XP verwijderen van laptop ??????

Status
Niet open voor verdere reacties.

Winger

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2001
Hallo allemaal.

Ik heb hier een laptop van mijn zus, waar zij xp heeft opgezet.
Nu blijkt dat xp toch wat hoog gegrepen is voor dit oude beestje en ik wil nu graag xp verwijderen en W98se terug erop zetten.
Nu heb ik al op verschillende forums gezien dat een laptop een moeilijke patient is om wat te veranderen daarom deze vraag.

Kunnen jullie mij a.u.b bijstaan om dit tot een goed einde te brengen.

Hier nog wat gegevens die ik bij Deze computer gevonden heb.

Computer.

AMD- K6 (tm)- ||| Processor

Kloksnelheid : 474 MHz

64,0 RAM-geheugen.

Ik ken er niet zoveel van maar is dit niet wat licht voor xp te gebruiken, er is in ieder geval zo niet mee te werken.

Bedankt alvast.

64MB ram is inderdaad te weinig voor XP.

Start op met een opstartdiskette van Windows 98 (inde BIOS a: als eerste laten opstarten) en geef het commando fdisk.
Verwijder nu alle partities en start daarna op met de CD-rom van Windows 98SE (in de BIOS de CD-rom als eerste laten opstarten). Windows 98SE zal dan opnieuw worden geïnstalleerd.

Als je geen opstartdiskette hebt kun je die doewnloaden op www.bootdisk.com

Bedankt voor de snelle reactie, maar omdat ik het van de eerste keer goed wil doen, en ik geen professional ben op het gebied van laptops nog even dit.

Ik zie dat ik in de Bios wat moet veranderen en dat is voor mij zoals een hart bij de mensen, kan je dat mij wat duidelijke opgeven.

Hoe moet ik in de bios geraken bij ne laptop en wat moet ik daar precies doen ?

Thanks.

Je kunt in de BIOS komen door tijdens het opstarten op Delete te drukken (kan verschillen , maar komt meestal wel even in het scherm welke toets je moet drukken).

In de BIOS moet je zoeken naar iets als Bootsequency of First bootdevice. Staat meestal op de 2e pagina(tab).
In het geval van de bootdiskette moet als eerste het diskettestation (dus a:) worden opgestart en in het geval van installatie met CD moet de CD-rom als eerste bootdevice worden gezet.

Het veranderen van de volgorde kun je met de toetsen Page Up en Page Down wijzigen.

Je dient bij het verlaten van de BIOS wel de wijzigingen op te slaan.

meestal F2 of Del indrukken als je pc aan het opstarten is, dan boot options kiezen er daar station A als eerste zetten.
Maar als je hier totaal niet bekend mee bent gaat het nog een lastige klus worden.

Bedankt ik ga hiermee aan de slag, ik hou jullie wel op de hoogte.

En dat het een moeilijke bevalling zal zijn had ik al verwacht he jongens (of meisjes) maar daarom heb ik jullie toch nietwaar.!!!!!

Tot later.

Wel ik denk da het eerste probleem er al is.

Na het opstarten met de cd is hij beginnen formatteren en hij blijft hangen op 13% van het station geformatteerd.

Hoe los ik dit op.????

Start eens op met de opstartdiskette.
Geef dan het commando format C: /s

Start daarna opnieuw op met de opstartdiskette, kies voor opstarten met cd-rom ondersteuning en ga dan naar d: (de directory van de cd-rom).
Toets dan in setup.

Opgestart met opstart disk, en format c:/s gedaan
dan J bevestiging en enter.

Hij geeft nu.

Bezig met het formatteren van 5.726.26 M.

Bezig met poging cluster 194.485 te herstellen.

Hij is bij 194. 410 begonnen dus aan dit tempe kan dat nog wel even duren.

Ik hoop dat dit een goed vooruitzicht is?

Ik heb eergisteren nog een defragmentatie gedaan en toen heeft hij geen enkele fout aangegeven, wel stonden er een hoop Trojans op toen ik met Housecall een scan gedaan heb maar die hebben niets met de clusters te maken op wel ?

Ja ik zal hem nog maar een tijdje gerust laten in de hoop dat hij het hersteld krijgt en dan zien we weer verder, hij staat nu op 194.615.

En er zat zoveel rommel op, ik denk dat er nog nooit een defragmentatie, adaware en of housecall is uitgevoerd.

Ik hoop alleen dat ik hem zover kan krijgen dat hij bij mij in de truck cabine kan om er wat op te werken.

Hallo.

Hier nog even een berichtje over de stand van zaken.

Ik heb gisteren om 15.00 uur een format c:/s gedaan en hij is dan clusters beginnen te herstellen, wel daar is hij nu nog altijd mee bezig en zit nu op 1.427.080.
moet ik hem laten gaan tot het einde of kan ik nu zeggen het is genoeg en start opnieuw op.
Ik weet niet of hij alle clusters nodig heeft om goed te draaien.

Dan nog een vraagje, ik heb voordat ik aan het formatteren begonnen ben een scan gedaan met Housecall en die gaf toen op (niet verschieten)

1 x virus PE_Bugbear. B-o EN !!!!!!
610 x Trojan Dyfuca virussen.

Ik weet niet of dat wel klopt en hoe ze die daar allemaal opgekregen hebben, En zijn dit mischien de daders van de schade aan de clusters ??

Gr Jeff :) :cool:

Aan die virussen zal het in ieder geval niet liggen.

Hoe groot is die schijf? Bij clusters van 32kb zou hij bij die stand dan bij ong, 45GB zijn.
Als er veel clusters zijn die hersteld moeten worden kan het nogal een tijd duren. Als je geduld hebt zou ik hem dan toch eerst uit laten lopen en niet voortijdig afbreken.
Hij zou bij een grootte van 80GB ongeveer tot 2.500.000 moeten lopen.

Hey.

Ik zal Gamemaster gelijk moeten geven, de harde schijf zal niet goed meer zijn want het heeft niets uitgehaald, er zijn geen clusters gerepareerd en hij geeft bij formatteren nog altijd maar 13 % aan en begint dan weer te proberen met clusters te herstellen.

Er zal dan wel niets anders meer op zitten dan een andere schijf erin de plaatsen zeker ?????

Is de harde schijf van een laptop hetzelfde als in een ander pc ?

En zo ja, is het aan te raden om dat zelf te doen ik heb hier nog een paar hd's liggen.

Gr jeff

Ik weet het niet meer nu.

Ze brengen mij hier juist de papieren van de laptop en daar staat een heel ander gegeven op dan er in de laptop zit.

Het plaatje achterop was er namelijk af en dit hebben ze nu ook terug gevonden.

Toshiba

S1640CDT / 6 GB

Model no : Ps 164 E. 49986-be

kan je aan de hand van deze gegevens zeggen of het nog de moeite loont om er een harde schijf voor te kopen ?

Wel ik dacht het kan geen kwaad als ik nog eens opnieuw opstart van de cd rom maar dan wel met xp en inderdaad hier gaat hij dan wel mee aan de rol.

Eerst partitie verwijderd
opgestart met xp cd rom.
En dan na een paar enters geeft hij dit

Blauw scherm met :
Setup kan de geplaatste cd-rom niet lezen, of de cd rom is geen geldige windows cd rom.

Plaat een van de volgende windows product cd's in het station: Windows XP Home (edition) volledig version. en dan nog alle andere windows cd's, maar de orginele cd zit erin ik heb hem zelf nog maar 2 maanden nieuw gekocht.

Ik heb de cd er een paar keer terug ingesplaatst maar altijd hetzelfde als hierboven.

PS. er staat ook nog onder het plaatje (dat zie ik nu) NT.

Hallo gamemaster, i
k heb nu een madboot diskette gemaakt, is dit de bootdisk voor een low level format uit te voeren?
Ik heb de laptop hiermee opgestart en krijg na een tijdje dit te zien.

SHSUCDX Installed.
Drives assigned
Drive driver Unit
X: MADX 0
LOADING Setting PATH

Invallid media type reading drive C.

Kan ik nu nog wat anders uitproberen ?

er staat een optie low level format.
klik dat eens aan en kijk wat er gebeurt.
of was dit de melding die je kreeg na op low level format geklikt te hebben?

De lowLevel Format is nu afgelopen en alles is perfect gegaan.
Ik sta nu nog op het scherm van Matboot 8.0
en er staat

Hard Disk #1 is present
Partitions Megabates
1 5729.1

The CD-ROM is presently X:\

Ik heb 3 vakjes waar ik verschillende opties kan aanklikken.

1. Operating System Installations.
Hier staan verschillende windows pr. op van 95 tot 2003.

2. Hard disk Utilities waar ik Lowlevel format het uitgekozen. en gedaan.

3. Miscellaneous Utilities.

En Onderaan :

about MadBoot Exit to Dos Reboot Computer.

Moet ik dit afsluiten en opnieuw opstarten of wat denk je, als ik bv:windows 98 aanklik staat er.

Automated installs
Install win 98 from cd
Copy win98 instal files to the hd. enz....

Manual installs

install win98 from cd enz.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan