XP start alleen op met cd

Status
Niet open voor verdere reacties.

peervdb

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2005
Berichten
63
Hallo,

Weet iemand hoe het komt dat een nieuwe XP install alleen opstart wanneer de cd in de lade zit? Wanneer ik zonder cd start krijg ik de melding in de trant van DISK BOOT FAILURE, PLEASE INSERT BOOT DISK.
Ik heb dit probleem wel eens eerder gehad, maar nooit na een nieuwe install.

Alvast bedankt voor de oplossing ;)
 
Heb je pas opnieuw geinstalleerd zonder (fout-)meldingen tijdens de installatie ? Welke HD ? IDE of SATA ?
 
Waarschijnlijk omdat er iets mis is gegaan tijdens de installatie. Dit bericht is zeer zeker niet normaal en wanneer je nog een keer opnieuw begint (formatteren en installeren) dan ben ik ervan overtuigd dat wanneer er tijdens de installatie geen gekke dingen gebeuren, dit niet meer zal voorkomen.
 
Ik zou eerst eens in de BIOS kijken hoe windows gestart wordt. Best kans dat er staat dat je vanaf CD wilt starten (en dan blijft ie smeken om de cd).

Wijzig eens in starten vanaf harde schijf / hard disk, deze instelling opslaan, en zonder cd opnieuw opstarten.

Als je weet hoe je in de BIOS kunt komen, ben je mogelijk in twee minuten klaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst eens in de BIOS kijken hoe windows gestart wordt. Best kans dat er staat dat je vanaf CD wilt starten (en dan blijft ie smeken om de cd).

Wijzig eens in starten vanaf harde schijf / hard disk, deze instelling opslaan, en zonder cd opnieuw opstarten.

Als je weet hoe je in de BIOS kunt komen, ben je mogelijk in twee minuten klaar.
Met alle respect, maar dat is een beetje (veel) érg grote onzin wat je hierboven schrijft.

Het maakt geen tierelier uit wat in het bios als bootvolgorde staat, de machine zal altijd vanaf de hdd opstarten, al staat de hdd als 3e in de bootvolgorde. Enige voorwaarde is wel dat er geen bootable diskette in de A-drive en geen bootable CD in de CD / DVD drive zit als gestart wordt, maar da's een beetje een open deur intrappen. Dát wisten we al sinds Dos 6.0 machines : dat je geen diskette in de A-drive moest hebben zitten tijdens het booten.

Uiteraard gaan we er vanuit dat TS géén Windows CD in de drive heeft als zijn probleem zich voordoet. Zo ja, dan ga ik gedeeltelijk met je mee, maar meer ook niet. Zelfs dan gaat jouw theorie niet op, want als TS niet op een toets drukt tijdens het booten wordt alsnog van harddisk opgestart, zélfs als de Windows CD in de lade zit en zélfs als in het bios de CD als eerste bootoptie staat vermeld.
 
Laatst bewerkt:
Met alle respect, maar dat is een beetje (veel) érg grote onzin wat je hierboven schrijft.

Het maakt geen tierelier uit wat in het bios als bootvolgorde staat, de machine zal altijd vanaf de hdd opstarten, al staat de hdd als 3e in de bootvolgorde. Enige voorwaarde is wel dat er geen bootable diskette in de A-drive en geen bootable CD in de CD / DVD drive zit als gestart wordt, maar da's een beetje een open deur intrappen. Dát wisten we al sinds Dos 6.0 machines : dat je geen diskette in de A-drive moest hebben zitten tijdens het booten.

Uiteraard gaan we er vanuit dat TS géén Windows CD in de drive heeft als zijn probleem zich voordoet. Zo ja, dan ga ik gedeeltelijk met je mee, maar meer ook niet. Zelfs dan gaat jouw theorie niet op, want als TS niet op een toets drukt tijdens het booten wordt alsnog van harddisk opgestart, zélfs als de Windows CD in de lade zit en zélfs als in het bios de CD als eerste bootoptie staat vermeld.

Helemaal mee eens.
 
Heb je pas opnieuw geinstalleerd zonder (fout-)meldingen tijdens de installatie ? Welke HD ? IDE of SATA ?

Iedereen bedankt alvast voor de snelle reacties.

Ik heb inderdaad een nieuwe install gedaan op een SATA schijf en de installatie verliep geheel zonder foutmeldingen.
 
Da's best ietwat bijzonder want meestal heb je voor een XP installatie op een SATA disk externe drivers nodig die je tijdens de setup moet laden middels het indrukken van F6.

Is het een heel recente XP installatie disk? (Met alle Sp's erop?) Ik heb er nl. geen flauw idee van of met SP3 reeds vele SATA drivers worden meegeleverd.
 
Leervraag. Waarom ben je zelf niet op het idee gekomen de installatie nog een keer te doen voordat je om hulp vroeg ?
 
Da's best ietwat bijzonder want meestal heb je voor een XP installatie op een SATA disk externe drivers nodig die je tijdens de setup moet laden middels het indrukken van F6.[...]

Even voor de goede orde: Als in de BIOS (al dan niet door de fabriek) de Sata-controller in IDE modus gezet is in de Bios kun je gewoon XP installeren zonder Sata-drivers te integreren of bij te laden vanaf een floppy, want IDE wordt wel altijd ondersteund.

Ik denk dat dat hier het geval is geweest, zodoende dat er geen problemen zijn geweest.

Tijs.
 
Nu het probleem van TS opgelost is, wil ik even off-topic gaan.

Pasja, je reactie had ik al voor je edit gelezen. Met alle respect van mijn kant, maar ik vind dat je toch wat beleefder had mogen reageren. Je latere edit verzwakt je toon wel wat, maar toch...

Eenzelfde foutmelding heb ik WEL kunnen oplossen via mijn methode. Kijk, en als het niet helpt, dan kost het TS 3 minuten.

Laten we het dus gewoon gezellig houden. De toon is immers (te) snel gezet.
 
Mathwenders,
terug in de topic..
--------
Eenzelfde foutmelding heb ik WEL kunnen oplossen via mijn methode.
--------
Naar mijn inzichten zou dat alleen kunnen als er maar een enkel bootdevice is enabled. Zijn er meerdere enabled dat zal hij alleen op de CD/DVD blijven zoeken als er opstartbare software op staat (als CD/DVD als hoogste prio heeft) zo niet wordt de eerstvolgende in de reeks aangesproken enz.
Heb jij andere inzichten ?
Gr. Ton
 
Ik zou eerst eens in de BIOS kijken hoe windows gestart wordt. Best kans dat er staat dat je vanaf CD wilt starten (en dan blijft ie smeken om de cd).Wijzig eens in starten vanaf harde schijf / hard disk, deze instelling opslaan, en zonder cd opnieuw opstarten.

Als je weet hoe je in de BIOS kunt komen, ben je mogelijk in twee minuten klaar.
Sorry, maar hoe je het ook keert of wendt, hierboven staat echt 101% larie! Het e.e.a. heeft niets met toonzetting te maken, maar puur op het verstrekken van absoluut onjuiste informatie, het ís gewoon niet waar !
Lees nu je eigen bericht eens door en laat tot je doordringen wat je schrijft. Je schrijft (vrij vertaald):

áls in het bios starten vanaf CD als 1e is genoemd, zal Windows altijd om een CD vragen bij het booten.

Nogmaals, het is gewoon niet waar.

Even voor de goede orde: Als in de BIOS (al dan niet door de fabriek) de Sata-controller in IDE modus gezet is in de Bios kun je gewoon XP installeren zonder Sata-drivers te integreren of bij te laden vanaf een floppy, want IDE wordt wel altijd ondersteund.

Ik denk dat dat hier het geval is geweest, zodoende dat er geen problemen zijn geweest.

Tijs.
Mee eens, dat zou naast de integratie van Sata drivers op een allerlaatse XP installie-cd, de enige andere mogelijkheid zijn.
 
Laatst bewerkt:
Pasja,
jouw mening en mijn mening, ik reageer op je toon, en jij op mijn inhoud.

we zullen het nooit eens worden, ik zal dus morgen een interventie (lees: klacht) bij het bestuur indienen. Lijkt me zinvoller. Verder discussie binnen dit topic is wat mij betreft gesloten.
 
Pasja,
jouw mening en mijn mening, ik reageer op je toon, en jij op mijn inhoud.

we zullen het nooit eens worden, ik zal dus morgen een interventie (lees: klacht) bij het bestuur indienen. Lijkt me zinvoller. Verder discussie binnen dit topic is wat mij betreft gesloten.
Wij hoeven het niet eens te worden, jij zit er gewoon naast. Wát stoort je aan de toon / wélke toon?
Kijk naar de naam van deze site en overdenk je berichten. Je schrijft echt complete onwaarheden, da's precies het tegendeel van hetgeen deze site beoogt.
Als je dan terecht wordt gewezen voel je je tekort gedaan? Het moet niet gekker worden!

Nu het probleem van TS opgelost is, wil ik even off-topic gaan.

Pasja, je reactie had ik al voor je edit gelezen. Met alle respect van mijn kant, maar ik vind dat je toch wat beleefder had mogen reageren. Je latere edit verzwakt je toon wel wat, maar toch...

Eenzelfde foutmelding heb ik WEL kunnen oplossen via mijn methode. Kijk, en als het niet helpt, dan kost het TS 3 minuten.

Laten we het dus gewoon gezellig houden. De toon is immers (te) snel gezet.
Ik ben niet op de Helpmij voor gezelligheid, ik ben hier om zo goed mogelijk mensen met computerproblemen te helpen, niet meer, niet minder.
 
Laatst bewerkt:
HH Paja en Mathwender,
met deze opnbare "discussie" is niemand gediend en brengt de doelstelling van dit forum in discrediet.
 
Mee eens, maar toevallige lezers dienen wel de juiste informatie te kunnen lezen dus in die zin is een reactie op een reactie wellicht niet verkeerd. Er zouden misverstanden kunnen ontstaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan