• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zelfde text apart optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

michellevand

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2011
Berichten
10
Beste excel experts,

Ik heb bijgevoegd een urenregistratie waar ik niet meer uit kom. Ik was al een heel eind op weg geholpen met de =IF(OR(C9="VAK";B9="VAK");7,6;(INT((C9-B9)*1440)/60)) formule.
Alleen nou zou ik ook graag hebben dat deze in het laatste tabblad per persoon optelt.
Ik heb het al geprobeerd met een andere if/als formule maar dat werkte niet zoals het moest en eerlijk gezegd ben ik ook niet bekend met die formule.. Als ik nou van tevoren alle vakantiedagen zou weten wordt het een stuk makkelijker.! Maar van wat ik begrepen heb zou ik nu ook een als/zoeken formule moeten gebruiken maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar.

graag weer uw hulp! Ik heb in augustus de vakantiedagen al ingevuld mocht dit helpen...


Bij voorbaat dank, Michelle
Bekijk bijlage uren voorbeeld.xlsx
 
Als ik goed begrijp wat je wilt doet het volgende wat je vraagt :

Code:
=SOM.ALS(Augustus2015!A:A;A10;Augustus2015!W:W)/7,6

Gr,

Joske
 
Hoi Joske,
Bedankt voor je snelle reactie maar helaas, dat werkt niet.

Het gaat namelijk niet alleen om augustus. Ook de maanden ervoor en erna moeten erbij opgeteld worden mocht er ergens een keer een losse vakantiedag of week opgenomen worden. daarbij werkt die formule niet. Hij geeft aan #name? (ik heb SOM al vervangen door SUM en ALS door IF. Heb namelijk engelse Excel uitvoering.
 
Zet onderstaande matrixformule bv. in cel AA2, en sluit af met Ctrl+Shift+Enter ipv. alleen Enter, daarna doortrekken naar onderen.
Code:
=SOM(ALS(B4:V4="vak";VERSCHUIVING(B4:V4;;2)))
Daarna kun je een somproductformule gebruiken per werknemer op elk tabblad met tenslotte een som op het laatste blad.

De formule vertaald:
Code:
=SUM(IF(B4:V4="vak",OFFSET(B4:V4,,2)))
 
Laatst bewerkt:
Michelle,

Waarom hou je vast aan de formule:
Code:
=ALS(OF(C4="VAK";B4="VAK");7,6;(INTEGER((C4-B4)*1440)/60))
"Integer rondt een getal naar beneden af op het dichtstbijzijnde gehele getal" en volgens mij zijn de kolommen B en C geen decimale waarden, maar tijd waarden
Terwijl deze korter is, en het zelfde resultaat heeft?
Code:
=ALS(OF(C4="VAK";B4="VAK");7,6;(C4-B4)*24)
Of zie ik iets over het hoofd?
 
Hoi ab,

Geen idee. Die code kreeg ik zo en werkt volgens mij prima. Maar het gaat nu meer om wat anders.

Ik zou graag hebben dat in het laatste tablad overal waar 'vak' staat per persoon/rij opgeteld wordt. Nu staat in augustus al vast dat die dagen vakantie opgenomen wordt maar het zou makkelijker zijn om mocht er in elke willekeurige maand ergens vak staan, een vakantiedag worden opgenomen, Excel dit in het laatste tabblad meetelt bij de juiste persoon.

Weet jij hoe dit moet? Hetzij in dagen of uren dat maakt dan niet veel uit.

Dank je wel voor je reactie in elk geval!
 
Michelle,

Je maakt het jezelf ook niet makkelijk. Als ik kijk bij juli zie ik ook dagen van juni en ook dagen van augustus, idem in augustus staan ook dagen van juli en van september.
Waarom maak je geen blad per maand? Dat maakt de zaak wel wat eenvoudiger.
 
Omdat ze het per volle weken willen...
is de oplossing gemakkelijker wanneer het per maand is?
 
Heel andere benadering.

Waarom niet alles op 1 werkblad.

Kies voor een tabelvorm voor het invullen van de data.

Naam / dag / uren.

Vervolgens kun je met een draaitabel, flexibel, de data analiseren.

Dat kan dan per b.v. dag, week, maand, kwartaal, jaar, voorschrijdend, cummulatief t/m bepaalde periode.
 
Beste,

Ik heb het opgelost! Per werkblad een kolom (verborgen) gemaakt met de formule countif achter elke naam en helemaal daar onder een sum formule.

Dan op het laatste werkblad de optelsom per werknemer.

Toch bedankt voor jullie input!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan