XP>VISTA al de moeite?

Status
Niet open voor verdere reacties.
64 Bits?

Ik draai zonder noemenswaardige problemen Vista ultimate. Ik heb nog steeds Xp als Dual-boot er naast staan, maar ben eigenlijk niet meer naar Xp terug geweest.

Ik vraag me af in welke situatie jouw windows Vista ultimate probleemloos draait.
Gebruik je cad programma's zoals Autocad of turbocad Pro v14?
Heb je bijzondere printers zoals Xerox 2135.

Gebruik je de machine alleen of hoofdzakelijk voor gaming / internet?

Ik vraag me af in welke situatie jouw windows Vista ultimate probleemloos draait.
Gebruik je cad programma's zoals Autocad of turbocad Pro v14?
Heb je bijzondere printers zoals Xerox 2135.

Gebruik je de machine alleen of hoofdzakelijk voor gaming / internet?

Vraag niet direct aan mij gesteld maar wil toch antwoorden:

Wij zijn nu aan het testdraaien met Vista Business voor onze cad afdeling. Inventor2008, autocad 2004, Electrical 2007, Electrical Designer 2004 / 2006 en Procad Procam werken zonder problemen. Bijzondere printers hebben wij niet. Alles is HP op een win2003 printerserver

Ik heb sinds een halfjaar Vista op mijn laptop staan en ik moet zeggen dat het me uitstekend bevalt. Af en toe wel last van software die niet compatible is met Vista...maar even op internet zoeken en je hebt wel een goede driver of ander programma!

Vista leek in het begin veel ingewikkelder, maar na een tijdje werkt dit veel makkelijker dan XP.

En natuurlijk, het nieuwe uiterlijk is prachtig!

Problemen met Vista nog steeds

Wat een onzin, als Bill Gates zegt dat er nauwelijks serieuze problemen met Vista zijn. Ik heb na een week XP ook weer teruggezet. Ik heb een Sony RZ221 en ge-upgrade naar Vista. Hij zei echt dat alles werkte. Nee dus. Mijn standaard ingebouwde luidpreker werd niet herkend en deed het dus niet. Zo ook de ingebouwde TV-tuner... werd ook niet herkend. Toen ik het Sony-programma Click2DVD wilde draaien op mijn Sony VAIO zei hij ijskoud: dit is geen Sony-computer. Ik zo merkte ik nog 5 basic dingen, die het niet meer deden. Dat gaf zoveel ergernis, dat ik XP maar weer terugzette, waaronder alles weer normaal draait. Zonde van het geld dus. Dus ik draai alleen nog Vista als ik ooit weer een nieuwe PC koop, waarop Vista voorgeïnstalleerd is, dan zorgt de leverancier tenminste van te voren dat alles draait.
Ik heb overigens gelukkig weer een schone XP-installatie en alles draait snel en als een zonnetje. Dus bedankt Microsoft!;)

Draai alweer sinds mei op Vista Business, geen problemen tegengekomen.
En alleen mijn printer kan niet geinstalleerd worden met zijn eigen drivers. Maar die draait op alternatieve drivers aan gegeven door HP en dat werkt prima.

Heb wel sinds een week of twee een verse installatie van Vista want ik ben voor die tijd een beetje teveel in het register aan het klooien geweest, maar goed das m'n eigen schuld.:o :o

P.s. Ik heb wel in mei voor de aanschaf van Vista de compatibiliteits check gedaan.

Laatst bewerkt:
Dat die geluiddingen van je laptop niet werken, is niet de schuld van vista, maar van de drivers van je laptop...

Veel bedrijven hebben voor hun "oudere" modellen nog geen vista-drivers, omdat ze zich nu richten op de nieuwe generatie laptops die Vista voorgeinstalleerd hebben.

Op mijn laptop was wel XP voorgeinstalleerd, maar de laptop was wel "vista compatible"

Maar om op de originele vraag terug te komen; ik vind Vista de moeite. Het is waarschijnlijk wel slim om op internet te checken of je computer geschikt is voor Vista om bovenstaande problemen te vermijden. Ook als je hard- of software hebt die je dagelijks gebruikt, even kijken of er Vista drivers voor zijn!

Ook kun je met de Vista Upgrade Advisor van te voren de boel testen of hij geschikt is, hoef je niet te klagen achteraf.

Vista is bedoeld voor de huidige hardware, niet voor oudere.

Upgrade Advisor

Dachten jullie mu echt dat ik die upgrade advisor niet gedraaid had. Juist wl, zelfs wel twee keer en alles kon alleen moest ik Norton eerst verwijderen. Ik heb dat uiteraard gedaan en Vista Business geïnstalleerd. Ook de alternatieve driver-sites bezocht en steeds zei hij ook weer: alles werkt prima. Maar ja, hoe kon hij dat van de ingebouwde Sony TV-kaart zeggen, als hij hem niet eens herkende.
Ik was dus niet zo dom om Vista zomaar te installeren, maar heb ook eerst gewacht tot de meesten zeiden dat dit zonder problemen zou gaan. Vergeet het dus maar! Waar ik me ook wild aan ergerde waren al die "security" foutmeldingen. Ben ik nu zo raar bezig als ik zeg: dat ding moet het gewoon doen. Ik ben zelf full-time docent informatica maar niet zo'n hobbyist dat ik eindeloos geduld heb om alles aan de praat te krijgen. Als er anderen onder jullie zijn, die dat wel willen: mijn zegen heb je, maar ik ben een "extended" user, die gewoon wil dat alle aangeschafte en geïnstalleerde software werkt. Vista is wat mij betreft de beta-versie nauwelijks nog voorbij en dus geschikt voor hobbyisten die vinden dat zij slim genoeg zijn om Microsoft te verbeteren
Twee notities nog: bij mijn herinstallatie heb ik een aantal zaken op een Mac G5 overgezet. Die draaiden meteen als een zonnetje, terwijl bij Windows er altijd wel iets het niet doet... Een collega (ICT-docent) wist me zelfs te vertellen dat Windows nooit meer crasht, sinds hij het op een Mac draait. Toch wel veelzeggend!
Bij de herinstllatie moest ik over de 100 upgrades en patches draaien van Microsoft. Ook dat zegt genoeg: zou je bij aanschaf van een middenklasser auto ook zo onder de insruk zijn, als je wekelijks naar de garage moet om een "critical update"aan te brengen... dat zou niemand accepteren, maar bij software moeten we dit allemaal maar accepteren, tenminste als die van Microsoft komt...

Tja, als je windows koopt, had je ook overigens met msdos, heb je daar rekening mee te houden, het is immers inherent aan Microsoft producten, of je bent een leek of redelijk naïef.

Overigens als er bij die Advisor bij staat dat er geen drivers voor zijn of het apparaat niet zou werken, kun je die problemen verwachten, indien er aangegeven wordt dat het allemaal zou werken heb ik het nog niet meegemaakt dat het wel zo is.

Ook ik heb geen BSOD's, terwijl ik geen MAC heb, gewoon goed samenwerkende hardware en de juiste drivers zal de oplossing dan wel zijn.

Ook kun je gratis besturingsssystemen gebruiken, werken perfect bij de juiste keuze, een Linux distributie.

@janwin: je moet natuurlijk wel even naar de site van de fabrikant gaan om de drivers te downloaden en installeren. Dan zal alles wel werken! Ik heb een dual boot xp/vista, ik heb nu enkele dagen vista gebruikt, geen enkel probleem gehad, integendeel! Het draait superstabiel! Je moet niets zelf laten draaien ook op internet, dat is nooit zo nauwkeurig dan het zelf te doen. Download zelf de drivers handmatig en installeer.

De updates van microsoft zijn er om dingen te verbeteren. Dus als je microsoft gedurende het gebruik verbeterd, en mac niet... Zegt ook genoeg!

In principe kan je vista op bijna alle pc's draaien, de minimale vereisten zijn 800 MHz en 512 MB RAM. Denk wel dat de meeste computers dat hebben. Zijn de (minimale!) vereisten voor alle versies. Of het vlot gaat draaien of niet afhankelijk van je computergebruik.
Als je wil overschakelen op vista en je wilt zien of je Vista vlot zou kunnen draaien met je huidige pc moet je gewoon zien of je aan de minimale vereisten voldoet en of je RAM-geheugen voldoende is voor wat jij wil gaan doen. Stel bijvoorbeeld dat je wil weten hoeveel RAM-geheugen je zal nodig hebben voor jou computergebruik in vista. Kijk in xp, die je voor dezelfde zaken gebruikt als waarvoor je windows vista wil gaan gebruiken, bij taakbeheer. Wat is het geheugengebruik? voorbeeld: 522 MB. Vista is idd wel een beetje zwaarder dan xp, maar ook niet om te zeggen superveel. Bij je huidige gebruik 100 MB bijtellen is meer dan voldoende! (in het voorbeeld wordt dat: 622 MB). Dan moet je zien dat je voldoende ruimte over hebt om vlot te draaien, ik zou vermenigvuldigen met 1,25 (in het voorbeeld wordt dat: 777,5 MB RAM). Het voorbeeld is van toepassing op mijn pc. Waarop ik dual boot xp/vista heb. Ik zou dus in principe toe komen met 778 MB RAM. En ik heb 895 MB bruikbaar RAM, ik heb nog geen problemen ondervonden door toedoen van een tekort aan RAM in vista, absoluut niet!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan