Xubuntu CD wil niet opstarten op Windows XP computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

franciscusc

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
91
Ik wil Xubuntu installeren op m'n oude Dell pc (ca 10 jaar oud). Besturingssysteem is Windows XP SP3. Ik heb een iso cd gebrand en geplaatst in de CD-Romspeler. Start de PC en druk op F12 Boot Menu. Kies voor IDE CD-ROM DEVICE, druk op enter. "strike the F1 key to continue, F2 to run setup utility". Druk op F2 > Boot Sequence: (ingesteld alsvolgt) 1. IDE CD-ROM DEVICE 2. HARD-DISK DRIVE C: 3. Diskette Drive.
DRIVE CONFIGURATION:
Primary Master Drive Hard Drive
Primary Slave Drive Unknown device
Secondary Master Drive CD-Rom Device
Secondary Slave Drive CD-Rom Device
IDE Drive UDMA On
Vervolgens ESC. dan verschijnt: "strike F1 te retry boot, F2 for setup etc. Druk je op F1 cdan blijft hetzelfde bericht verschijnen. Druk je op F12 dan kan je weer kiezen o.m. uit opstarten vanaf CD-Rom of harde schijf. Kies je voor CD-Rom dan gebeurt er niets, vanaf de harde schijf start Windows op. Volgens mij kan het niet aan de CD liggen, want het ius me wel gelukt om op mijn laptop Xubuntu te installeren met deze CD schijf.
Wie weet wat ik moet doen. Bij voorbaat dank.
Frans
 
Misschien toch wat meer info over je pc, want het wil niet zeggen dat als het op je laptop lukt, het ook op je pc gaat lukken.

Ik zou echt willen weten wat je nu precies ziet wanneer je in de BIOS de cd als optie zet.....en als je dan opnieuw opstart. (dus geen F1 of F12 maar echt bij opstarten even de BIOS induiken en daar de cdrom instellen als opstarten)
Klik dan gelijk op esc...zodat we wat kunnen zien.

Is Xubuntu echt een cd of een dvd? Kan je pc (of is het laptop van Dell) wel dvd aan of is de cdrom naar zijn grootje?

En is het echt dezelfde cd die je al gebruikt hebt op je laptop?
 
Hoi Femke,
Mijn pc is een Dell Dimension 2400 (geen laptop) - Pentium(R) 4 CPU 2,40GHz - kloksnelheid 2,39GHz - 1,50GB.
Besturingsystem Windows XP Home Edition SP3.
Boot Sequence alsvolgt ingesteld:
1. CD-ROM Device (aangevinkt)
2. Hard Disk Drive C (aangevinkt)
3. Diskette Drive (uitgevinkt)
De PC opnieuw opgestart. Na een poosje verschijnt dan het Boot Device Menu:
1. Normal
2. Hard Disk Drive C
3.IDE CD-ROM device
4. System Setup
5. IDE drive diagnostics
6. Boot a Utility Partition
Kies ik voor 3 dan krijg je "strike the F1 key to continue, F2 to setup...". Kies je F1 dan "strike the F1 key to retry boot, F2 ....". Nogmaals F1 en je krijgt dezelfde tekst, er gebeurt verder niets.

Vervolg.
PC opnieuw opstarten. Dellscherm met F2 en F12. Niets doen dav scherm met Bios versiegegevens en tekst: " Primary Drive 1 not found" " strike F1 key to continue, F2 to run setup utility". Klik je op F1 dan start de pc normaal op in windows. ( de cd rom begint dan wel hard te zoemen, maar windows start normaal).
Ik hoop dat je hier iets mee kan. Groet, Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet je zeker dat de cd rom nog in orde is?

Anders zou je de ISO op een USB stick kunnen zetten, dus een opstartbare usb stiock maken met UnetBootin.
Een handleiding hiervan vind je in een van de nieuwsbrieven van Helpmij. Lees je die niet dan mss je opgeven voor deze geweldige nieuwsbrief.
En anders mij een seintje geven, dan krijg je van mij de handleiding. Of ik zet hem even hier neer. Het is niet zo moeilijk.
 
Volgens mij is de CD-Rom in orde, want een cd met bv foto's erop speelt hij gewoon af. Ik heb het artikel opstartbare USB stick gelezen, maar blijft het probleem dan niet hetzelfde? Je moet dan toch via setup menu de schijf selecteren waarvan je wilt opstarten? In Boot Sequence zitten maar drie mogelijkheden: ide cd-rom device, hard-disk drive en diskette drive.
Groet
Frans
 
Dat was een optie als de cdrom niet zou werken.
Ik moet hier even over nadenken. Het is moeilijk om achter mijn eigen pc er achter te komen wat het kan zijn. Ik zie het zelf niet, dus ja.............dan is het best moeilijk iemand bij te staan.
 
Okee, nagedacht.

De versie van Xubuntu die je hebt gebrand is een DVD. Tenminste, dat moet haast wel. Ik wil dus graag weten waar je hem weg hebt, want ik heb hier de nieuwe Xubuntu 14.04 al (nog niet officieel uit) en dat is een DVD. De ISO is namelijk 930 MB groot.
Als je oude Dell dus alleen een CD Rom heeft, en je hebt een DVD gebrand, dan kan hij deze niet lezen.

Dus ik wil graag weten welke versie je hebt en waar je hem weggehaald hebt. Een oudere versie is niet handig, aangezien je beter de 14.04 alvast kan downloaden. Die kan je hier vinden: http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/trusty/beta-2/
Dit omdat deze een LTS versie is en dus heb je 5 jaar lang ondersteuning (updates en dergelijke)

Verder MOET je de cd (dvd) op de laagste stand branden, anders kan je fouten krijgen. En dan kan de cd/dvd niet opstarten.
 
Laatst bewerkt:
Het is een CD-R 700MB. De oude pc leest de cd wel als ik hem opostart in windows. Zover ik me kan herinneren, heb ik het programma gedownload via de HelpMij nieuwsbrief van april 2013 door te klikken op het advies: "Xubuntu 12.04". Wat ik nu op de laptop heb staan is Xubuntu 12.04.3 LTS_Precise Pangolin_Release i386 (693MB). Alle beschikbare updates gedownload. Dit is toch ook een LTS versie met ondersteuning tot 2015 of 2017? Kan je deze versie normaal upgraden naar 14.04 of moet dat via een installatie DVD?
 
Aha, je hebt Xubuntu 12.04 LTS en ja, die is "geldig" tot 2017. Je kan er dus nog lang mee voort.

In Xubuntu kan je daarna wel via upgrades over stappen naar 14.04 maar dat raad ik nooit aan. Beter is om een verse installatie te doen.
Maar voorlopig hoeft dat dus niet.

Wat je cdrom betreft, de 12.04 is inderdaad net onder de 700 mb. De nieuwe 14.04 is meen ik uit mijn hoofd iets van 950 mn dus die moet op een dvd. Vandaar mijn vraag welke je hebt.
Je schrijft dat de oude pc de cd wel opstart in WIndows, maar het gaat erom dat je de pc laat opstarten vanaf de cd. In de BIOS zet je de opstart dan op IDE CD-ROM device. Let er wel op dat je de instellingen met F10 veilig stelt.
Als je dat niet doet dan zal de pc gewoon opstarten vanaf de HD.

En anders is er dan toch iets niet goed aan de cd.

Ik raad aan om de cd nogmaals te branden (als ISO) en dan op de laagste stand.

ps. zoek anders een steunpunt bij je in de buurt.....of kom in mei met die oude dell naar de release party.
Steunpunten vind je hier: http://steunpunt-almere.nl/steunpunten-nl-be/

release party is in Apeldoorn, zie hiervoor http://ubuntuparty.nl/ (http://ubuntuparty.nl/node/3625)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb besloten om op mijn laptop Xubuntu 12.04 LTS te handhaven. Draait prima. Voor m'n oude Dell-pc ga ik nog 'ns proberen met een nieuwe cd of dvd (met de nieuwe 14.04), kijken of dat gaat lukken.
Kan ik nu Windows XP op m'n laptop verwijderen en hoe?
Frans
 
Je hebt een dualboot gemaakt met XP en Xubuntu 12.04 LTS.
Nu wil je XP eraf hebben?

Dan zul je toch met GParted aan de slag moeten om de partitie van XP te verwijderen, dan als ext4 te maken en deze bij de partitie van Xubuntu te zetten.

Als je dit allemaal te veel is (voor een leek kan het moeilijk zijn) dan zou ik en dat is de makkelijkste oplossing.....Xubuntu nogmaals installeren maar dan bij schijfbeheer kiezen voor Gebruik de hele schijf.
Dan wordt XP verwijderd, de HD wordt geformatteerd en het staat er dan weer met 15 minuten op.

Voor je oude Dell gaat de nieuwe niet lukken ben ik bang. Beter is om te gaan kijken voor Lubuntu of Bodhi. Zeker als er weinig geheugen in zit.
 
Ik heb Xubuntu nogmaals geinstalleerd en Windows verwijderd. Draait prima. Wat ik met de pc ga doen, weet ik nog niet; denk er nog over na.
Bedankt allemaal.
Groet,
Frans
 
Mocht je besluiten om de pc niet te behouden, denk dan eens aan mij.
Misschien gek, of niet..............maar ik gebruik oude pc's door er Linux op te zetten en dan te vergeven aan mensen die het niet breed hebben.

Je kan het lezen op mijn website:
* Steunpunt Almere zet zich ook in voor de mensen die niet zo veel te besteden hebben. Daarom neem ik computerhardware in zodat ik hiervan weer een systeem kan opbouwen voor de minderbedeelde mensen in onze samenleving. Denkt u dus eens aan mij wanneer u uw pc aan de weg zet. Inname vanaf een Pentium IV en hoger, zowel laptop als desktops.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan