Zelf een PC bouwen - eerste keer...

Status
Niet open voor verdere reacties.

zeemeeuw_5

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2005
Ik zit erover na te denken om voor het eerst zelf een PC te gaan bouwen, omdat het me erg interessant en leuk lijkt. Het in elkaar zetten van de hardware is volgens mij niet heel erg moeilijk (een kwestie van stekkertjes in de juiste slots plaatsen), maar is er niet iets dat ik over het hoofd zie? Iets waar ik als onervaren PC-bouwer veel problemen mee kan krijgen? Van het BIOS heb ik bijvoorbeeld geen verstand, terwijl ik daar misschien toch in zal moeten gaan vogelen. Wat is jullie advies? Zelf bouwen, of niet?

Je moet wel letten op Je Socket Of je processor daar in past en Welke je neemt je kan namelijk niet alles in alles stoppen .
Ook aan je Geheugen denken kan je ook niet alles in stoppen (IN je Moederbord).

Het is in ieder geval een intressant onderwerp, zeker als je voor de eerste keer een pc zelf samenstelt of laat samenstellen in een winkel.

De vraag die je waarschijnlijk als eerste gesteld gaat worden zal zijn: Wat is de bedoeling van wat je gaat doen met de pc? 1. Wil je internetten en wat typewerk verrichten?, 2.Ga je videobewerking doen? 3. Ga je recente spelletjes spelen?

Voor internetten en wat tekstverwerking heb je niet een hele snelle pc nodig.
Voor videobewerking heb je toch een krachtige pc nodig met veel werkgeheugen en krachtige processor en een voor videobewerking geschikte videokaart
Voor spelletjes, (zeker de nieuwsten) kan je pc niet krachtig genoeg zijn, hier is het een mix van processor, werkgeheugen en videokaart die voor games goed is.

En welk besturingssysteem denk je te gaan installeren?

Bedankt voor jullie reacties!

De dingen die jullie noemen zijn echter niet per sé het probleem, van de benodigde hardware en verschillende hardwareconfiguraties heb ik voldoende verstand. Waar het mij om gaat is de vraag of het bouwen van een computer écht zo makkelijk is als het lijkt, of dat je bij je eerste keer voor problemen zal komen te staan.

Edit: om mezelf even te verduidelijken, ik bedoel met 'bouwen' dus het daadwerkelijke assembleren van de PC.

Edit:
Dit is het systeem waar ik aan zat te denken:

Antec Ninehundred (met 550 Watt-voeding)
Asus P5N-E SLi
Intel Core 2 Duo E6850
XFX GeForce 8800GTS 640MB
2GB RAM
320GB HDD
Vista Home Premium / XP Home dual-boot

Een gamesysteem, dat is wel duidelijk. Waarschijnlijk ga ik de 8800 aan het eind van het jaar vervangen voor een 9800, als die uitkomt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je geeft eigenlijk in de openingspost al aan dat het je niet heel erg moeilijk is, en dat is het ook niet!!!

Ik zou zeggen, gewoon doen !!

WHOOOWW
pcstage09.jpg

legopc-1.jpg

Mogelijk moet het woord "gemakkelijk" enigszins genuanceerd worden................!

Een pc bouwen is m.i. (voor een leek) niet makkelijk! Zeker een moderne pc niet. Wat te denken over het aansluiten van WELK sata apparaat op WELKE satacontroller. Wat te denken over het configureren van het bios?

Een "oude" IDE machine was voor een leek misschien nog te doen, ik zou daarentegen met de huidige generatie machines erg voorzichtig zijn.

Laatst bewerkt:
Mogelijk moet het woord "gemakkelijk" enigszins genuanceerd worden................!

Een pc bouwen is m.i. (voor een leek) niet makkelijk! Zeker een moderne pc niet. Wat te denken over het aansluiten van WELK sata apparaat op WELKE satacontroller. Wat te denken over het configureren van het bios?

Een "oude" IDE machine was voor een leek misschien nog te doen, ik zou daarentegen met de huidige generatie machines erg voorzichtig zijn.

Precies, de configuratie van het BIOS lijkt me het moeilijkste gedeelte aan de bouw van een nieuw systeem. In een bepaalde tutorial las ik aan de andere kant dan wel weer dat de default settings van het BIOS meestal prima zijn. Is dat dan niet zo?

Lijkt mij niet nee, want het is juist het soort en type hardware wat eventuee; een biostweak rechtvaardigt en als je een mobo boekje zo eens doorbladert, is het toch net even anders dan de handleiding om een fietsband te plakken.

Lijkt mij niet nee, want het is juist het soort en type hardware wat eventuee; een biostweak rechtvaardigt en als je een mobo boekje zo eens doorbladert, is het toch net even anders dan de handleiding om een fietsband te plakken.

Wat kan dan het gevolg zijn van een slecht geconfigureerd BIOS? Vastlopers? Blauwe schermen?

Da's m.i. nog het minst te verwachten, maar idd. als je echt verkeerde dingen inregelt zou dat ook nog eens kunnen. Nee, waar ik veel meer huiverig voor ben is het feit dat niet alle instellingen zodanig optimaal staan ingesteld dat je ook echt (zonder over te clocken) ALLES uit de hardware perst, dat middels normale instellingen te bereiken is.

Oké.....
Hoe groot is volgens jullie de kans dat ik na het bouwen van de PC met een instabiel systeem (crashes, blauwe schermen, slechte prestaties) zit opgescheept? Zoals ik al zei, het assembleren zal niet zo lastig zijn, maar het troubleshooten daarna wel...

Dan zou ik me verdiepen in de kost die er voor is, chipset-geheugen-videokaart, met lezen kom je een heel eind.

Al es gezocht naar gebruikerservaringen omtrent dit moederbord? de Asus P5N-E SLi?

Oké.....
Hoe groot is volgens jullie de kans dat ik na het bouwen van de PC met een instabiel systeem (crashes, blauwe schermen, slechte prestaties) zit opgescheept? Zoals ik al zei, het assembleren zal niet zo lastig zijn, maar het troubleshooten daarna wel...

Groot, heb zelf ook gedaan en zat idd later met de echte problemen!

Groot, heb zelf ook gedaan en zat idd later met de echte problemen!

Vertel? (sorry dat ik zo blijf zeuren, maar ik wil gewoon echt weten waar ik aan toe ben, voordat ik straks €1500 uitgeef aan een systeem dat niet werkt ;))

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan