XP start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

gcjvanbeek

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2006
De PC van een vriend van mij start niet meer op. Het is een ASUS met XP Home.
Toevallig heb ik eenzelfde systeem thuis. Deze systemen werden geleverd zonder XP CD. Het XP staat op de harde schijf en is te gebruiken voor recovery en installatie.

Ik heb de volgende stappen uitgevoerd :
1) Ik heb zijn disc als slave in mijn PC gestopt en een virus scan er op losgelaten.
Er werd een virus gevonden die werd hersteld.
2)Vervolgens heb ik een chkdisk /f uitgevoerd op die disc. Er werd een beschadigd cluster gevonden en er werd aangegeven dat die werd hersteld.
3)Ik heb de disc teruggezet als master in systeem van mijn vriend.
Opstart probleem nog steeds hetzelfde.
4) Vervolgens heb ik een opstartdisc gedowload van internet, deze gebruikt om het systeem op te starten ik kreeg de volgende melding: "hal. dll corrupt of verwijderd"
Gezocht op internet wat dat betekent leerde me dat dat niet altijd betekent wat er staat, maar ook te maken kan hebben met met de instellingen van boot.ini. Toch maar HAL.dll gedownload en vervangen. Zelfde foutmelding bleef. Oude HAL.dll teruggezet.
5) Systeem opgestart met een willekeurige XP CD. Ik kwam direct in de setup mode, heb R (recovery ) en het systeem gaf aan een plaats te kiezen voor het OS met als voorkeur :
1 C:\Windows. Ik heb 1 gekozen en het systeem vroeg om een wachtwoord. Vervolgens op enter gedrukt. Helaas blijft het systeem vervolgens hangen met in het scherm C:\Windows. Na ca 10 minuten schakelt de computer zichzelf uit.

Nu heb ik het volgende bedacht : Aangezien ik hetzelfde systeem heb zou ik de Windows map van mijn systeem kunnen copieren naar zijn harde disc en vervolgens punt 5) herhalen. Kan ik dan problemen verwachten??

Of heeft iemand een betere sugestie?

Een lang verhaal, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Apestaart

Ik denk niet dat het gaat lukken, maar ik heb deze truuk nog niet eerder vuitgehaald of beschreven gezien.
Maar, als er een recovery Windows is, dan moet die toch te benaderen zijn door de juiste F?? in te drukken. Daar is die recovery installatie toch voor bedoeld?

Zoals je kunt lezen heb ik geprobeerd een recovery uit te voeren, maar kom niet verder dan : C:\windows, daarna hangt het systeem.
Apestaart

Dat was na de verplaatsactie. MIjn vraag gaat meer over het feit waarom (kennelijk) niet éérst geprobeerd is te recoveren op de normale manier / dan wel, óf dat is geprobeerd en dat pas daarná de verwijder en terugplaats actie is geweest.
Als er helderheid is omtrent het feit of de herstelactie geprobeerd is vóór de uitbouwactie, is er meer een richting op te denken v.w.b. de oorzaak van het probleem.
Apenstaart.

Als ik het goe begrijp heb je de herstelde schij terug gehangen in het systeem van je vriend.
en vervolgens met een windws cd een rapair installatie proberen uit te voeren, welke vast liep.

Op de harde schij staat echter toch een recover partitie, waarom gebruik je die dan niet?

Of begrijp ik iets niet goed?
Edit, nu ik de vraag nog eens doorlees is dit, geloof ik, precies de zelfde vraag als Pasje hiervoor stelt.
mvg leo

Laatst bewerkt:
Correct, ik was alleen op zoek naar een antwoord op de vraag of die recovery poging ook geprobeerd is uit te voeren vóórdat de schijf uit het systeem werd verwijderd, of alleen erna.

Dát namelijk zou een heel ander licht op de zaak kunnen doen laten schijnen.

Een normale recovery doe je volgens mij altijd met een recovery CD. Deze is niet aanwezig! Hoe een recovery uit te voeren zonder deze disk is me niet bekend.
Iemand heeft me verteld om een willekeurige XP CD te gebruiken en dat heb ik gedaan nadat ik eerst de disk heb gecontroleerd.

Nogmaals het systeem was alleen maar in de setup mode te krijgen. Het systeem kon het OS niet vinden.

Apestaart

Er bestaat m.i. geen normale recovery. Elke pc fabrikant kan dat op zijn eigen(wijze) manier regelen. Ik begrijp nu wat er allemaal precies is gebeurd. Beste kans dat je de recovery mogelijkheid met je verplaatsactie om zeep hebt geholpen.

Ik mag aannemen dat er een naslagje bij de pc zit. Daarin staat precies te lezen hóe de recovery uitgevoerd had moeten worden.

Mogelijk rest weinig anders dan de hele handel opnieuw te installeren na een format.

Laatst bewerkt:
Pasja, Je maakt me aan het schrikken. Helaas zijn er geen docmenten die beschrijven hoe de recovery op deze system had moeten gebeuren. Waarop baseer je de conclusie dat ik mogelijk de recovery om zeep heb geholpen? Wat zou er dan veranderd kunnen zijn? Kunnen we dat dan niet meer terugzetten?

Zou ik de recovery files van mijn systeem kunnen copieren naar het systeem van mijn vriend?

Zal een installatie wel goed gaan, als de recovery misloopt?

Helaas komen er meer vragen bij.

Groeten,
Apestaart

Ik heb er echt geen flauw idee van wat er dan precies mis zou kunnen zijn gegaan, maar mijn computer "gevoel"zegt mij dat zo'n actie niet is toegestaan / gegarandeerd problemen oplevert.

Wat je nog kan proberen is een Windows installatie op een andere schijf in dat systeem uit te voeren (kale installatie) Vervolgens proberen om die lastige schijf te benaderen en de brieven / foto's etc. etc. veilig te stellen en dán de hele handel formatteren en opnieuw beginnen.

Hallo Pasja,
Ik kan de disk in mijn systeem zetten en de data copieren en veilig stellen. (ik weet alleen niet hoe ik dat met emailberichten moet doen?)
Daarna kan ik een volledige installatie doen op het systeem van mijn vriend en de data weer terug zetten.

Wat ik in de tussentijd heb geprobeerd is hetvolgende :
Geboot vanaf XP CD alle antwoorden gegeven om recovery te doen.
bij C:\windows "Fix boot" uitgevoerd. Via setup bootvolgorde teruggezet naat harddisk. Opnieuw opgestart. Ziedaar bij het opstarten verschijnt "claraty is booting", met daarna groot in het scherm "Mycom" en daarna helaas "sessionmanager system process terminated unexpectedly with a status (hoop nullen en cyfers) the system will shutdown.

wijst dit op een hardware probleem?

Apestaart (al 34 jaar in de IT)

Kan van alles zijn. Idd. de schijf even als slave in jouw systeem en de data backuppen. Dan kun je 'm gelijk in jouw systeem formatteren, toch?
Daarna leeg terughangen als master in het andere systeem en dan een XC cd erin.

Laatste vraag Pasja,
Nadat ik de schone disk heb teruggehangen en een XP CD van een ander systeem ga gebruiken, lukt het dan om XP te installeren?
Groeten,
Apestaart

Ja, dat lukt dat wanneer géén hardware defect is. De XP key staat op de sticker, dus alles gaat werken. Enige probleempjes die je na de installatie overhoudt, zijn mogelijk wat stuurprogramma's voor hardware die XP niet buildin heeft. Die zal je dan handmatig even bij elkaar moeten sprokkelen op het w w w .

Wacht svp even, ik weet niet hóe ervaren jij bent met installeren van XP etc. voor alle zekerheid zoek ik even een draadje op waarin een veilige volgorde staat.

Als je onderstaande volgorde volgt, kán er niets misgaan v.w.b. hardware en virussen / spyware:

Mijn advies zou zijn om de volgende installatievolgorde aan te houden ( L E T T E R L I J K ):

0. zorg dat je SP2 voor Windows op CD hebt voordat je begint (of op een andere schijf(partitie) dan C : )
1. trek de internetkabel uit de pc
2. boot met XP
3. installeer Windows
4. installeer de moederborddrivers
5. installeer SP2
6. maak een herstelpunt
7. steek de internetkabel in de pc en ga naar Windows update en update het systeem met álles wat Windows update aanbiedt
8. is dat gedaan, ga zeker nog 3x achter elkaar naar Windows Update en laat de machine checken op updates, net zolang totdat update meldt dat er geen updates gevonden kunnen worden
9. zoek / installeer alléén drivers voor hardware die in apparaatbeheer nog uitroeptekens en / of cirkels vertonen
10. installeer je viruscanner en anti spyware software
11. installeer Office en ga ook die updaten (meerdere malen)

Hallo Pasja,
Ik heb gedeeltelijk al je instructies opgevolgd. Op het systeem draait weer XP, maar er is toch iets fout gegaan.

Ik heb nu een lokale disk C: cap 18,5 Gb en die is leeg.
Ik heb een lokale disk D: cap 17,2 Gb waarvan gebruikt 12,7 Gb met daarop de oude Documents en settings met alle gegevens.
Ik heb een lokale disk G: cap 1,4 Gb en gebruikt 923Gb. met daarop de nieuwe documents en settings plus de program files en Windows.

Ik moet sp2 nog en internet installeren en verwacht problemen op G: in verband met de grootte daarvan.

Vraag kan ik de partitie G: verplaatsten naar C: en toch goed opbooten?
Kan ik daarna de G: partitie verwijderen?

Of moet ik een andere procedure volgen?

Ik ben overigens al blij dat het systeem, zij het gedeeltelijk werkt.

Groeten,
Apestaart

Wat je nu hebt klopt niet helemaal met wat ik verwachtte en hoopte dat zou gebeuren, maar dat maakt niet uit.
Als de primaire Windows partitie op G staat (wat ik aanneem omdat je niet over Windows aantreffen op D schrijft) dan zou ik het volgende doen:

vanuit Windows C: formatteren.

Vervolgens booten met de XP CD en éérst G formatteren (kopieer vooraf data naar D )

Tot slot nog een keer het stappenplan volgen en dan bij het installeren C als installatieschijf opgeven. Als Windows er dan eenmaal opstaat en goed werkt, alle data van D naar C kopieren en tot slot ook D formatteren.

Wat je dan hebt is Windows op C en een lege D en G.
De schijletters D en G kun je in schijfbeheer later eenvoudig wijzigen naar andere letters.

Nu moet alle ellende zijn opgelost.

Ik vergat nog te antwoorden op je gestelde vraag: Nee, de Windows partitie mag (kun) je niet straffeloos verplaatsen.

Laatst bewerkt:
Hallo Pasja,
Kan ik niet C: formateren (NTFS?) en een nieuwe installatie op C: maken? Daarna alle oorspronkelijke data van D: copieren naar C: en G: formateren (Bevat nu de nieuwe windows installatie, die dan wordt gewist?)

Kan partitie G: niet verwijderd worden?
Groeten,
Apestaart

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan