XP update SP2: wel of niet doen???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chocka

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2004
Berichten
151
Ondanks dat ik een originele versie heb van XP pro, heb ik vandaag na het lezen van een stuk in de Spits (gratis krantje in de trein) toch wel heel veel vraagtekens gekregen of ik zo nodig de upgrade van XP, servicepack 2, zal gaan uitvoeren. Om mij heen hoor ik verschillende verhalen, ook van illegale gebruikers, wat er niet toe bijdraagt om mijn keuze definitief te maken. Gelukkig niet voor mij van toepassing, maar onze vriend Bill Gates blijkt de update zo gemaakt te hebben dat de illegale gebruikers de update waarschijnlijk niet eens kunnen uitvoeren???

Hierbij een kleine opsomming wat er allemaal in zal zitten:
- Een standaard installatie van Windows Firewall
- Boot-time beveiliging
- Een veiligheidscentrum waar ik alles bij kan houden
- Een On with no exceptions modus, die Xp doet dichtklappen als een mossel.
- Downloaden zonder digitale signature kan niet meer.
- Een add-on management functie.
- Onstabiele add-ons worden uitgeschakeld
- En nog veel meer "verbeteringen".

Hallo, van wie is deze PC. Van mij of van Bill Gates. Dat Bill mij banden plakt omdat er een lek in zit, daar heb ik nog de allerminste moeite mee. Niet meer dan normaal dat je fatsoenlijke software levert waar je zoveel voor betaald. Maar voor de rest mag ik nog wel zelf beslissen of ik iets wel of niet wil. (bv) Ik heb al een prima firewall; veel opensource software hebben geen digitale signature en sommige add-ons zijn zeer prettig in gebruik (zonder dat mij PC onstabiel wordt), ook al vindt Bill dan van niet.

Als vergelijking: vanaf morgen krijgt iedereen een chauffeur van de overheid zodat er geen ongelukken meer gebeuren, er milieu vriendelijk wordt gereden en iedereen zich netjes aan snelheid houdt. En merendeels zal het accepteren.

Ik veronderstel dat ik niet de enige zal zijn die hierover met vragen gaat komen.

Mocht u ook een mening hebben, verneem ik die graag. Mogelijk draagt die er toe bij dat ik uiteindelijk toch de juiste beslissing neem om de upgrade te installeren.
Maar vooralsnog kijk eerst maar even de kat uit de boom, alvorens zo maar die SP2 te installeren.

Met vriendelijke groet,

Chocka

PS Het moet niet gekker worden met die Bill Gates!!!
 
reactie pack 2

Ik zou even wachten tot er een paar miljoen mensen pack 2 gedownload hebben.
 
Geplaatst door Chocka
Als vergelijking: vanaf morgen krijgt iedereen een chauffeur van de overheid zodat er geen ongelukken meer gebeuren, er milieu vriendelijk wordt gereden en iedereen zich netjes aan snelheid houdt. En merendeels zal het accepteren.


Nou nou. Overdrijven is ook een vak. Lees dit eens, deze informatie is ongetwijfeld betrouwbaarder dan die uit dat gratis treinkrantje: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=136890

En trouwens, jij bent toch niet verplicht om Windows te gebruiken? Als jij zo'n hekel hebt aan Microsoft en Bill Gates, dan gebruik je toch gewoon een alternatief? Wat dacht je van Linux?

Kritiek is prima, maar dan wel een beetje gefundeerd graag.
 
Re: reactie pack 2

Geplaatst door brbr
Ga naar deze link en lees: http://www.nu.nl/news.jsp?n=380210&c=50

Programma's hebben problemen met Service Pack 2

Uitgegeven: 17 augustus 2004 10:01

AMSTERDAM - 228 programma's zouden problemen hebben met de nieuwe update van Windows; Service Pack 2. Microsoft heeft een lijst uitgegeven waarin de programma's vermeld staan, waaronder Nero Burning Rom, Unreal Tournament en ZoneAlarm. Deze programma's zouden na de installatie volgens Microsoft "anders werken".

De grote boosdoender zou vooral de nieuwe Windows Firewall zijn. Deze staat na de installatie van Service Pack 2 automatisch aan.

Beste brbr,

Bedankt! Ik kom veel van mij software tegen op deze lijst, dus inderdaad eerst maar eens afwachten alvorens..........

Groeten, Chocka
 
Ik wacht nog wel een tijdje en kijk de kat uit de boom b.w.v.s.

Er zullen in het begin nog wel veel problemen zijn, ik denk met name aan andere software die met SP2 conflicten zal veroorzaken.
SP2 zal ongetwijfeld wel goed zijn/worden, maar ik ben en blijf altijd sceptisch met dat soort ingrijpende updates, daar ik ook andere programma's probleemloos wil kunnen blijven gebruiken.

Ik wacht ermee totdat de meeste problemen zijn verholpen, kan dus nog wel een half jaar tot een jaar duren voordat ik hem erop heb.
 
Re: Re: reactie pack 2

De grote boosdoender zou vooral de nieuwe Windows Firewall zijn. Deze staat na de installatie van Service Pack 2 automatisch aan.


Gelukkig kun je die gewoon uitschakelen, precies zoals dat met de huidige in XP ingebouwde firewall kan.

Dat ding gewoon uitschakelen, je eigen 3rd party firewall blijven gebruiken en klaar ben je. Niemand verplicht je de Windows Firewall te gebruiken (en niemand verplicht je om SP2 te installeren en niemand verplicht je om Windows te gebruiken).

Wat een voorbarige paniek zeg, ongelooflijk.
 
Geplaatst door buffy
En trouwens, jij bent toch niet verplicht om Windows te gebruiken? Als jij zo'n hekel hebt aan Microsoft en Bill Gates, dan gebruik je toch gewoon een alternatief? Wat dacht je van Linux?

OK! Misschien een platte vergelijking. De fundering zit niet in feit dat ik Microsoft Windows haat te gebruiken. Maar dat ik zelf de keus gemaakt heb tot aanschaf en wil die mogelijkheid tot vrije keus ook behouden.

Dat daarbij blijkt dat Windows hier en daar een lek heeft en dat ik daarvoor een upgrade kan draaien om deze lekken te dichten en te verbeteren, OK! Maar daarbij moet ik (de consument) die vrije keus blijven houden en niet dat diverse instellingen en software niet meer werkt. Wat nu dan met SP2 wel zal gaan gebeuren.

En dat staat mij juist zo tegen. En voorzie bij één vraag stellen en drie antwoorden in een half uur dat er weinige zullen zijn die hiermee akkoord gaan en de upgrade zonder problemen zomaar zullen installeren.

Met vriendelijke groet,

Chocka
 
Geplaatst door Chocka
Maar daarbij moet ik (de consument) die vrije keus blijven houden en niet dat diverse instellingen en software niet meer werkt. Wat nu dan met SP2 wel zal gaan gebeuren.


..en dáár zou ik dus weleens argumenten voor willen zien. Wélke vrije keus word jou nu ontnomen dan? Inderdaad, er lijken problemen te kunnen ontstaan met bepaalde software indien je SP2 installeert én de vernieuwde XP-firewall die daarin zit aan laat staan. Maar niemand verplicht jou die aan te laten staan, je kunt hem rustig uitschakelen en je eigen ZoneAlarm of Sygate of welke firewall je ook prefereert blijven gebruiken. En dan zijn die problemen met die software er dus ook niet. En het is jouw keuze of je die XP Firewall wilt gebruiken of niet - dat is nú zo en dat is als je SP2 hebt geïnstalleerd nóg zo. En zo is het op andere punten ook. SP2 legt jou niet op voor bepaalde instellingen te kiezen. Dat is en blijft jouw keuze.

Het is best mogeljk dat er problemen gaan ontstaan door SP2, maar waarom jij roept dat het jou de vrije keuze gaat ontnemen is mij een raadsel. (Maar ik redeneer dan ook vanuit een vrij grote kennis van wat SP2 inhoudt, niet alleen op basis van een artikeltje uit een gratis krantje uit de trein.)
 

- Downloaden zonder digitale signature kan niet meer.


Jawel, je krijgt alleen een melding dat de software geen digital signature heeft


- Een add-on management functie.
- Onstabiele add-ons worden uitgeschakeld
- En nog veel meer "verbeteringen".


Heerlijk toch :) Geen gator activex popups meer met IE op veel sites. Internet Explorer geeft overigens duidelijk aan als er iets geblocked wordt (popups, downloads, activex) en je kan er dan voor kiezen om het item alsnog te activeren.

Met een illegale key zou je problemen kunnen krijgen, ik heb het geinstalleerd op een legale XP Pro en daar werkt het goed.
 
ik heb hier wel de laaste xpsp2 er op staan.
ik moet ook zegen dat ik er verder niet veel van merk :p
programma's zouden niet werken en zo maar hier,
werkt gewoon alles nog steeds goed.
en over active x ja dat kan je een beetje aan passen.
en de firewall kan je uit zeten als je een andere,
gebruikt ik heb hier macfee opstaan.
ook heb ik auto promt for file download aan gezet.
want als er toch wat is wat ik niet wil kan je het toch,
weigeren.


sp2 info laatste engelse build is 2180 RTM


groetjes :)
 
Geplaatst door buffy
..en dáár zou ik dus weleens argumenten voor willen zien.

Die waren er niet, het was een impuls waaruit de vraag ontstond door gebrek aan kennis. Maar gelukkig heb ik mijzelf wel de moeite genomen om dit balletje op te gooien.
Hierdoor ben ik binnen 12 uren veel wijzer geworden en weet nu ook meteen waar ik aan toe ben. Zonder veel te hebben hoeven zoeken, hartelijk dank daarvoor.

Ik zal uiteindelijk de upgrade installeren, alleen wacht nog even af om te weten komen hoe en welke instellingen ik aan moet gaan passen na de installatie.

Voor mij mag deze vraag gesloten worden, ik heb mijn antwoord.

Bedankt en tot ziens..........:)

Chocka
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan