XP start niet meer op

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Rman,

Even een vraagje:
Heb je Norton Ghost 2003 ?
Want daarmee kun je een backup maken van je gehele schijf en daarna kun je een F disk doen en een format c en dan kun je de gehele backup weer terug zetten en zo verlies je geen data.

Elisa,
Met de recovery-CD moet je idd Windows weer kunnen installeren. Echter Medion heeft ook een E:-directory (Recovery) geïnstalleerd waar nooit bij kon komen. Ik denk dat de Recovery-CD samenwerkt met gegevens op die E:-drive. In de situatie met mijn opstartprobleem kan ik al helemaal nergens meer bij. En ja, ondertussen begin ik de OEM-versies ook heel vervelend te vinden. Maar om daarom nu een volledige XP Home cd aan te schaffen zou toch te gek voor woorden zijn.

Saldos,
Ik heb de Norton Systemworks 2003 met full versions van Antivrus, Utilities, Cleansweep en GoBack Personal Edition by Roxio. Of daar ook Ghost ergens tussen zit weet ik niet. Maar dan nog, hoe kom ik bij Norton als ik de PC helemaal niet op kom?

Keep searching and hoping, Rman.

Rman, je kunt gewoon een XPcd lenen van iemand en je hoeft er niet een te kopen.
Je gebruikt je eigen CDkey, dit is gewoon toegestaan.
Want voor jouw versie is al betaald.
Elke XPcd is verder hetzelfde.

Geplaatst door Rman
Saldos,
Ik heb de Norton Systemworks 2003 met full versions van Antivrus, Utilities, Cleansweep en GoBack Personal Edition by Roxio. Of daar ook Ghost ergens tussen zit weet ik niet. Maar dan nog, hoe kom ik bij Norton als ik de PC helemaal niet op kom?
Keep searching and hoping, Rman.

Ghost zit alleen in Norton system works 2003 Pro en niet in de gewone Norton system works 2003.

Maar je hebt wel goback op Norton system works ! Dat is goed nieuws. Had dat eerder gezegd. Want daarmee kun je terug in de tijd dat je pc wel zonder probleem opstartte. Dus dat kan je redding zijn.
Ik hoop wel voor je dat je goback daarwerkelijk geinstalleerd heb.
Indien je goback wel geinstalleerd hebt, dan moet je meteen bij het aanzetten van je pc op de spatie balk drukken. Je krijgt dan een lijst met data waarin je terug kunt gaan in de tijd. Kies nu de datum waarin je geen problemen had met de pc.
Je computer start nu zonder probleem op als het goed is.

Dat was een goede tip op de vroege ochtend Saldos :thumb: Dank je wel ! Wat verstopt Symantec die dingen toch af en toe. Hij staat er nu op :)
Maar................je ziet direct met het opstarten een scherm van Symantec met o.a. dat je op de spatiebalk moet drukken. Of is dat alleen na installeren? Anders zou Rman deze mogelijkheid toch al gebruikt hebben?

Saldos, Elisa,

Idd zie ik helemaal geen Norton-scherm aangezien ik al niet eens Windows krijg opgestart. Op de spatiebalk drukken op welk moment dan ook vanaf aanzetten totdat het foutbericht weer komt haalt dus niks uit. En ik herinner me ook niet dat ik Goback heb geinstalleerd / geactiveerd. Maar wel een goede tip voor de toekomst.

Sigma,

Inmiddels vannacht/vanmorgen (04:00) wel ontdekt dat ik met een geleende originele XP-CD wèl in de Recover-console kan komen en dus ook in de C:\! Dus vannacht in ieder geval chkdsk/r gedraaid. Nu moet ik alleen nog de Registry repareren.
Hiervoor wil ik vanmiddag de Microsoft KBA 307545 "How to recover from a corrupted registry that prevents Windows XP from starting" gaan uitvoeren.

Thanx voor de reacties en wordt vervolgd ...

Update

Ben er inmiddels achter dat de registry van XP uit 5 hives (betekent iets als verzameling) bestaat: DEFAULT, SAM, SECURITY, SOFTWARE en SYSTEM. Deze staan in C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\ en hebben geen extensie. Als één of meer van deze "hives" corrupt is dan kun je ze vervangen door de hives die automatisch door Windows worden gebackupped (hmm??) in C:\WINDOWS\REPAIR\.

Daarmee krijg ik weliswaar de situatie terug van het moment van installeren van Windows XP, maar het scheelt ten eerste een hele installatie-procedure. Ten tweede heb ik de hoop om toch nog een recente System restore te krijgen met behulp van het uitstekende artikel op de volgende site (aanbevolen!): http://www.digitalwebcast.com/2002/03_mar/tutorials/cw_boot_toot.htm

Maar, wat blijkt in mijn geval? In de REPAIR-directory ontbreekt de hive SYSTEM! Het staat mij ook bij dat ik één van de talloze keren dat ik met de PC bezig ben geweest dat er een foutmelding verscheen die iets zei over REGISTRY en SYSTEM. Toen geen aandacht aan geschonken. Als inderdaad de hive SYSTEM corrupt is dan zou ik uiteindelijk dus toch opnieuw moeten installeren.

Na wederom speuren op in wonderbaarlijke Internet-schatkamer ga ik nog één poging wagen:
proberen de SYSTEM te repareren met CHKREG.EXE. Alleen werkt dit niet in de Recovery-console omdat het een DOS-commando is. Dus nog even uitzoeken hoe ik dat voor elkaar krijg.

Keep searching..
Keep trying..
Keep up the good hope! :cool:

Mocht het niet lukken dan kun je het beste Ghost 2003 kopen of lene+. Een backup maken ermee en dan f-disk+formac en dan opnieuw installeren en dan de backup weer terug zetten die je met Ghost hebt gemaakt.

En gebruik dan ook die wonderbaarlijke Go-back.
Je ziet inderdaad met opstarten even een scherm.
Bovendien komt er rechts naast de klok ook even: u wordt beschermd door Go-back of zoiets.
Je had het dus niet over het hoofd kunnen zien ;)
Sterkte!

Saldos,

Hoe kan ik Norton Ghost opstarten als ik niet in Windows XP kan komen?

Elisa,

Klopt, die tip ga ik ook gebruiken. Alleen weet ik niet of ik hier Norton voor ga gebruiken. Heb toch het idee dat alle problemen begonnen na het installeren van Norton Systemworks.

Wat ik in ieder geval zal gaan doen is de registry files ("hives" in C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\) zelf back-uppen op mijn 2e harde schijf, zodat ik die in ieder geval kan terug zetten met de link uit mijn voorgaande bericht http://www.digitalwebcast.com/2002/03_mar/tutorials/cw_boot_toot.htm

Ben overigens nog niet toe gekomen aan de laatste optie om te proberen de registry-file SYSTEM te repareren.

Keep in touch .. :cool:

Geplaatst door Rman
Saldos,
Hoe kan ik Norton Ghost opstarten als ik niet in Windows XP kan komen?

Je start Ghost op met een ghost boot bloppy.
Dat kun je zelfs doen zonder dat je windows op kunt starten. Dat is het mooie van Ghost. Je hebt windows niet eens nodig :)

O, dat is inderdaad heel mooi! Ik ga op zoek naar Norton Ghost om dat als laatste redmiddel in te zetten.

Thanx voor de tip :thumb:

Nog een probleem: XCOPY vanuit "DOS" gebruiken?

Sorry mensen,

Ik heb de afgelopen periode geen tijd meer gehad om aan mijn XP-probleem te werken.

Wel heb ik de tip van Saldos opgevolgd en een backup gemaakt naar mijn 2e harde schijf van de c:. Dat ging prima via de Norton Ghost Boot Floppy! Heb ik in ieder geval iets om bij een "schone" installatie op terug te vallen.

Verder heb ik wel nog verder gespeurd op Internet (en heel veel printjes gemaakt, en ondertussen een Favorieten-directory van 1,5 scherm verzameld met allerlei tips). Ik kwam met name de volgende pagina tegen http://members.home.nl/b.mulder/boot.html . Iedereen met een soortgelijk probleem kan ik deze van harte aanbevelen. Dus bij een STOP-fout {Registry File Failure} waarbij één of meer van de 5 registry-files corrupt is of zelfs verdwenen.

Door dit artikel kwam ik er achter dat niet alleen de oorspronkelijke registry-files worden bewaard in C:\WINDOWS\REPAIR\, maar ook diep verborgen in een directory met een naam ongeveer als: _RESTORE{C4EAE60A-D8E9-4A32-8257-4D1FA4A24C41} . Hier staan kennelijk alle herstelpunten met de bijbehorende registry-files! Even een "veilige" datum opzoeken, renamen en plaatsen in C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\ (de oude 5 files natuurlijk wel weghalen of renamen).

Dit laatste ga ik nog doen, maar eerst wil ik nog een groot aantal backups make van de 1e schijf naar de 2e schijf. Hiervoor wilde ik XCOPY gebruiken (directory + submappen + bestanden in één keer copiëren). Maar dat lukt me niet. Het commando wordt niet herkend. Via de volgende opstartprocedures heb ik dat geprobeerd met:
-> Repair Console van XP
-> Windows XP Setup-diskettes (6 stuks!)
-> Norton Ghost Boot-diskette
-> MAD-bootdiskette
-> XP bootdiskette
-> W2000 ERD boot-diskette

Heeft iemand een tip om toch directories inclusief onderliggende mappen en bestanden in één keer te copiëren? Scheelt mij een hoop werk!

Alvast bedankt,
Rman :thumb:

Als het probleem is opgelost moet alles maar eens gaan opschrijven in een logische volgorde, zodat het een "leesbare" tip wordt ;)

In Windows 98 heb ik inderdaad wel zoiets gevonden maar in XP kan ik in ieder geval niets op restore of _restore vinden wat hierop slaat.
Ik zal er op letten tijdens mijn blader-tochten :-)
Ghost moet ik nog ontdekken maar van Go back ben ik terug gekomen. Geeft je zoveel soesa als je b.v. met Partition Magic iets wilt veranderen. Draait Goback zichzelf helemaal terug en dat duurt eeuwen.

groetjes

Re: Nog een probleem: XCOPY vanuit "DOS" gebruiken?

Geplaatst door Rman
Heeft iemand een tip om toch directories inclusief onderliggende mappen en bestanden in één keer te copiëren? Scheelt mij een hoop werk!

Daar heb je toch Ghost voor?

Maar een andere optie is met Norton explorer.

Blij bericht
Ik wilde jullie informeren dat mijn PC eindelijk weer draait!

Droevig bericht
Maar toen ik de site opkwam zag ik het bericht over Bennie's overlijden!

Ben niet zo blij meer. Sterkte aan iedereen die hem kende.

PS: Kom later nog wel terug op mijn oplossing.

Probleem opgelost

:) Oké, eindelijk even tijd om dit verhaal af te sluiten.

Ik kreeg Windows XP eindelijk weer aan de praat door een systeemherstel buiten Windows om! Hoe je dat doet lees je eerder in dit verhaal en staat beschreven op http://members.home.nl/b.mulder/boot.html .

Nog even in het kort de tips op een rij, voor het geval Windows XP niet meer opstart en er een zwart scherm met foutboodschappen verschijnt.

1. Opstarten in veilige modus en dan kijken of je verder komt: F8 indrukken tijdens het starten van de PC.
2. Als je ook niet in veilige modus kan starten, dan opstarten met je Windows-CD of je Recovery-CD (evt in je BIOS de bootvolgorde instellen). Met de keuze R (Repair-console) heb je de mogelijkheid om een aantal controles / correcties te plegen.
3. Als je niet kunt starten met je CD-ROM (of je bent hem kwijt) dan kun je nog steeds bij je PC komen met één van de volgende diskettes:
A. Met Windows XP Setup-diskttes opstarten. Totaal 6 diskettes te downloaden op de Microsoft-site.
B. Met Windows XP Boot-diskette starten. Als je die tenminste al gemaakt had of maak er anders eentje op een andere PC.
C. Met Windows 2000 ERD-diskette starten. Te downloaden op de Microsoft 2000 site.
D. Met een MADBOOT-diskette starten. Te downloaden op www.madboot.com.
E. Met Norton Ghost Boot -diskettes starten. Moet je wel bij iemand op een PC met bijv. Norton System Works maken (2 diskettes).

Ik heb ze allemaal geprobeerd en had de meeste baat bij de Norton Ghost Boot diskettes. Een uitgebreide leesbare handleiding vind je op http://ghost.radified.com.

Uiteindelijk bleek de fout in mijn REGISTRY-files te zitten. Is hiervoor uitvoerig beschreven. Als je problemen hebt met je registry-files dan kunnen de volgende sites je heel goed helpen:
A. http://members.home.nl/b.mulder/boot.html
B. http://www.digitalwebcast.com/2002/...w_boot_toot.htm
C. Microsoft KBA 307545 How to recover from a corrupted registry ...
D. www.google.com ! Wat iedereen in ieder geval zou moeten doen is de Google-toolbar van deze site installeren, die aan je Internet-werkbalk wordt vastgeplakt. Zo kun je op elk moment een probleem intikken, zelfs een (deel van een) onbegrijpelijke Microsoft-foutboodschap en Gogle leidt je naar een heleboel nuttige leads!

Iedereen die geholpen heeft: dank jullie wel.
Mij PC draait weer, weliswaar vaak sloom en nog niet helemaal zuiver, maar ik kan nu weer vanuit Windows de boel weer optuigen.

Wat mij betreft mag dit verhaal positief worden afgesloten.
Weet iemand trouwens hoe dat moet?

Tot ziens, Rman :cool:

Hallo Rman,
Eindelijk ben je er uit. Gelukkig maar. Wat een ramp was het.
Wel las ik toevallig gisteren dat je met Windows XP Prof met Back-up (via bureau-accessoires\systeemwerkset) een backup kunt maken met systeemherstel. Je kunt zo'n backup op verschillende manieren doen. Deze geef je een goede plek op je pc. Ook wordt je dan gevraagd om een diskette waar wat op weg wordt geschreven.
Kom je in de problemen dan moet je opstarten met de Windows cd en direct met opstarten op F2 drukken. Daarna wordt de wizard automatisch systeemherstel gestart en zal het systeem herstellen. (zuiver het systeem, geen persoonlijke documenten, daar zul je zelf altijd voor moeten zorgen)

Ik kan nu niet zien of jij prof hebt maar ik wel en die backup wordt snel gemaakt :)

Afsluiten doe je onderaan door te klikken op opgelost of zoiets.

groetjes Elisa

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan