• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zelf formule maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

whitetigerck

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2008
Aangezien ik een formule heel vaak moet gebruiken, zou ik deze standaard in excel willen zetten. Alleen ik heb geen flauw idee hoe dat moet.

Maar waarschijnlijk weten jullie dat wel:D

het gaat om deze formule: =ABS((veld 1-veld 2)/GEMIDDELDE(veld 1:veld 2))*100

het zou nog mooier zijn als de uitkomst automatisch in procenten is (dus met het % teken erachter, dan moet die 100 er niet bij)

Met als naam van de formule dublo

alvast bedankt:thumb:

Laatst bewerkt:
Je kunt hiervoor bijvoorbeeld zelf een functie schrijven

Code:
Public Function Dublo(ABSwaarde As Double, Gemiddelde As Range) As Double

Dublo = Abs(ABSwaarde) / Application.WorksheetFunction.Average(Gemiddelde)

End Function

gr,
Rien

thx:) en waar precies moet ik die dan zetten, zodat telkens als ik excel open, ik die formule kan gebruiken?

open je vba editor: alt + f11 of rechtermuisknop op een tabblad van je werkblad en kies programma code weergeven (oid).
Nu zie je links in je beeld een boomstructuur met je mapnamen erin.
Rechtermuisklik op een van deze bladen en kies invoegen/module
Je linkervenster veranderd nu in een wit scherm
Plak in dit witte scherm je code
Sluit de VBE af.
Nu kun je de formule gebruiken.

Succes.

thx:)
nog een paar vraagjes:

kan je het antwoord ook in procenten weer laten geven?

En kan je ook de waardes van 2 velden beiden gebruiken voor de abs waarde en het gemiddelde? Nu moet ik ze 2 keer selecteren, maar ik zou het makkelijk vinden als het ook in 1 keer kan:p

Maar als ik nu excel opnieuw opstart en een nieuw bestand open, dan staat die formule daar niet meer in. Is daar ook iets tegen te doen? Dus dat deze formule echt blijvend in excel staat.

geef eens een voorbeeld file dan wordt het geheel wat duidelijker.
natuurlijk wel met fictieve data :)

Plak de functie in je persoonlijke werkmap. Dan kan je hem in elk bestand oproepen door 'Door gebruiker gedefinieërd' te selecteren bij de functietoets(links naast formulebalk)
Code:
Public Function Dublo(Waarde1 As Double, Waarde2 As Double, Gemiddelde As Range) As Double
    Dublo = Abs(Waarde1 - Waarde2) / Application.WorksheetFunction.Average(Gemiddelde)
End Function

Je kan geen UDF gebruiken om een worksheet te wijzigen. Een UDF geeft enkel een waarde weer. Dus om je celformat te wijzigen zal je via een andere weg moeten, als je het geautomatiseerd wil hebben.

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Left(Target.Formula, 6) = "=Dublo" Then
Target.NumberFormat = "0.00%"
End If
End Sub

Mvg

Rudi

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan