XP....verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

renevg

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2003
Na uren tobben wil ik hier de vraag maar eens voorleggen; Ik wil windows XP verwijderen om op een schone harde schijf een verse installatie te gaan maken. Situatie: 1 harde schijf met 2 partities (C: en D:schijf). WindowsXP Prof CD in CD-rom. Schijf is geformatteerd als NTFS.
Nieuwsgroepen en andere bronnen geven info die in mijn geval tot nu toe niet hielpen; formatC: vanaf opstartdiskette? kan niet want bestandsindeling is NTFS.
Opstarten vanaf CD? kan, en dan kan je nieuwe versie installeren of oude herstellen. Nieuwe versie installeren...doet ie gelijk op de D-schijf zonder keuze te geven. Oude herstellen...dan kan je de C-schijf niet formatteren omdat ie installatiebestanden bevat. Ik wil dus mijn schijven schoon zodat ik netjes volledige harde schijven ter beschikking heb. Weet iemand een oplossing?

Rene,

Om kort te zijn en je alle tekst te laten lezen, ben je met Fdisk het snelst klaar.... Gewoon de c; partitie verwijderen en opnieuw formateren en daarna XP opnieuw installeren.

Fdisk staat o.a. op de Win 98 opstart disk en op de Win ME opstart disk staat een iets nieuwere versie.

Gr,

Remy

:thumb:

doe voordat je fdisk doet eerst even:
fdisk /mbr
Dit is om alle opstart programma's van je schijf te halen

kan dat fdisk met toevoegsel ook op een schijf die NTFS is? mijn ervaring is dat vanaf een opstartdiskette de C: schijf of wat dan ook gewoon niet te benaderen is bij NTFS.

Het wil dan ook alleen moet je dan de nondos partitie verwijderen

Geplaatst door m@rio
Het wil dan ook alleen moet je dan de nondos partitie verwijderen

Inderdaad Mario :thumb: dat had ik ff over het hoofd gezien.... Anders krijg je hem idd nog niet verwijderd.

Dus als ik het goed begrijp:
Opstartdiskette van 98 in floppy, opnieuw computer starten.
Maar dan komt ie bij mij dat ie een viruele disk C: maakt.
Hoe verwijder ik die nondos partitie dan eerst? Via 'fdisk /?' krijg ik alleen 2 toevoegsels als '/status' en '/x'. Of moet dit gedeelte weer vanaf CD? Kan ik zo wel bij de echte C:schijf?
Sorry maar ik doe dit niet iedere dag (de laatste paar dagen helaas wel!).
vr gr
Rene

Staat je boot volgorde wel goed ingesteld in de BIOS...
Laat hem anders als eerste booten vanaf diskette station..

Remy

Geplaatst door Remy
Staat je boot volgorde wel goed ingesteld in de BIOS...
Laat hem anders als eerste booten vanaf diskette station..

Remy

bootvolgorde is goed. start ook op van win98floppy.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan