Zelfde Waarden automatisch vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jesse2

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2011
Ik heb een invoer formulier gemaakt voor een tabel.

die tabel bestaat uit: naam klant, en een prijs.

de klantnaam in deze tabel moet uniek zijn, er mogen geen namen dubbel invoert worden.

nu zou ik graag iedere keer als iemand een klant probeert in te voeren die al bestaat de oude word vervangen door de nieuwe.

Dat moet je even uitleggen; elke klant krijgt een eigen (uniek) record in je klantentabel. Als je de Klantnaam uniek wilt hebben, kan je dat regelen door van dat veld een Sleutelveld te maken. Daarmee voorkom je automatisch dat er duplicaten van een naam mogen worden ingevoerd. Maar het tweede deel van je vraag snap ik dus niet.... Waarom zou je een klant (met zijn gegevens) willen vervangen door een ander?

van iedere klant bestaat maar 1 veld met steeds de nieuwste prijs.

de gebruiker hoeft bij het invullen van het invulformulier niet te onthouden of deze klant al bestaat want de oude word simpelweg vervangen door de nieuwe.

Ik weet zelf ook niet of dit mogelijk is.

trouwens bedankt voor je hulp bij mijn vorige vraag Octa. :)

Ik snap het nog steeds niet: wat wordt er vervangen? De prijs neem ik aan? In welk geval je een klant opzoekt, en de prijs aanpast. Als de klant niet bestaat, zal hij wel aangemaakt moeten worden? Hoe dan ook: op basis van je tabel Klanten kun je wel een opzoeklijst maken, waarin je de klant opzoekt, en de prijs aanpast. Of zoiets...

iedere klant mag maar 1 keer in de tabel voorkomen maar de cijfers moeten steeds verandert worden.

steeds op volgende record drukken is niet erg efficiënt.

is hier geen handige manier voor?

Jesse

Leg nog eens uit wat je nu eigenlijk aan het doen bent, want het wordt er niet duidelijker op.... Als je een klantentabel hebt, dan mag normaal gesproken elke klant maar één keer voorkomen. Op zich niks vreemds. Dat elke klant unieke klantgegevens bevat, is dan ook vrij logisch. Het aanpassen van die gegevens doe je blijkbaar via een formulier, wat ook nog te begrijpen is. Maar wat wil je nu veranderen, zonder dat je naar een volgende klant bladert?

Ik zoek een handigere optie om bv. als je een klantnaam invoert in het vakje naam hij automatisch de rest van de gegevens van de klant laat zien in het formulier. maar ik heb geen idee of dit wel mogelijk is.

Bv. formulier met invoervakjes - gebruiker voert naam klant in drukt op enter - systeem zoekt gegevens klant op en geeft ze weer in de invoer vakjes

Jesse

Laatst bewerkt:
Kijk, nu komen we ergens! Dat is eigenlijk heel simpel te maken; overigens gebruik je nu iets waarvan ik vermoed dat je daar snel vanaf moet stappen.... Want waarom zou je alle klantgegevens opnieuw intypen? Dat riekt er naar dat je die gegevens ook weer opslaat, en dat is toch niet de bedoeling.

Gezien het feit dat je het steeds hebt over prijzen en klantgegevens, vermoed ik dat je een tabel met (bijvoorbeeld) verkooptransacties o.i.d. probeert te maken, waarbij je aan een klant een artikel verkoopt. In die tabel sla je dan het KlantID op, want je wilt uiteraard vastleggen welke klant iets koopt, en het artikel. Wat krijgt hij mee, en wat kost dat? Nietwaar? Daarbij is het wel handig als je ook andere gegevens van die klant kan zien, want dat verhoogt het overzicht, en die gegevens heb je misschien nodig op een bestelbon o.i.d. Wat je in die tabel in ieder geval niet moet doen, is de klantgevens invoegen in eigen velden. Je hebt namelijk (als het goed is) al een veld KlantID, en via het KlantID kun je in de tabel Klanten de overige gegevens prima opzoeken. En als je dat zo doet, hoef je ook niets in te typen.

Op je formulier kun je het beste een Keuzelijst (met invoervak) maken om een klant te selecteren. Deze keuzelijst baseer je op de tabel Klanten. Om die klantgegevens te zien kun je twee dingen doen: gebruik voor je formulier een query, waarin je in ieder geval alle velden opneemt van de tabel die je eigenlijk wilt invullen (tabel Inkoop, Verkoop, Verhuur etc), en koppel de tabel [KLanten] aan die tabel op basis van het veld KlantID. Nu kun je op je formulier alle klantgegevens zien als je een klant selecteert. De tweede optie is, om op je formulier Niet-afhankelijke tekstvakken te maken, die je laat vullen vanuit de keuzelijst Klanten, die je gebruikt voor het selecteren van een Klant. Daarbij kun je alleen klantgegevens laten zien die in je keuzelijst zijn opgenomen, dus bijvoorbeeld KlantID, Klantnaam, KlantAdres, KlantPlaats etc.
De tweede methode is iets moeilijker; de eerste is vrij simpel te doen als je al eens queries hebt gemaakt. Sla de query wel op als query, want dan kun je iets meer met het formulier dan als je alleen de Querycode gebruikt.

het gaat eigenlijk meer om een soort telefoonboek
maar het maakt niet meer zoveel uit ik kwam er achter dat er toch niet zoveel klanten in komen te staan. ik zou graag wel nog wat tips krijgen voor het maken van een telefoonboek. bedankt voor je reacties!

Een telefoonboek is eigenlijk een Contactpersonen database, eventueel met de mogelijkheid om de persoon te mailen/bellen, neem ik aan. In dit voorbeeldje van Microsoft vind je misschien wat inspiratie... Ze hadden vroeger een voorbeeld database met een telefoonklapper achtig formulier, maar jammer genoeg leveren ze dat er niet meer bij. Ik heb zoiets nog wel in gebruik voor andere doeleinden; ik zal eens kijken of ik er iets meer van kan maken...

Bedankt zoals altijd voor je hulp. ik sluit deze vraag af omdat het onderwerp wel erg af gaat wijken van de vraag.
het gene dat ik wilde bereiken is na nader inzien ook niet erg handig.

Jesse

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan