zelf-bouw

Status
Niet open voor verdere reacties.

mario-angela

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2002
hallo allemaal,

ik heb eigenlijk even wat advies nodig.
ik zit er aan te denken om een nieuwe pc te kopen.nu weet ik niet wat ik wil doen,of een complete pc kopen of er een zelf bouwen.nu heb ik op pc gebied niet veel ervaring,ik kan er een kaartje inzetten en de meeste probleempjes met een pc weet ik wel op te lossen al dan niet met jullie hulp,maar is die ervaring nodig of zeggen jullie gewoon aan beginnen. ik zie het namelijk niet zo zitten om een packard-bell of iets dergelijks te kopen.

of tewel is het moeilijk om zelf een pc in elkaar te zetten?

mario

ja, da's moeilijk ! ( KAN moeilijk zijn........ )

Een valkuil (een van de vele die je tegen kan komen) :

de juiste -minimale- koeler die een processorfabrikant adviseert / voorschrijft bij een bepaalde processor. Daar is wel achter te komen, maar het vergt toch nog wel de nodige ervaring / handigheid.

Wellicht handiger is een pc bij elkaar te "klikken" bij een bedrijf dat je de keuze laat uit verschillende componenten. Een heel erg goede op dit gebied is bijvoorbeeld
www.paradigit.nl

dan heb je een soort van "zelfbouw", maar toch ook weer niet.............

Ik deel Pasja's mening: het is veel beter om het systeem virtueel samen te stellen bij een shop, maar om het bouwen zelf over te laten aan de computershop (kost meestal 20-50 euro extra) of een kennis met verstand van zaken.

Er zijn trouwens wel meer goede zaken, staar je dus niet enkel blind op Paradigit.

dus als ik jullie goed begrijp liever een "zelfbouw"als een compleet systeem bij bijvoorbeeld dixons van een bepaald merk

mario

Geplaatst door mario-angela
dus als ik jullie goed begrijp liever een "zelfbouw"als een compleet systeem bij bijvoorbeeld dixons van een bepaald merk

mario

Ik wel. Ik bepaal liever zelf wat ik koop en voor welk bedrag en zet het ook zelf in elkaar.

Uiteraard. Je hebt inderdaad een systeem dat volledig aan je wensen is aangepast, bovendien is het goedkoper dan 99% van de kant-en-klare PC's. Wat wil je nog meer dan :)

Ja, zelf bouwen (virtueel) maar door een bedrijf echt laten bouwen.
Voordeel is bijvoorbeeld dat een (goed) bedrijf je vaak automatisch naar de juiste cooler leidt, zodat je daar al niet de mist mee in kan gaan.

Zo'n bedrijf biedt je bijvoorbeeld de keuze uit een stuk of 10 videokaarten, maar al die kaarten gaan gegarandeerd werken met de andere componenten die je bij hen bij elkaar klikt, terwijl als je zelf voor 100% een computer uit losse onderdelen samenstelt, de kans dat component A niet helemaal "lekker" met component B in een pc kast samen wilt werken, reeel aanwezig is..........

Als je in Nederland woont is Paradigit anno 2003 de betere keus, het is momenteel de grootste pc-boer in Nederland en daarnaast bieden ze ook een uitmuntend goede service bij defecten :

pc defect, vandaag naar de winkel, een half uur later de pc gerepareerd weer mee.

Ik ben het met Steve eens dat er veel meer goede bedriijven zijn (ook veel internet winkels), alleen de pc dezelfde dag gerepareerd weer mee naar huis (binnen een uur na de winkel te zijn binnengelopen) DAAR kunnen maar weinig (tot geen) bedrijven tegen op.....

tot slot (wat mij betreft):

veelal is een plaatselijke pc winkel ook een heel goede keuze, weliswaar iets duurder omdat ze wat kleinschaliger inkopen, maar qua service min of meer gelijkwaardig aan Paradigit. (Bij zo'n lokale pc boer is het vaak vandaag brengen en morgen of overmorgen weer ophalen........)

Ik zou alleen even oppassen met de keuze van de lokale winkel : kies er een die al een paar jaar "gevestigd" is, vaak schieten pc winkeltjes als paddenstoeltjes uit de grond, maar zijn ze ook net zo snel weer weg.....................

nou,die pc boer in de buurt is al geen optie .

die durft bijvoorbeeld voor een asus moederbord type p4c800 de luxe 285 euro te vragen terwijl ik bijvoorbeeld bij alternate 189 euro betaal.
heeft er iemand ervaring met alternate?

mario

Geplaatst door mario-angela
nou,die pc boer in de buurt is al geen optie .

die durft bijvoorbeeld voor een asus moederbord type p4c800 de luxe 285 euro te vragen terwijl ik bijvoorbeeld bij alternate 189 euro betaal.
heeft er iemand ervaring met alternate?

mario

ik heb daar es iets online besteld. Dat produkt bleek niet goed te zijn dus ik moest em terugsturen. Ik kreeg me geld pas teruggestort na een week of 2 terwijl ik et geld direct weer nodig had voor een produkt dat bijna uit de schappen verdween.

Kijk eens in www.tweakers.net/pricewatch. Daar zie je de laagste prijzen én beoordelingen van een shop, zowel met cijfers als met reacties.

Pasja: tja, jij hebt vast erg goede ervaringen met Paradigit. Zal ongetwijfeld wel een goede shop zijn, maar er zijn echt erg veel shops die zo'n goede service bieden, zelf heb ik al met vier shops een heel positieve ervaring. Juist daarom ga ik me niet vastpinnen op één shop, maar neem ik steeds de pricewatch als basis.

goed,dus niet zelfbouwen maar laten bouwen.

nu weer even die vervelende altijd terugkerende vraag intel of amd .

wil de keuze beperken tussen

pentium4 2,6GHz (800 512) met een asus bord type P4C800 de luxe

of

athlon xp 2600+ (Tho) met asus bord type A7N8X de luxe

wil er video-bewerking mee gaan doen.
als er andere suggesties zijn met betrekking tot het moederbord sta ik open maar aan de snelheid van de processor wil ik niet veel veranderen i.v.m. de prijs

Ik heb niet zoveel verstand van hardware als de andere hier, maar imo maakt het niet erg veel uit of je intel of amd neemt.
Belangrijker zijn denk ik de mogelijkheden van het moederbord en het geheugen.

Note dat ik geen ervaren zelfbouwer ben, sterker, m'n eerste moet ik nog bouwen...

Intel 2.8 (800, HT) samen met een Asus P4P800 (Deluxe). Beide moederborden presteren ongeveer op hetzelfde niveau, doch de P4P800 is een stuk goedkoper. Dat laat je toe om een snellere CPU te kopen.

[offtopic]
Pasja ik wil je een vraagje over paradigit stellen, mag dat? Zou je misschien jouw mailadres willen doorsturen naar mijn mail? (zie mail-button)[/offtopic]

Geplaatst door gast0225
wat is je vraag ?

Ik wilde jouw ervaring weten hoe ze tegenover bestellingen staan die niet in het assortiment zitten.
Ben er vandaag zelf maar op uit gegaan(ze zitten ook in leiden) dus weet het al.:)
Thnx anyway

Nee deden ze idd niet.
Misschien doen ze het wel als ze meer aan je gaan verdienen, bv als je er een pc gaat samenstellen. Maar dat heb ik niet gevraagd. Stom eiglijk.:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan