XP starten ipv Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

snor

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2007
Berichten
482
Ik heb nu een dual boot met xp en vista.
Mijn vraag is nu, hoe kan ik nou zorgen dat XP standaard start in plaats van Vista. Want XP gebruik ik vaker dan Vista.
Als ik mijn pc opstart heb ik maar een seconde om te reageren anders start hij meteen Vista op. Als ik op tijd reageer dan staat er een menu waar ik kan kiezen tussen vista en older version of windows.

Dit scherm krijg ik: http://wubi-installer.org/images/boot-screen.jpg
Alleen Ubuntu moet dan zijn Older version of windows, XP dus.
 
Kun je dat niet in je bios regelen? Waarmee die opstart?
 
Mooi zo. Vertel ons maar wat je bios precies is, dan kunnen de experts weer aan 't werk. Misschien ik ook wel ;)

Waar kan ik zien welke bios versie ik heb?
Dat licht toch aan je moederbord? Ik heb dit moederbord: Asus Striker II Formula nForce 780i SLI
 
Uhm, ja, zoals aangegeven misschien een keer eerder, ik ben niet bekend met de BIOS.

Ik kan zeggen dat er misschien ergens diep in de BIOS een instelling zit : Boot with oid. Dan moet je natuurlijk XP pakken.

Maar ik denk dat dit ook gewoon in Vista zelf kan instellen. Vraag me echt niet hoe :eek:
 
Uhm, ja, zoals aangegeven misschien een keer eerder, ik ben niet bekend met de BIOS.

Ik kan zeggen dat er misschien ergens diep in de BIOS een instelling zit : Boot with oid. Dan moet je natuurlijk XP pakken.

Maar ik denk dat dit ook gewoon in Vista zelf kan instellen. Vraag me echt niet hoe :eek:

Bedankt voor je hulp, ik wacht wel eventjes op de hulp van een expert ;)
 
Dáár heb je een expert. Boot.ini ergens plaatsen. :thumb:
 
Plaats de inhoud van de boot.ini hier.

Ik had al gezocht naar de boot.ini (zoeken in deze computer, ook in de verborgen mappen bestanden, maar hij kon niks vinden)
Waar staat de boot.ini ?
 
Als je Windows XP opstart zal hij waarschijnlijk in de C:/windows map zitten, right?:)
 
In C:

Als de boot.ini niet zichtbaar is dan:

verkenner -> extra-> mapopties -> weergave -> (vinkje weghalen bij) beveiligde systeembesturingsbestanden verbergen + verborgen bestanden en mappen weergeven.
 
Laatst bewerkt:
Code:
;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN
 
Wat krijg je als je BCDEDIT.exe opent?
Want zo te zien geeft-ie aan dat je daarmee het booten kan regelen.:confused:
 
Komen we niet erg ver mee. Ik hoop dat Pasja nog meer ideeën heeft. Sorry. :confused:
 
Verward, want de boot.ini van XP is leidend en daar staat in dat XP professional de leidende Windows versie is.

Code:
;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="[COLOR="Red"][B]Microsoft Windows XP Professional[/B][/COLOR]" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN
 
Verward, want de boot.ini van XP is leidend en daar staat in dat XP professional de leidende Windows versie is.

Nog iets verwarrends (denk ik).
Als ik XP draai dan staat XP op mijn C partitie. En als ik Vista draai staat Vista opeens op mijn C partitie. Is dit normaal bij een dual boot, of niet... ?

Verward, want de boot.ini van XP is leidend en daar staat in dat XP professional de leidende Windows versie is.
En er zit ook geen time out in zoals daar staat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan