XP Start niet, PXE-E53 No boot filename received

Status
Niet open voor verdere reacties.

najtreG

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2007
Goedemiddag.

Ik zit met een computerprobleempje. Er zit waarschijnlijk ergens op mijn HDD een fout waardoor XP niet meer opstart (Hij gaat tot windowsscherm, daarna 1 seconden een blauw scherm en start dan opnieuw op) Ik heb een windowsinstallatie cd gefikst, het bios goed ingesteld en toen weer geprobeerd. Echter krijg ik dan de foutmelding:

PXE-E53 No boot filename received

PXE-MOF: Exiting PXE ROM.

Hierna heb ik geprobeerd het bios te resetten door de batterij te verwijderen, maar ook dit mocht niet helpen.

Heeft iemand een tip of de oplossing voor dit probleem?
Alvast bedankt!

Als ik er iets van zou snappen mogelijk wel, maar ik snap er al weinig van. En volgens mij betekend PXE dat de computer probeert te starten vanaf (een andere computer op) een netwerk, maar dat is dus helemaal niet de bedoeling. Hij moet gewoon die cd pakken.

Edit: Als ik de netwerkkabel verwijder krijg ik PXE-61 Media test failure, check cable.

Dus ergens in het bios lijkt toch een instelling niet goed te zitten lijkt me?

Laatst bewerkt:
In de bios duiken en bij boot die optie op disabled zetten om mee te beginnen.

Dan de cd/dvd drive als eerste zetten, kun je i.i.g. een cd of dvd booten mocht dat nodig zijn.

En booten via F8 om in het uitgebreide opstartmenu van windows te komen om te zien of veilige modus wel wil.

Mocht F8 ook de BBS zijn, je harde schijf kiezen en wederom F8 gebruiken.

Als je in die richting denkt, moet je dan bij het opstarten niet in het bootmenu zien te komen?
Dat kan door tijdens het booten de functietoets te drukken die meestal onder in het scherm wordt vermeld.

Wordt er niets vermeld, probeer dan gewoon wat. F2, F8, F10.....
Dan kun je kiezen van waar je wilt booten.

Een andere verdergaande manier is dan het bios in te gaan, ook weer hier kijken wat op de onderste regel staat bij het booten.
Vaak Esc of F2.
Dan naar boot en de boot volgorde aanpassen.
1 hdd
2 cd/dvd drive
3 usb
netwerk niet.

Een andere volgorde kan ook, dat is aan jou.
Ik ben benieuwd of dat je verder helpt.

Laatst bewerkt:
Bios aanpassen heb ik dus al gedaan, staat op cd. Daarnaast heb ik boot via other devices op disabled gezet. Toch probeert hij het telkens via het netwerk te starten. Ik heb er niet heel veel verstand van, dus heb geen flauw idee met welke functie in het bios ik dat uitzet.

Verder wil ik juist via die cd starten, zodat hij automatisch schijfcontrole uitvoert.

Merk en type PC?
Miss is er een manual van de bios setup te vinden.
Die PXE kan ook bij een andere tab staan om die te disablen.

Ik heb een windowsinstallatie cd gefikst

Lijkt mij dat óf je cd/dvd speler niet goed (meer) is óf (waarschijnlijker) dat je de installatie-cd verkeerd hebt gemaakt, zodat die niet opstartbaar is.

Dus: HOE heb je die windowsinstallatie cd gefikst? Heb je ergens een .ISO bestand van een XP installatie-cd vandaan gehaald en die gebrand naar CD?
Indien het laatste: Ik vermoed dat je het verkeerd hebt gebrand (bijv. als data-cd). Installeer ImgBurn, en gebruik daar de optie "Write image file to disc", waarbij je het .ISO bestand als invoerbestand aangeeft en de CD/DVD brander als uitvoerapparaat.

Tijs.

Bedankt voor alle reacties! De laatste tip deed het em bij mij, en ik heb windows xp maar opniew geinstalleerd. Ben jammer genoeg wel alles kwijt, inclusief alle drivers, dus daar ben ik druk mee bezig met opnieuw installeren. Allen bedankt voor de hulp en tips!

Een hele herinstallatie was officieel niet nodig geweest, lijkt mij: Bij het opstarten van de fout-werkende XP had je de F8 toets kunnen gebruiken, zodat je het opstartmenu van XP had gekregen met de keuze voor (o.a.) "Laatst bekende configuratie die werkt", "Veilige modus" etc. Natuurlijk had je dan moeten testen met "Laatste bekende configuratie die werkt".
Door de wijzigingen in de bootvolgorde heb je de computer niet meer de mogelijkheid gegeven om op te starten van de harde schijf, zodat je die F8 keuze niet meer kon doen.

Natuurlijk ben ik tevreden dat opstarten van de XP cd gelukt is, maar (zie boven) er waren nog wel mogelijkheden geweest tot andere stappen om XP toch gewoon succesvol van de harddisk opgestart te krijgen zónder een herinstallatie.

Een andere mogelijkheid die je had gehad (daarvoor moet de XP cd een volledige installatie-cd zijn, van dezelfde soort (Home of Professional), taal (=NL) en verkoopkanaal zijn (dat laatste is met een ingreep nog aan te passen) en Service Pack 3 moet geïntegreerd zijn) om een herstel-installatie van XP vanaf CD te doen, zodat alles teruggezet wordt naar de stand van Service Pack 3, maar waarbij je geen nieuwe drivers hoefde te installeren en ook niet de gebruikerssoftware. Dit wordt ook wel een in-place installatie genoemd, omdat de huidige XP in leven blijft (er wordt alleen gerepareerd). Hiervoor had de computer wél eenmalig moeten opstarten van de XP installatie-cd.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ook de eerste optie werkte niet, zover kwam ik namelijk telkens wel. Veilige modus liep hij vast, en bij laatste bekende instellingen ook. Een herstelinstallatie oid deed hij ook niet om te schijf te slecht was oid, weet de redenen die er bij stonden zo niet meer. In principe is er ook niet zoveel mis met een schone installatie, gewoon zonde van al mn bestanen maar ik merk wel meteen dat de pc veel soepelder werkt.

Duidelijke informatie. :)

Zet dan nu de vraag op opgelost: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Dat is mooi om te horen.
Alleen maak dan twee partities en zet al je data op de tweede schijf.
Die raak je zo niet kwijt.
Dit kan ook nog achteraf.
Sleep mijn documenten daarvoor naar D: (verplaatsen)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan