Zelf Pc Bouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjorslo

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2006
Hallo,

ik ben van plan pc te gaan bouwen, het lijkt me een leuke 'ervaring'. Maar ik heb er nog niets zo heel veel verstand van. Ik kan wel een videokaart plaatsen, geheugen erbij zetten, Hardisk erbij zetten. Maar moederbord processor voeding koeler en kast etc. heb ik nog nooit gedaan. Dus ik vraag jullie om mij een beetje te helpen, want welk moederbord past in welke kast, en welke processor past in welk moederbord? Of raden julie het helemaal af, zelf een pc bouwen

BVD,

Sjors

Waarom wil je 'm zelf bouwen? Leuke ervaring? Dan niet doen.... wordt een dure ervaring...
Zelfbouw is over het algemeen [veel] prijziger dan een kant en klaar krat met ongenoegen te kopen...

Zelfbouw is interessant voor mensen met een zeer specifieke toepassing, bijv. "gamers" of "fotobewerkers" , video freaks, etc. die liever het geld wat dan in dingen als een extra dvd speler of een dik pakket software die bij zo'n standaard machine zit, steken in een betere videokaart, meer geheugen, een superieure [water]koeling o.i.d. , snellere processor...

ben ik het niet mee eens ik heb een maand terug een pc voor een vriend van me gebouwd en zelf samen gesteld als je dan de specificaties en prijs vergelijkt met een kant en klare pc uit de winkel rond de zelfde prijs zijn de specificaties lang zo goed niet

Groeten H.Bisschop

Over prijs en prestaties zal ik het niet hebben, maar het is natuurlijk wel leuk om je eigen pc te bouwen! Hou er wel rekening mee dat je tijdens het in elkaar zetten, iets kan stukmaken. (pootje krom, koelpasta vergeten,afstandhouders vergeten, statische elektriciteit etc.) Dat zou wel zonde zijn van de centjes. Er zijn bij de verschillende online-pc-winkels wel z.g. pc-builders zodat je precies de onderdelen kan zoeken die ook daadwerkelijk bij elkaar passen.

Laatst bewerkt:
Iedereen loopt nu wel te praten over online winkel, dingen stuk maken enzo. Maar dat was de vraag toch hellemaal niet?

Als je gewoon voorzichtig ben kan er weinig mis gaan. Alles pas maar op één manier dus als het niet pas doe je het niet goed.

De beste keus voor een pc kast is een kast die geschikt is voor ATX formaat. Ze heb je ook ATX moederborden en ATX voedingen. Die passen dus altijd in die kast. Verder zou je bij de speceficaties van je moederbord moeten kijken wel geheugen geschikt is.

Echt veel verstand heb ik er ook niet van, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik ben nu aan het twijfelen, zit namelijk nog op school en heb niet heel veel te besteden. En als er dan ook nog iets fout gaat is het wel even balen:evil: Het moet ook niet een hele dure worden gewoon eentje voor te internetten, simpele games.

en nog een vraag: Hoe kun je bv. bij de behuizing zit aan de buitenkant nog een extra usb slot of audio hoe sluit je die dan aan? of ligt dat aan welk moederbord je hebt

Laatst bewerkt:
Heb je technisch inzicht, geduld en ben je voorzichtig, dan moet het wel lukken.
Alleen het risico op kapotte onderdelen blijft wel bestaan, zelfs bij 'ervaren' bouwers blijkt wel eens iets kapot.
Het is volgens mij onmogelijk op dit moment iets zelf te bouwen dat dezelfde specificaties (dus ook software) heeft als een een 'kant en klaar' voor dezelfde prijs.
Gaat het om de ervaring? Tik een oud beestje op de kop voor weinig, haal die uit elkaar, kijk hoe alles vastzit e.d. en bouw het weer samen, werkt het dan heb je het goed gedaan, werkt het niet kost het nauwelijks ies (of helemaal niets)

Gaat het om een betere pc te krijgen voor zo min mogelijk geld, dan moet je zelf bouwen, maar mis je de orginele software (alhoewel ik je dan nog steeds aanraad eerst 'droog' te oefenen op een oud systeem)

Wellicht dat je je huidige kast, cd/dvd en nog wat onderdelen kunt hergebruiken voor de 'nieuwe'

Laatst bewerkt:
Heb je technisch inzicht, geduld en ben je voorzichtig, dan moet het wel lukken.
Alleen het risico op kapotte onderdelen blijft wel bestaan, zelfs bij 'ervaren' bouwers blijkt wel eens iets kapot.
Het is volgens mij onmogelijk op dit moment iets zelf te bouwen dat dezelfde specificaties (dus ook software) heeft als een een 'kant en klaar' voor dezelfde prijs.
Gaat het om de ervaring? Tik een oud beestje op de kop voor weinig, haal die uit elkaar, kijk hoe alles vastzit e.d. en bouw het weer samen, werkt het dan heb je het goed gedaan, werkt het niet kost het nauwelijks ies (of helemaal niets)

Gaat het om een betere pc te krijgen voor zo min mogelijk geld, dan moet je zelf bouwen, maar mis je de orginele software (alhoewel ik je dan nog steeds aanraad eerst 'droog' te oefenen op een oud systeem)

We hebben nog wel een oud pc'te staan maar dies zo oud dat je er niks meer in herkend.. ik heb zelf ook een pc'tje (dell) die ik al eens goed heb bekeken.. en dat snap ik wel. En hoeveel venilatoren moet erin. of alleen voor processor 1?

Laatst bewerkt:
Begin eerst eens te bedenken welk budget je hebt, welke specs je wilt hebben, kijk dan wat het zou kosten als je dat zelf samenstelt en wat eventueel een 'kant en klaar' kost. Overigens ook in een Dell kast past vaak gewoon een ander moederbord e.d.

veel gewone computerwinkels kun je binnen lopen en zelf een pc samenstellen, ik kan je dan wel aanraden om van te voren te weten wat je wilt. de computer zetten zij dan voor je in elkaar voor een bedrag als 50 euro. en een wachttijd van twee of drie weken.

Het grootste voordeel van zelf een computer bouwen is als je onderdelen hergebruikt. dus bijvoorbeeld alleen het geheugen, moederboard, processor, videokaart en eventueel de voeding vervangt, dan kun je voor een leuk prijsje zelf een goede computer neerzetten.

wat betreft het oefenen op een oud beestje. zelfs als is het oud lijk van een computer, de hoofdcomponenten zijn hetzelfde. als je een 200 mhz pentium opscharrelt voor 10 euro of gratis van een "oom" en die twee keer uit elkaar trekt dan heb je het al wel in de vingers. computers zijn als duplo, en mechano :)
zoals al is gezegd is de koelpasta het belangrijkste, zonder het je geen plezier aan een moderne computer.

als je wilt weten of onderdelen op elkaar passen moet je ze gewoon in de pc builder op alternate gooien.

als je je iets afvraagt kun je altijd nog hier vragen of dit stapeltje onderdelen matched ;)

db

Alweer heel erg bedankt voor jullie reacties,

Ik ben weer aan het twijfelen. Het lijkt me leuk om eens te doen, maar mijn budget is niet zo heel hoog en heb er nog niet veel verstand van. Ik ben ook bang dat ik iets fout doe met bv. de kleefpasta voor de processor etc. En zoveel goedkoper is het ook weer niet.

Wat denken jullie:

-Toch gewoon een pc zelf maken!
Of
- Koop een (goedkoop) pc'tje op bv marktplaats en ga die evt upgraden

Ik hoor jullie reacties graag,

BVD Sjorslo

Laatst bewerkt:
Misschien kun je eens zeggen wat je er precies mee wil doen en wat je budget is? Je kan ook zelf een pc samenzetten, maar die in mekaar laten zetten(mits meerprijs) door de winkel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan