Zelfgebouwe pc vrij traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freshti

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2011
Hallo,

Ik heb dinsdag voor het eerst een computer opgebouwd met zelf uitgekozen hardware.
Ik vind het op starten en afsluiten van de pc erg traag gaan, na het opstarten heeft de pc ook even nodig voordat 'ie een beetje lekker draait, maar dan nog kan het denk ik beter.

Dit is mijn hardware:
Intel Core i7 3820 3.60GHz 10MB Box
MSI X79A-GD45 (8D) iX79, SATA600 RAID, USB3.0
Sapphire HD 7850 1GB GDDR5
KINGSTON HyperX Beast PC-geheugen 2 x 8 GB DDR3-1866 PC3-14900

Ik heb al geprobeerd het geheugen een beetje aan te drukken. De SATA kabels aan te drukken/op een andere ingang op het moederbord. Gekeken of de harde schijf in PIO of DMA staat, maar kon daar verder niks over vinden in apparaatbeheer.
Zelfs door de overclock genie, die bij het moederbord zit, aan te zetten word de pc niet merkbaar sneller.

Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

Bij voorbaat dank,
Jeffrey

kijk eens in je bios of je ram aan de snelheid werkt waaraan ze zou moeten werken en of je de volledige grote hebt

De ram heeft in de overlock modus wel de volledige snelheid en grote, in normale modus heeft 'ie een snelheid van 1600MHz.

Laat RAM geheugen wel op normale modus staan en hoe lang duurt het opstarten ongeveer??

Ik denk een minuut of 2-3. Het scherm met Windows starten blijft een seconde of 15 staan. Vervolgens word het scherm zwart maar zie ik de cursor wel voor een seconde of 15. Daarna word het scherm even helemaal zwart en dan komt, weer voor een seconde of 15, het laatste scherm voordat je bij je bureaublad bent (ik kan me niet helemaal herinneren wat er precies op dat scherm staat).

boot staat in de juiste volgorde in de bios? eerst de harde schijf natuurlijk

je kan windows eens opnieuw installeren want er is echt iets mis als het 3 min duurt met een nieuwe installatie
en je updates doen

boot staat in de juiste volgorde in de bios? eerst de harde schijf natuurlijk

eerst dvd station en dan hdd

maar dat doet er toch niet toe

Laatst bewerkt door een moderator:
Download even CPUID CPU-Z en kijk in dit programma even onder het kopje memory en SPD. In slot 1 en 3 (afhankelijk van hoe je het instelt volgens mij) moeten je geheugenbanken zitten en dan moeten ze beiden ieder 8192 MB zijn. Onder memory moet de DRAM frequentie 932 zijn of iets wat hier heel dichtbij ligt.

Heb je trouwens een SSD in je computer gezet? Een hele grote harddisk zorgt ook voor trage starts. Als de computer volledig is opgestart, lukt het dan wel een game te spelen zonder lag? Met jouw videokaart moet je een redelijke game goed kunnen spelen en met de processor moet dan zeker lukken. Indien games ook niet lekker werken: zijn de sturingsprogramma's voor de videokaart geïnstalleerd? Voor de processor is een aanvullend stuurprogramma niet vereist als je Windows hebt geïnstalleerd, voor de videokaart moet je wel apart nog een stuurprogramma (in dit geval van AMD) installeren. Ik zou dan het gehele Catalyst Control Center installeren. Indien dan het e.e.a nog niet goed werkt zijn er of problemen met de processor of met de videokaart.

Laatst bewerkt:
Ik had eens gekeken naar de boot volgorde, en daar stond in eerste instantie CD > HDD. Dat heb ik toen dus omgedraaid zodat de HDD als eerste stond.

Download even CPUID CPU-Z en kijk in dit programma even onder het kopje memory en SPD. In slot 1 en 3 (afhankelijk van hoe je het instelt volgens mij) moeten je geheugenbanken zitten en dan moeten ze beiden 4096 MB zijn. Onder memory moet de DRAM frequentie 932 zijn of iets wat hier heel dichtbij ligt.

Heb je trouwens een SSD in je computer gezet? Een hele grote harddisk zorgt ook voor trage starts. Als de computer volledig is opgestart, lukt het dan wel een game te spelen zonder lag? Met jouw videokaart moet je een redelijke game goed kunnen spelen en met de processor moet dan zeker lukken. Indien games ook niet lekker werken: zijn de sturingsprogramma's voor de videokaart geïnstalleerd? Voor de processor is een aanvullend stuurprogramma niet vereist als je Windows hebt geïnstalleerd, voor de videokaart moet je wel apart nog een stuurprogramma (in dit geval van AMD) installeren. Ik zou dan het gehele Catalyst Control Center installeren. Indien dan het e.e.a nog niet goed werkt zijn er of problemen met de processor of met de videokaart.
Het enige wat word aangegeven in het tabblad memory is 'Size 16338 MBytes', bij het tabblad SPD staat zelfs niets, ook niet als ik andere slots aanklik.

Ik heb geen SSD, maar deze HDD komt uit mijn vorige pc die verder wel normaal opstartte.
Ik heb tot nu toe alleen nog Far Cry 3 uit kunnen testen, die loopt soepel met de settings gemaximaliseerd. Voor de drivers van de videokaart heb ik de beta van Catalyst Control Center gedownload, voor het moederbord heb ik de bijgeleverde CD gebruikt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had de verkeerde waarde van het aantal MB per geheugenbank, ik wist niet dat je 16 GB geheugen had maar blijkbaar dus wel (want in startpost 2 X 8).
Raar dat er in SPD niets staat want je hebt wel XMP geheugen.

Zou er dan iets mis kunnen zijn met het geheugen? Of maakt dat verder niets uit?

Heb je de harde schijf geformateerd voordat je die in je pc hebt gezet?

Ja, eerst met mijn vorige pc geformatteerd, vervolgens in de nieuwe gezet en opgestart via de Windows cd.

Het is soms handiger om deze eerst te formateren omdat hij nog vol met andere drivers zit en data van je oude pc

Je zou bijna denken van wel. Misschien biedt PC Wizard 2012 meer duidelijkheid. Verder vind ik het apart om je oude HDD mee te nemen als je een pc voor een dergelijk bedrag samenstelt (dure processor, veel geheugen, videokaart erbij). Een SSD is echt een hele goede investering en maakt je computer een stuk sneller, zeker het opstarten en afsluiten. Daarom denk ik dat het aan je HDD ligt met het geheugen als tweede optie. Wat zijn de technische gegevens van deze HDD (leeftijd, rpm, schijfruimte enz.)?

Wat ik zou doen je bestanden waarvan je zeker wil weten dat je ze houdt even kopieren op een usbtje of ext harde schijf. De rest er gewoon afgooien (formateren) kun je lekker met een snelle en schone lei beginnen.

Er roepen bij mij nu ook allerlei vragen op over de wijze van format. Een gewone Windows format is niet genoeg om alle data weg te krijgen, daar is een speciaal programma voor nodig die je als freeware op internet kan vinden. Dan pas kan je een zogeheten 'secure erase' doen en is wat weg lijkt ook echt weg.

Alle data eraf halen kost heel veel tijd 20x overschrijven dan heb je hopelijk alles eraf. Zolang je maar je drivers en bestanden eraf hebt dat zou toch genoeg moeten zijn? Owja en nooit snel formatteren dat heeft dus geen zin.

Dit zijn de gegevens van mijn HDD: '5,900 RPM Spin Speed, 32 MB Cache Buffer, SATA 3Gb/s interface, 2 TB Capacity'.
Ik heb dan inderdaad waarschijnlijk niet goed genoeg geformatteerd. Ik heb het namelijk via de Windows installatie CD gedaan en die was binnen 5 seconden klaar.

Dan denk ik dat er oude resten op je pc staan, en volgens mij heeft dat bij een andere Helpmij'er in het verleden tig problemen opgeleverd. Ik bedoel ook niet 20x formatteren, 3x is genoeg maar geen snelformat inderdaad.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan