Yamaha OPL3-SAx Sound System

Status
Niet open voor verdere reacties.

Amon-Ra

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2003
Na heel wat gezoek heb ik deze geluidskaart eindelijk geïnstalleerd gekregen in mijn apparaatbeheer. 'Dit apparaat werk correct' staat er te lezen. Maar als ik een standaardgeluid wil afspelen krijg ik altijd de volgende systeemfout:

Windows kan het geluid x niet afspelen. Het geluidsapparaat is mogelijk in gebruik.

Nochtans lijkt alles voor de rest doodnormaal. Heeft er iemand enig idee waarin dit zou kunnen liggen?

Groeten

Aan de software denk ik. Waarschijnlijk heb je een ander afspeelprogramma al in gebruik en moet je die eerst afsluiten voordat je een ander geluid kunt openen.
Zoiets...Ik denk idd niet dat het aan je hardware ligt.

Maar welk afspeelprogramma dan precies? Ik heb alle andere spookgeluidskaarten er al uitgegooid. Er staat nog geen enkel programma op die pc. Hoe kan er dan iets anders in gebruik zijn? Strange.

Wat zijn de specs van het systeem?

Het gaat waarschijnlijk om een Toshiba?

Nog even terugkomend op wat ik zei over hardware: staat er bij app.beheer geen uitroepteken? Je geluidskaart deelt toch geen IRQ met je videokaart, zeker? En de software van de geluidskaart is geïnstalleerd en de instellingen juist ingesteld?

Geen uitroepteken te zien en ook geen vraagteken. Alles werkt correct zegt meneer de computer. Ik hoor ook zacht geruis uit mijn boxen komen. Ik veronderstel dat alle instellingen juist zijn.

Ik heb ook eens geprobeerd om een wav-file van een diskette af te spelen en ik krijg weer de boodschap dat 'een andere toepassing momenteel geluiden afspeelt.'

Laatst bewerkt:
Staat bij eigenschappen voor geluid en audio ook alles tiptop? Wellicht dat ie je modem gebruikt als afspeel app. hoe gek dat ook klinkt.
Sorry, Amon-Ra, ik zit een beetje door m'n oplossingen, maar het is een bekend probleem en als ik jou was zou ik het forum nog 'ns door zoeken naar lotgenoten. Waarschijnlijk is de oplossing te simpel voor woorden en daarom kijken we er nu overheen (heb je nix aan, maar klinkt wel positief, he!?)
Iemand anders?

Het kan zijn dat de OPL3 sound card ook de power management controleert/bestuurd.

Check even bij control panel>power>opl3Sound Card

ALS die mogelijkheid er bij jou zit, schakel dan het power management uit.

Verder zou ik het ook niet zo 1,2,3 weten....

Benjamin

Er zit geen modem in die pc en het powermanagement wordt geregeld door Windows. Ik denk dat ik nog kan proberen om alles eens opnieuw te installeren en dan dan mijn vingers gekruist te houden. Doen jullie mee? :) Bedankt voor de info in ieder geval!

Hoera! Driewerf Hoera!

Alles eens opnieuw geïnstalleerd en nu werkt alles perfect. Er is meer, ik denk dat ik te weten ben gekomen wat het probleem was. Bij de installatie van Windows vroeg hij om software te installeren voor geïnstalleerde kaarten, waaronder een netwerkkaart (die vreemd genoeg niet in de pc zit) en een geluidskaart. De eerste keer ben ik goedgelovig geweest en heb ik die geluidskaart aangevinkt en dat had ik dus beter niet gedaan. Dat moet dus ook zo'n spookkaart geweest zijn die echter niet in 't apparaatbeheer te zien was.

Spread the word!

Tot ziens!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan