XP wil niet opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jodocus

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2003
Berichten
151
Ik heb mijn oude computer weggegeven en wil hiervoor het besturingssysteem opnieuw installeren (XP prof NTFS).

Ik doe dit d.m.v. de bestaande XP cd-rom. Op een gegeven moment vraagt hij welke partitie ik wil verwijderen om een nieuwe installatie aan te maken.

In het vakje onderaan staat echter dat er geen partitie is gevonden. (Alles staat onder C./) Welke van de die keuze mogelijkheden ik dan ook maak, iedere keer krijg ik een blauw foutmeldingscherm. De foutmeldingen komen erop neer dat de bestaande partitie niet verwijderd kan worden omdat er belangrijke installatie betsanden opstaan. Ook wordt er verwezen naar mogelijke problemen met soft en hardware.

Ik heb overigens alle overige software verwijderd. Aan de hardware is niets gewijzigd. De computer heeft altijd zonder problemen gedraaid en alle drivers etc zijn up to date.

Vraag: Hoe krijg ik nu toch een schone windows geinstalleerd.
 
staat er geen optie tussen welke partitie je wil formateren?

je enigste partitie weghalen lijkt me niet verstandig.
je moet hem gewoon formateren en de rest wijst vanzelf
 
Het is vaag mogelijk met ntfs te maken.
Als je opstart met een 98diskette kan je in fdisk de partitie verwijderen, maak dan een nieuwe aan en formateer deze. Vervolgens kan je windows installeren. Je weet zeker dat je geen upgrade cd hebt?

greetz
H
 
Dat gedoe met die XP heb ik ook regelmatig. Aangezien ik vaak voor andere XP op een pc moet install. maak ik er een gewoonte van om eerst 98 te installeren en daarna pas XP. Het is ff wat meer werk maar je bent van een hoop gezeik(sorry)....af.
 
raar,

je kan via de xp-cd toch gewoon mee opstarten en dan formateren en dan instaleren?
 
PS: Dat "gedoe" met XP heeft alles te maken met het feit dat wanneer je een schijf formateerd, je alleen maar de verwijzingen vanuit de fat weg haald. Het hele "oude" bestuuringssysteem staat er nog gewoon op alleen ziet de "normale"gebruiker dat niet meer. XP ziet die oude bestanden nog wel en daarom heb je die problemen. 98 trekt zich daar niets van aan en begint gewoon. Als 98 er "minimaal"opstaat kun je XP er weer helemaal schoon opzetten.
 
Ben het niet helemaal met je eens Bruno.

Het is wel een optie maar als je toch een schone installatie wilt gewoon in fdisk de oude partitie verwijderen en even een nieuwe aanmaakt ben je sneller klaar en kan je de rest van je xpcd doen.

Verder heeft het zoals Bruno zegt vermoedelijk te maken met oude ntfs/fat verwijzingen.

Een partitie verwijderen is juist goed als je een echt schone installatie wilt, meteen even goed nadenken over hoeveel partities je uiteindelijk wilt zodat je dat meteen in orde kan maken want de "mooie " partitioneer progjes als PM etc... zijn minder mooi dan overal wordt voorgespiegeld want uiteindelijk zijn ze allemaal funest voor je HDD.

Via het menu kan je daarna een nieuwe primaire partitie aanmaken die standaard op fat en actief komt en evt. nog logische partities. Dan opstarten met xp cd en deze zijn gang laten gaan.

greetz
 
Probleem is inmiddels opgelost. Windows zag de verkeerde drive letter (F: Zipdrive) i.p.v. de C.

Windows is inmiddels opnieuw geinstalleerd.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan