XP ziet harde schijf niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knertjuh

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2008
Beste,

Krijg een PC met XP erop met de melding, doet het niet meer.
Eerst gaf hij aan dat C:\windows\system32\system bestand beschadigd (of iets dergelijks, kon hij precies meer zeggen)
Op internet gezocht dat je via de "R" herstelconsole een aantal handelingen kon doen om dit op te lossen. XP installatie CD herkende in eerste instantie SATA harde schijf niet. Met Nlite drivers geslipstreamed met (legale) windows CD.
Harde schijf wordt nu wel herkend, maar alleen de 2e partitie ???????? primaire partitie met geinstalleerde XP is niet te zien.

Dan maar harde schijf ontkoppeld en aan mijn PC gehangen. Ik zie de volledige harde schijf met 2 partities. Voor de zekerheid alle data gekopieerd, 2e partitie verwijderd, en weer terug gehangen in PC.
Gevolg, XP ziet nu helemaal geen harde schijf meer.

Wie kan me helpen?

Hallo Knertjuh. Overweeg deze eens.
Oef, want het is bijna (!) onmogelijk om de 'C:'-harde schijf met behulp van het 'Configuratiescherm' te laten verdwijnen... Maar goed, op het moment dat het BIOS de boot-loader wil oppakken van de harde schijf gaat het kennelijk mis. Dat zou betekenen dat de 'Master Boot Record' een tik heeft gehad. Als de partitie van de C -harde schijf nog in orde is, dan kunt je de Windows XP installatie-CD-ROM toch erbij nemen, waarna je Windows XP gaat repareren met behulp van de zogeheten 'Herstelconsole'. Dit zijn de opdrachten FIXMBR <ENTER> en FIXBOOT <ENTER> zouden dan het probleem moeten oplossen. Laat eens weten want zo heb je ook niets.

hallo,
ik heb een soortgelijk probleem, het gaat om een sata harde schijf....herstelconsole heeft helaas ook niet geholpen, toen heb ik hem geformatteerd, toen kon ik nog steeds geen xp installeren, hij breekt dan de installatie af..(heb een legale installatie disk en volgens mij is er niets mis mee) ubuntu installeren lukt wel, maar ik heb daar geen geduld voor, ik vind het een moeilijk programma, heeft iemand nog een ideetje wat ik zou kunnen proberen? ik heb hem nu als D: schijf en een oude IDE schijf als master met xp erop.

xp opnieuw installeren.

Juultje eerst even dit. Ik kan niet lezen wat je hebt gedaan. Bij Windows XP is er de keuze uit NTFS en FAT32 (de voorkeur gaat uit naar NTFS omdat dit een stabieler systeem oplevert). Daarnaast is er keuze uit een snelle of een volledige formattering, doorgaans is de snelle formattering voldoende. Mocht de installatie problemen geven (bijvoorbeeld een vastloper), doorloop de setup dan opnieuw en probeer dit keer een volledige formattering.
Laat maar weten.

hoi, manamana
heb de harde schijf ntfs geformatteerd, ook langzaam, ik krijg nu een stop fout als ik windows wil installeren, dat vervelende blauwe scherm.....codes Zijn 0X00000007B, 0XF7CAE524, 0X0000C34, en 2 maal die code met al die nullen...ik denk dat de schijf z'n beste tijd heeft gehad, maar op een of andere manier heeft linux daar geen problemen mee, en draait er gewoon op, ik moet nageven dat het een heel stabiel programma is...ik kan natuurlijk nog het F6 truukje gaan uitproberen (satadrivers) maar op dit moment ben ik al blij dat ik de pc nog aan krijg, gisteren is dus m'n andere windows schijf er ook mee opgehouden, nu zit ik aan linux vast...misschien moet ik het maar gewoon een kans geven.

even een update, ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen:)
was wat gaan zoeken en ben er achter gekomen dat ik in de bios iets moest veranderen, in xp heb je namelijk geen sata drivers, nu heb je daar ook wel truckjes voor maar na uren verklooit te hebben zag ik dat niet meer zitten....in de raid mode heb ik sata veranderd in ide en toen kon ik xp opnieuw installeren.
groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan