XP start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jawel, maar dan krijg je weer nieuwe uitdagingen, want dan krijg je een zogenaamd dual-bootsysteem (immers, je hebt dan 2x Windows op 2 verschillende partities).

Doe je het op de manier die ik adviseerde, dan krijg je geen gezeur m.b.t. een dualboot.

Hallo Pasja,
Voor de duidelijkheid :Op de D: schijf staat geen Windows, maar alleen de oude data van Documents en settings.

Dus C: formateren, en G: formateren dan XP installeren en vervolgens D: copieren naar C:
Zou dat kunnen?

Ik wil zo graag de oude data van documenten e.d bewaren Mijn stickjes zijn niet groot genoeg voor al die data en mijn massstorage device 80GB kan alleen op USB2, dat niet ondersteund wordt op deze PC.

Groeten,
Apestaart

Ja, zoals ik hiervoor al schreef:

Als de primaire Windows partitie op G staat (wat ik aanneem omdat je niet over Windows aantreffen op D schrijft) dan zou ik het volgende doen:

vanuit Windows (op G : ) -> C: formatteren.

Vervolgens booten met de XP CD en éérst G formatteren (kopieer vooraf data die je wil bewaren van G naar naar D )

Tot slot nog een keer het stappenplan volgen en dan bij het installeren C als installatieschijf opgeven. Als Windows er dan eenmaal opstaat en goed werkt, alle data van D naar C kopieren en tot slot ook D formatteren.

Wat je dan hebt is Windows op C en een lege D en G.
De schijletters D en G kun je in schijfbeheer later eenvoudig wijzigen naar andere letters.

Laatst bewerkt:
Pasja, Bedankt voor je geduld, ik houd je op de hoogte. Ik ben met formateren begonnen.
Groeten
Apestaat:thumb:

Hallo Pasja,
Het gaat niet goed. Ik heb C: geformateerd (vanuit de XP CD, want vanuit de G: Windows gaf het systeem aan dat er nog processen gekoppel waren met C:)
Ik probeerde ook G: te formatteren, (vanaf XP CD), maar nu geeft het systeem aan dat Verwijderbare mediums niet kunnen worden geformatteerd.
Wat nu?

Ik wacht met smart op je antwoord.
Apestaart

Er kan ook nog wat anders aan de hand zijn: door het gegoochel met schijf(partities) kán het zijn dat jij denkt dat G: de G: is van wie je denkt dat het die hdd is waarover je eerder sprak. Ik vermoed nu dat Windows de schijfletters even niet scherp meer heeft en dat daarom de CD/DVD drive als G wordt gezien en die kun je idd. niet formatteren. Jouw voormalige G schijf heeft thans dus een andere letter. Welke letter, tja da's een goeie. Je moet dus tijdens de Windows setup meer kunnen zien dan de G: en dus ook niet de G formatteren, maar die "andere" letter.

Laatst bewerkt:
inderdaad, G: is C: geworden, D blijft D, C: is E:, deze is leeg en NTFS en ik heb ervoor gekozen om daarop te installeren. (G: is C: geworden en die had ik ook al geformateerd)
Ik hou je op de hoogte.
Groeten,
Apestaart

Als het nu een warboel aan letters is geworden en het lukt je niet om Windows op C te krijgen en de overige schijven te formatteren, laat het dan even weten, dan gaan we naar plan B en dan ben je zo klaar. Voorwaarden zijn dan wel:

1. het systeem dient over een floppydrive te beschikken en
2. je moet alle data op de schijf / schijven, éérst via een andere pc veilig stellen,

want plan B is rigoreus / snel en levert binnen 1,5 minuut een compleet leeg systeem op waarop je heel simpel Windows kunt installeren zonder het gezeur van schijfletters tegen te komen.

Hallo Pasja,
Ik zou je op de hoogte houden, hierbij dan.
Installatie is gelukt, echter met Windows op de E: schijf.
De C: schijf heeft een capaciteit van ca :1,9 Gb
De D : bevatte alle oorsronkelijke data.

Ik heb vervolgens alle gegeven uit Documents en setting gecopieerd naar de E: schijf. en vauit windows heb ik D: geformatteerd.

Alles werkt nu naar behoren en ik ben begonnen met de fabrieksdrivers en office te installeren. Ik moet nog SP2 en viruspakket installeren en daarna ga ik een internet verbinding maken, voor alle updates.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd (voor een volgende keer) wat het plan B inhoudt. Ik kan me er iets bij voorstellen, want ik bij de hestelinstrukties commando´s gezien om partities te verwijdere. Daar heb ik maar even afgebleven.

Graag nog even je antwoord, voor het overige is kan deze call gesloten worden en bedank ik je hartelijk.

Groeten,
Apestaart

Idd. plan B houdt in het verwijderen van álle partities. Dit kost een paar seconden. Daarna maak je nieuwe partities aan, = een kwestie van een minuut of 3 en daarna installeer je Windows op de gewenste partitie zonder drivelettergeneuzel te krijgen. Dit plan B is echter géén optie als er nog data op een van de schijven / schijfpartities staat van een probleemmachine. Plan B is dus voornamelijk handig voor machines met problemen waarop geen belangrijke data meer staat, danwel data die reeds is gebackupped.

De reden dat je een flopppydrive nodig hebt is de volgende: je moet het programma Fdisk gebruiken om de partities te verwijderen. Daartoe moet je booten met een bootdisk van Windows 98SE OEM. Vervolgens start je fdisk en ga je naar de optie "non dos partitie" verwijderen. De NTFS indeling is immer geen FAT indeling.

Dit klinkt misschien lastig, maar het is het niet. Derhalve een advies voor toekomstige ellende (niet te hopen voor je) : zorg dat je een Windows 98 SE OEM diskette hebt en boot daarmee het systeem. Maximaal 5 minuten later heb je alle Windows partities verwijderd en kun je op een geheel schoon systeem beginnen met de installatie van Windows.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan