zal opensuse mijn hd formatteren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Example5

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2008
beste...

ik ben bezig met het installeren van linux opensuse, maar ik heb maar 1 harde schijf in mijn laptop en ook maar 1 partitie. Tijdens de installatie kan ik opgeven hoe ik mijn harde schijf wil indelen. Als ik instel dat linux 20GB moet innemen en op installeren druk staat er dat 'all existing partition will be formatted'. gebeurt dit ook echt? zal hij slechts de nieuw gecreeerde linux partities formatteren of ben ik windows dan kwijt? met ubuntu was dit laatste niet het geval, maar ik durf de gok niet te nemen.

hopelijk kan iemand mij helpen.

mvg

Laatst bewerkt:
Als je het 'veilig' wilt doen, zou ik aanraden je hardeschijf vóór het installeren al te formatteren en partitioneren. Dit kun je bijvoorbeeld met gParted doen, waarvan een gratis livecd te downloaden is. Ook kun je dat doen met Easeus, wat gratis is als het je het installeert op windows (voor de LiveCD zul je dat programma moeten kopen). Ik zou dan het wel formatteren als ext4, het snelste stabiele bestandssysteem van Linux. En een eventuele Swap partitie van 1 a 2 gb kan ook geen kwaad.

Ik zou toch gParted aanraden, omdat dat een linuxpartitie manager is en dus geoptimaliseerd is voor linux partities (zoals ext3 - 4 en swap)...

Als dat klaar is denk ik dat je die partitie gewoon kunt selecteren in de installeren, en de swap moet je dan laten aankoppelen als swap partitie...

Veel succes!

mr32 :cool:

ja en dan doe ik juist wat ik liever niet wil... ik wil juist de partities NIET formatteren... je advies hiervoor is dus me schijven vooraf al te formatteren...

okee

Als je Windows wilt behouden, zul je een nieuwe partitie moeten maken met die softare. Het is onmogelijk om Opensuse op dezelfde partitie als Windows te installeren, dan zal hij inderdaad Windows verwijderen (de partitie formatteren)...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan