Wellicht kan je het e.e.a. toelichten;
- Wat is je budget?
- Wil je een case met window?
- Specifiek kleuren schema?
- Voorkeur voor merken.
- Geluid productie
- Stroomverbruik
Opzicht is je samenstelling niet verkeerd, vrij gebalanceerd. Goed werk voor een "leek"
Ik heb zelf even voor je gekeken en ik zou een paar dingen in overweging nemen:
Processor (CPU): Als je niet "veel" processen tegelijk uitvoert kom je goed weg met een i5, ik heb de 4670K gekozen, omdat dit één van de favorieten CPU is binnen de game wereld. Dit komt door zijn betrouwbaarheid,stabiliteit en mogelijkheid tot overclocken, als je je daar ooit aan wilt geven!
Moederbord (Mobo): afhankelijk van je (toekomst) plannen kan je hier een keuze maken tussen deze 2 borden:
Asus ROG MAXIMUS VII RANGER
7x USB 2.0, 6x USB 3.0, 4x DDR3, M.2, SATA Express 6x SATA-600, ATi Crossfire, Nvidia SLi
Asus Z97-C
8x USB 2.0, 6x USB 3.0, 4x DDR3, M.2, SATA Express, 4x SATA-600, ATi Crossfire, (Nvidia SLi - volgens specs geen SLI support)
Ik kies voor Asus, omdat ik zelf veel (hele) goede ervaringen heb met Asus,
Kwaliteit is super en ook de levensduur voldoet ruim aan de verwachtingen
Het geluid op beide borden is erg goed, daar ze een appart, geisoleerd stuk van het mobo gebruiken!
Ga je in de toekomst (echt fanatiek) overclocken? Of wil je net wat meer opties(b.v. 6 i.p.v. 4 sata poorten) en een mooi bord? ga dan voor de Ranger.
Heb je voldoende aan gewoon een goed bord, waar ook goed mee te overclocken valt? Dan is de Asus Z97-C ook een goede keuze!
Beide borden doen niet onder voor kwaliteit en ook de performance in game zullen niet veel verschillen.
Nogmaals, het verschil in de borden zit in de looks, en specificaties niet in de kwaliteit
Videokaart (GPU): door op andere componenten wat te "bezuinigen", kan je je een betere videokaart veroorloven. Dit is toch wel een belangrijke factor in je Game PC.
Ik kies voor de MSI GeForce GTX 770 Gaming, de prijs is gunstig. En het kwaliteit van deze kaart is heel goed!
De MSI met Twin Frozr koeler is stil, blijft koel en standaard al overclocked!. MSI gebruikt componenten van zeer hoog kwaliteit in hun Videokaarten!
*Je kan overwegen om een AMD 280X te kopen, hier kan ik je niet verder mee helpen, daar ik zelf enkel Nvidia kaarten gebruik.
Case: natuurlijk is dit een volledig eigen keuze. Echter heb ik een vraag;
waarom een Cooler Master HAF932 Advanced aanschaffen?
Je hebt een ATX mobo (maat), deze heeft max 6 SATA aansluitingen. Dus ook plaats voor max 6 hdd's/ssd's/dvd-bluray drives.
Een ATX kast is meer dan voldoende, daar deze kasten al vaker meer dan 6 3,5"/2,5" en 5.25" bays hebben.
Gebruik je meer dan 6 randapparaten dan moet je Sata splitters of een extra sata PCI kaart gebruiken, dan komt een E-ATX kast pas van pas!
Ram: Als je voornamelijk gaat gamen, heb je aan 6 GB of ram genoeg. Het Meerendeel van de gamers kiest daarom veilig voor 8 GB ram. Door hier te "bezuinigen" kan je meer grafische kracht kopen zoals de GTX 770, hier haal je meer prestatie winst uit voor je game pc.
Ga je meer dan 8GB gebruiken. Overweeg dan ook (/eerst) over te stappen op een I7 (b.v. 4770K), dan krijg je meer prestatiewinst
Op een later tijdstip overstappen op 16GB is natuurlijk ook altijd een optie, als dit dan nodig mocht zijn.
Ik kies voor de Corsair Vengeance Pro bankjes, deze draaien op 1866mhz!
Omdat Corsair levenslang garantie bied. En de Vengeance Pro bekend staat om zijn kwaliteit en stabiliteit , ook bij een eventuele overclock.
Voeding (PSU): Dit is een belangrijk onderdeel in de PC, waar vaak niet (te) veel aandacht aan besteed word.
Een goede voeding is echter hard nodig in een game pc. Een stabiele voeding is gewenst om de enorme stroomverbruiken van het systeem op te vangen.
Te veel schommelingen in voltages en amperé-ages levert een hoop prestatie verlies op, al dan niet (onnodige) slijtage/defecten aan componenten.
Ik kies voor de Corsair CS650M omdat:
- Corsair bekend staat om hun goede producten, en ook hier weer heel lang garantie geeft;
- 650W;
- 80 Plus Gold certificering;
- Semi Modular (kabels zijn demontabel), waardoor je de airflow in je kast straks kan verbeteren;
- 6x sata aansluiten (meer heb je niet nodig i.v.m. maximale aantal moederbord;
- PCI Express aansluitingen 4x 6+2-pins, zodat je later eventueel een 2e 770GTX kan aanhangen;
*Mocht je later willen overstappen op een 2e 770GTX (SLI)
Dan kan je overwegen een iets grotere voeding aan te schaffen, zo rond de 750/800Watt.
Natuurlijk kan je dit later ook gewoon upgraden, en je oude te koop zetten.
Corsair blijft relatief stabiel in waarde, omdat het gewoon goed kwaliteit is.
SSD: Zoals hierboven al vermeld, De Samsungs EVO's zijn momenteel "wereldleider" in de SSD's
Ze zijn snel, betrouwbaar en de prijs/kwaliteitsverhouding is gewoon goed!
Een Samsung 840 EVO met 250GB opslag is ruim voldoende om besturingssysteem(en), programma's en sommige games (snellere laadtijd) op te installeren.
Processorkoeling: Met het oog op een toekomstig overclock, is een betere koeling een must!
Elke koeler is beter dan de stock koeler. Een verlaging van cpu(processor) temperatuur zorgt ook voor betere prestaties, en levensduur van de processor.
Je kan zowel lucht, als (gesloten) watergekoelde processorkoeling aanschaffen.
De prijzen beginnen bij €20 en kunnen oplopen tot x aantal €100.
Mijn voorkeur gaat uit naar waterkoeling voor de CPU, ook hier heeft Corsair een aantal mooie koelers, b.v. de goedkoopste Corsair Hydro H55.
Deze is te koop voor €55.
Het voordeel van waterkoeling is, dat je de warmte via de radiator. aan de zijkant, achterkant of bovenkant van de case direct uit de case blaast.
Je (inside) case tempratuur blijft dan koeler, waardoor je andere componenten ook koeler blijven, zonder een ****load aan fans te gebruiken.
Kast temperatuur en airflow: Daarbij raad ik je aan nog een extra front,rear of top fan aan te schaffen voor extra airflow.
Normaal gezien word aan de voorkant de frisse lucht aangezogen d.m.v. een zo groot mogelijke fan. En aan de achterkant of bovenkant (en eventueel zijkant) weer uitgeblazen.
De PSU, staat tegenwoordig onderin de kast, en zuigt aan de achterkant frisse lucht aan, en blaast deze aan de onderkant direct weer de kast uit!
Vroeger had je de PSU vaak bovenin zitten, en blies deze de warme lucht in de fan van de CPU. Dat is nu gelukkig verleden tijd.
Testing: Na installatie van alle onderdelen is het belangrijk dat je geruime tijd je tempraturen in de gaten houd, eerst onder normale omstandigheden. En daarna onder Load/Full load.
B.v. met het programma Speccy (freeware), kan je je hardware in de gaten houden, waaronder tempraturen.
Met b.v. MSI Kombustor (freeware) kan je je GPU benchmarken. en onder full load laten draaien.
En met Prime 95 (freeware) kan je CPU of RAM geheugen maximaal belasten.
Start stap voor stap met testen, (steeds min. een half uur laten draaien).
Waarna je uiteinderlijk Zowel CPU, als RAM als GPU tegelijk kunt testen, zo weer je of je pc/case de warmte kwijt komt. En de PSU alles trekt!
Randapparatuur, zoals beeldscherm, muis, keyboard, headset etc. is helemaal persoonlijk!
Randapparatuur: Voor een beelscherm kan ik je aanraden te kijken naar een zo laag mogelijke refresh rate (1ms bij voorkeur) en zo hoog Refresh rate (hz).
Dit is het aantal keer dat je beeld ververst per seconde. Benq en asus hebben een paar hele mooie monitoren!
Hieronder volgt een prijslijst van de besproken onderdelen:
Intel Core i5 4670K € 187,95
Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER € 147,94
Asus Z97-C € 113,03
MSI GeForce GTX 770 Gaming € 272,95
Cooler Master HAF932 Advanced € 109,90
Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2A1866 C9R € 73,89
Corsair CS650M € 76,-
Samsung 840 EVO 250GB € 115,-
Corsair Hydro H55 € 55
Als je je PC samensteld met de volgende producten zullen de kosten €1038,63 bedragen! (dit is zonder randapparatuur!)
Intel Core i5 4670K
Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER
MSI GeForce GTX 770 Gaming
Cooler Master HAF932 Advanced € 109,90
Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2A1866 C9R
Corsair CS650M
Samsung 840 EVO 250GB
Corsair Hydro H55
Mocht je nog vragen hebben hoor ik ze graag!
Ik hoop dat ik je keuze makkelijker maak, of je i.i.g. een inzicht geef in wat waarom gekozen is / wordt
Ik stelde dit systeem samen op de volgende punten:
- Prijs/kwaliteit verhouding;
- Performance;
- Durabiliteit;
- Persoonlijke (wel beargumenteerde) voorkeuren voor merken!
Laat ons ook weten wat uiteinderlijk je keuze word!
* Dit syteem is samengesteld uit mijn oogpunt, en mijn ervaringen met specifieke merken. Hele discussies over waarom wel of niet de gekozen merken etc. zijn voor mij nutteloos, en voegen niets toe tot het topic.