niets, maar hoop dat het een bijdrage kan leveren aan zijn probleem. De DEP is eigenlijk voor heel andere doeleinden ontwikkeld.
 
Laatst bewerkt:
@peervdb
mocht het weghalen van die rode tekst niet tot de oplossing hebben geleid, dan heb ik huiswerk voor je. Pak een digitale camera, herstart je pc en zorg dat je in het bios komt.
Schiet van álle opties die met het booten te maken hebben digitale plaatjes en plaats ze hier als bijlagen.
Áls je probleem met een eerdere biosupdate te maken heeft, dan moet er in het bios ergens een geforceerde optie zijn die jouw machine dingen laat doen die normaliter niet gebeuren.
Ik kan daar pas iets zinvols over zeggen als ik de schermpjes van het bios heb gezien.
 
o.a. Microsoft heeft daar een paar regels over geschreven, scheelt mij typen.

Maar ook dit achtergrondje verhandelt over de noexecute.

Wat TS betreft, ik verwacht niets, maar hoop dat het een bijdrage kan leveren aan zijn probleem. De DEP is eigenlijk voor heel andere doeleinden ontwikkeld.

Pf.. wel moeilijke materie voor mij. Toch bedankt.
Gr. Ton
 
Helaas, de boot.ini aanpassen mocht ook niet baten. M'n bios heb ik op default waarden gezet, dus het lijkt me stug dat het daar aan ligt.
Bedankt voor de moeite Pasja en misschien maak ik nog een keer screenshots van de bios. Maar niet vanavond :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan