Ziekenwagen geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Morrissey

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2001
Bij het aanzetten van de PC komt er spontaan een soort 'ziekenwagen' geluid uit de systeemkast. Eerst dacht ik dat dit een restje spyware zou zijn maar het lijkt iets anders. Herkent iemand dit probleem?

Alvast bedankt!

p.s. een geboden oplossing moet ik toetsen op een andere pc enkele kilometers verder dus reactie kan even op zich laten wachten

Is het boeltje wel stofvrij?

En blijft dat geluid aan?

En is het een gemaakt piepje (dus veroorzaakt door de PC met een doel) of een gekomen piepje (vastgelopen fannetje ofzo)

Laatst bewerkt:
Kast van de PC openmaken, zet de pc aan. Hou héél kort de ventilator van de processor eventjes stil met je vinger. Als het geluid dan weg is, ligt het aan de ventilator.
2 oplossingen

1. met de stofzuiger stofvrij maken (advies XP_PC)
2. Andere ventilator, de prijzen vallen best mee.

Is het een soort sirene geluid wat je hoort?

Kijk of de fan van je processor nog werkt. Grote kans dat je processor te warm wordt

Geplaatst door Morrissey
Bij het aanzetten van de PC komt er spontaan een soort 'ziekenwagen' geluid uit de systeemkast. Eerst dacht ik dat dit een restje spyware zou zijn maar het lijkt iets anders. Herkent iemand dit probleem?

Alvast bedankt!

p.s. een geboden oplossing moet ik toetsen op een andere pc enkele kilometers verder dus reactie kan even op zich laten wachten

Start de pc verder op en kan je er dan mee werken??
Zoniet zou ik je processor verdenken of de instelling van de controle probe.

een niet opstartende pc lijkt me een stuk erger dan een sirene-geluid.
Ik denk dus dat dit niet t geval is en de pc wel gewoon opstart.

Ik denk zelf dat JBS gelijk heeft.
Het kan natuurlijk ook een andere koeler in de pc zijn. (voeding, kastkoeler)
Eentje die een beetje aanloopt, logischerwijs (voor mij logisch althans) hoor je dat vooral als deze langzaam loopt (dus als je hem net aanzet, of als je de pc hebt uitgezet)

Koelers draaien op lagers. Deze kunnen iets uitslijten waardoor de ventilator schuin gaat draaien, en tegen een kant lopen. Dit veroorzaakt meestal dit geluid.

Daarom heb je koelers met kunstof en ijzeren lagers. De kunstof zijn iets goedkoper, en worden meer gebruikt.

Geplaatst door JBS
Koelers draaien op lagers. Deze kunnen iets uitslijten waardoor de ventilator schuin gaat draaien, en tegen een kant lopen. Dit veroorzaakt meestal dit geluid.

Daarom heb je koelers met kunstof en ijzeren lagers. De kunstof zijn iets goedkoper, en worden meer gebruikt.

Ok, maar ondertussen weten we niet, of het constant piepend geluid is, of en pulserend(Pi,Po,Pi, Po) geluid is. Kan een hemelsbreed verschil geven in diagnose.

inderdaad zal morrissey eerst met meer info moeten komen...
MAar tis een sirenegeluid bij opstarten. Dus als de koeler gaat draaien.
Tis niet onlogisch dat je geen sirenegeluid hoort als die sneller draait, omdat die "sirene" dan zo hard gaat, dat een monotoon-geluid lijkt.

Geplaatst door marsmannetje
inderdaad zal morrissey eerst met meer info moeten komen...
MAar tis een sirenegeluid bij opstarten. Dus als de koeler gaat draaien.
Tis niet onlogisch dat je geen sirenegeluid hoort als die sneller draait, omdat die "sirene" dan zo hard gaat, dat een monotoon-geluid lijkt.

Het is natuurlijk moeilijk, van hieruit te bepalen wat er nu juist aan de hand is. Zou handig zijn dat men op het forum de bepaalde geluiden ook mee kan posten.:)

De lagers liggen meestal schuin, dus waarschijnlijk toch het ziekenwagen geluid.

Maar eventjes rustig afwachten.

Meer info..

Bedankt voor al jullie reacties en discussies tot nu toe.
Het is een constant en vrij hard 'ta-tu-ta-tu' geluid. Het wordt niet meer of minder. De pc start ook niet meer goed op maar ik dacht dat dit werd veroorzaakt door hardnekkige spyware. Tijdens het laden van de programma's 'rechtsonderin' komt repeterend de melding in een blauw scherm (tekst precies weet ik niet) namelijk : ...veroorzaakt een fout in... vxd sym tdi (01). Ik hoop dat jullie het toch beter kunnen plaatsen. Ik kan pas morgen bij de PC gaan kijken maar ben al wel weer benieuwd naar jullie reacties. Een gebruiker van de pc zei dat ze dit ook wel eens had ('t geluid) en dat als ze de pc een uur later aanzette het geluid weg was. :confused:

backup-batterij op het moederboard vernieuwen, en het bios flashen. ook als je de tweetonige ta-tu hoort wordt de diskettelezer nog herkend (de harde schijf waarschijnlijk niet).

Het geluid kan idd na een tijdje weggaan, doordat de lagers warm worden.

Graag hoor ik het resultaat.

Morgen proberen

Bedankt weer; ik ga het morgen proberen en hou jullie op de hoogte!:)

Ziekenwagen is naar huis...

Ben weer on-line met de probleemcomputer. In de PC-winkel wilde ik een nieuwe batterij maar de verkoper zei: niet doen, pc open maken, stofvrij maken niets aanraken en misschien werkt het (de fan?) dan weer. En na een grondige blaassessie was het geluid weg en de pc start verder op zonder problemen! Bedankt allemaal voor het meedenken!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan