XP vertraagt steeds

Status
Niet open voor verdere reacties.

PH-RVG

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2005
(na virusinfectie)
Volledige nieuwe XP-installatie (SP3) met Security Essentials start normaal maar vertraagt enorm bij allerlei acties. CPU staat dan steeds op 100%, geheugengebruik is laag. svchost is de taak die het cpu-verbruik oplevert.
De vertraging kan soms uren duren maar de taak wordt uiteindelijk wel volbracht. Dan soms even normaal, maar daarna weer vertraging.
Soms helpt het om een andere actie te starten zodat de eerder ahw wordt doorgeduwd, soms wordt de blokkering daardoor nog erger.

In safe mode treedt het verschijnsel niet op.
Chkdsk geeft geen problemen.

Graag advies

Zoals je zegt, heb je in veilige modus geen vertraging. Dat betekent dat er een (opstart)proces of service is die corrupt is geraakt en de boel vertraagt. Je kan dit uitzoeken door de selectieve opstart.

Laatst bewerkt:
Dank voor je advies; de schuldige service was de automatische update van Windows.
Die staat nu uit, maar dan komen er dus geen updates meer van Microsoft. De betreffende Fixits van Microsoft lossen het probleem ook niet op en veel support is nu niet meer te verwachten.
Omdat ik toch vind dat ze XP niet meer aan internet moeten gebruiken is deze oplossing (automatische updates uitschakelen) bruikbaar, maar ik ben er niet blij mee.

Windows XP update vertraagd computer

Na de laatste update ronde van Microsoft in oktober of november is er iets fout gegaan.
Het kan gebeuren dat tijdens het update proces 100% van de processor door het updaten wordt gebruikt.
Hierdoor duurt het updaten erg lang en kan de computer eigenlijk nergens meer voor worden gebruikt.

Heb dit al bij 2 XP machines ondervonden. Ook op verse installaties gaat het fout !!

Oorzaak schijnt te liggen in Internet Explorer.

Hiervoor is een patch uitgebracht door Microsoft.
Te downloaden op de Microsoft site IE8-WindowsXP-KB2898785-x86-ENU.exe

Deze is voor IE versie 8, voor lagere IE versies moet je zelf even zoeken bij Microsoft.

Heeft bij mij goed gewerkt , kan weer updaten.

Voordat ik deze oplossing had gevonden heb ik Fixit van Microsoft geprobeerd en de nodige andere Update reparatie mogelijkheden die ik op internet vond , die allemaal niet werkten.
Hierdoor was er het nodige in de services die door update worden gebruikt naar de klo... gegaan dus in mijn geval moest ik die ook nog herstellen.

Mocht de IE patch niet werken, maar ik weet voor 99% dat die zal helpen, zal ik de volledige update reparatie hier uit de doeken doen.

Succes.

Dankjewel Wilfred

ondanks het feit dat de PC waar ik het probleem had geconstateerd terug is naar zijn eigenaar en die zaak voor mij is afgesloten toch nog een paar vragen/kanttekeningen:
  • het probleem treedt alleen bij bepaalde PC's op: is er dan een hardware afhankelijkheid in dit probleem? Ik heb een oud laptopje dat ik voor test-doeleinden gebruik met XP en dat heeft dit probleem niet en nooit gehad.
  • bij de PC die ik onderhanden had kwam het probleem na herinstallatie meteen terug, nog voor installatie van SP3. Dat maakt de waarschijnlijkheid van een update-probleem in dit jaar wel kleiner.
  • zoals eerder vermeld heb ik het opgelost door het uitschakelen van de update-service (in MSCONFIG).
Maar dit alles sluit niet dat de door jou aangegeven oplossing het probleem oplost in die gevallen waar het optreedt. Het blijft een raar probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan