XP start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

model

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2011
Berichten
139
Geachte,

Heb hier een packard bell Imedia 4100 staan van een buurman ,op Windows XP .Als ik de pc opzet sart hij niet door .Denkelijk is er een probleem met het register ...ik krijg de melding >>>Windows XP kan niet worden gestart omdat het volgende bestand ontbreekt of is beschadigd:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

de restore cd heeft hij niet meer ,maar misschien is die er ook nooit bijgeweest. Wat natuurlijk ook is op de HD staan nog heel wat vakantie foto's en die zouden we moeten kunnen behouden natuurlijk.

Als ik bij opstart druk op F11 ...kan ik kiezen voor herstel , maar dat lukt niet of voor volledig herstel ...zoals hij uit de fabriek komt ..maar dan is natuurlijk alles verloren op de HD.

Ik heb een cd gebrand Easy recovery essentials pro for win XP ...en vanop deze cd opgestart , éérst de functie automated repair gedaan ,kreeg een melding van completed ,maar zonder succes ....nog steeds de foutmelding .Dan terug opgestart van de easy recovery cd en gekozen voor System restore ...en nadien gekozen voor het laatste snapshot ( 18 dec 2014 ) ...nam hek wat tijd in beslag ...kreeg de melding dat het in orde zou zijn ! dus alle hoop op een goede opstart ...en ja inderdaad het bureaublad van win XP kwam te voorschijn ,de muispijl was er en die kon ik sturen ...maar jammer genoeg geen doorstart !! Ook nog geprobeerd van op te starten via veilige Modus en ook geen succes .

Dus ja computer collega's ...alle tips zijn welkom ...want ik weet het niet meer !!
Volledig herstel zal denkelijk wel lukken ...zoals de pc uit de fabriek komt ,maar dan is alle data ...foto's ,mails e.d. weg en definitief weg !!
misschien ,maar ik durf het toch niet zo ...is een cd met win XP in de lezer steken en deze installeren op de C ....maar wat met de gegevens die we willen behouden

Groeten,
 
In zo'n geval haal ik de HD eruit en hang die in een andere PC erbij. Dan kan je alles kopiëren wat bewaard moet blijven. Vervolgens de HD terug plaatsen in de originele PC en Windows opnieuw installeren.
 
Bij de installatie van Windows 7 en 8 is het mogelijk om de bestanden op te slaan op de C schijf naast het 'nieuwe' besturingssysteem. Zelf weet ik niet of dit ook bij XP ook zo is. Wat nog een andere mogelijkheid is, is het installeren van linux(bv Ubuntu) naast Windows en dan de belangerijke documenten te kopieren op een USB. Wat bij linux wel een probleem kan zijn is het verkijgen van de rechten. Maar voor elk probleem is een oplossing.
Btw voor beide gevallen moet er wel voldoende ruimte zijn op de C schijf
 
Kijk eens naar deze discussiedraad, die bespreekt hoe je het registry bestand SYSTEM kunt herstellen vanaf de kopie die gemaakt is bij herstelpunten.
Die dingen kunnen natuurlijk ook gedaan worden als de harde schijf aan een andere computer is gehangen, dus op die manier ipv. via een Hiren's boot opstartcd.

Tijs.
 
Hallo,

ondertussen denkelijk op goede weg ...had ook nog een poging gedaan met Hirens CD ...maar ook mislukt .Een collega radio amateur had zo'n externe behuizing voor HD type sata 3,5 die ben ik haan ophalen de HD uit de Packatd Bell gehaald,hier in geplaatst en dan op mijn laptop ...dan zag ik zeker een 40 mapjes staan met foto's en die heb ik dan ( of zeker de meeste ) kunnen op een sdhc kaartje zetten.Nu nog het probleem van de e-mails ! ook geen idee waar die zouden kunnen zitten...denkelijk zitten die in een verborgen map ....dus eerst dit nog even zoeken en dan de Windows opnieuw installeren.

het idee van Edmoor was zeker een goede keuze ...hetzelfde resultaat met die externe sata behuizing

grt
 
En dat allemaal alleen om het bestand "system" in de map windows\system32\config te zetten vanuit een herstelpunt?
 
Op zich natuurlijk goed om alvast een backup te maken van documenten.

Ik ben het met Lange Pier eens dat het allemaal een beetje vreemd overkomt dat je liever een herinstallatie doet dan even te kijken het probleem op te lossen.
Enne... Ook extern aangesloten is de instructie niet anders dan met Hiren's boot cd, het enige verschil is dat de kopieer- en hernoemactie vanaf een andere computer plaatsvindt ipv. dezelfde computer en je na afloop ervan de harddisk weer in je eigen computer moet inbouwen om te zien of het geholpen heeft.

Persoonlijk vind ik dat de gegeven instructies duidelijk genoeg zouden moeten zijn.

Verder, toch nog even m.b.t. de mail: Je schrijft niet welk mail-programma je gebruikt, dus hulp wordt zo onmogelijk. Dus wil je tóch je eigen pad inslaan, dan zul je moeten vermelden welk mail programma je gebruikt.
Voorbeelden:
Microsoft Office Outlook (en welke versie? 2003, 2007, 2010, 2013)?
Mozilla Thunderbird
Outlook Express
Windows Live Mail

Tijs.
 
Hallo Dnties,

Ik wil natuurlijk ook zoveel mogelijk info vermelden om geholpen te worden , maar de PC is niet van mij !! maar van een +75 jarige buurman ...ik heb hem gebeld en gevraagd ...als je een mail wil versturen of wil ontvangen wat gebruik je dan ? outlook, outlook express of iets anders , zijn antwoord ...daar heb ik geen idee van ,

ik probeer nog wat verder te zoeken , zo blijven we bezig bij wijze van spreken .

ik informeer wel verder ...allen toch al bedankt ,maar we zijn op goede weg ...heb nu toch al zeker een 600 foto's kunnen opslaan op een kaartje ..zoals van vaderdag , moederdag ,uitstapjes verjaardagen,zijn kinderen en kleinkinderen etc ...daar zal hij zeker al blij mee zijn.

grt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan