@janwin: je moet natuurlijk wel even naar de site van de fabrikant gaan om de drivers te downloaden en installeren. Dan zal alles wel werken! Ik heb een dual boot xp/vista, ik heb nu enkele dagen vista gebruikt, geen enkel probleem gehad, integendeel! Het draait superstabiel! Je moet niets zelf laten draaien ook op internet, dat is nooit zo nauwkeurig dan het zelf te doen. Download zelf de drivers handmatig en installeer.
De updates van microsoft zijn er om dingen te verbeteren. Dus als je microsoft gedurende het gebruik verbeterd, en mac niet... Zegt ook genoeg!
In principe kan je vista op bijna alle pc's draaien, de minimale vereisten zijn 800 MHz en 512 MB RAM. Denk wel dat de meeste computers dat hebben. Zijn de (minimale!) vereisten voor alle versies. Of het vlot gaat draaien of niet afhankelijk van je computergebruik.
Als je wil overschakelen op vista en je wilt zien of je Vista vlot zou kunnen draaien met je huidige pc moet je gewoon zien of je aan de minimale vereisten voldoet en of je RAM-geheugen voldoende is voor wat jij wil gaan doen. Stel bijvoorbeeld dat je wil weten hoeveel RAM-geheugen je zal nodig hebben voor jou computergebruik in vista. Kijk in xp, die je voor dezelfde zaken gebruikt als waarvoor je windows vista wil gaan gebruiken, bij taakbeheer. Wat is het geheugengebruik? voorbeeld: 522 MB. Vista is idd wel een beetje zwaarder dan xp, maar ook niet om te zeggen superveel. Bij je huidige gebruik 100 MB bijtellen is meer dan voldoende! (in het voorbeeld wordt dat: 622 MB). Dan moet je zien dat je voldoende ruimte over hebt om vlot te draaien, ik zou vermenigvuldigen met 1,25 (in het voorbeeld wordt dat: 777,5 MB RAM). Het voorbeeld is van toepassing op mijn pc. Waarop ik dual boot xp/vista heb. Ik zou dus in principe toe komen met 778 MB RAM. En ik heb 895 MB bruikbaar RAM, ik heb nog geen problemen ondervonden door toedoen van een tekort aan RAM in vista, absoluut niet!