Ziet draadloos netwerk maar kan geen of hele slechte verbinding maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

lauwb

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2007
Hallo,

Wanneer ik naast de router zit of daar 5 meter vanaf heb ik verbinding welliswaar een slechte bijvoorbeeld 65% terwijl hij hem ziet voor 100%.

Wanneer ik verder weg ga zitten wordt het steeds slechter. Bij 10 meter heb ik nog 32% verbinding en iets verder weg helemaal geen verbinding meer. Terwijl hij het netwerk wel voor 100% blijft zien.

Het ligt niet aan de router want een andere laptop heeft wel prima verbinding. Voorheen had ik hier ook een prima verbinding maar na een nieuwe harde schijf niet meer. Ik zal wel iets niet goed hebben aan de instellingen denk ik maar ik zou niet weten wat.

Wie kan mij verder helpen?

Je moet even oppassen met die percentage die gegeven worden, er zijn er namelijk 2.

1 is de signaal sterkte, wat niets anders aangeeft hoe ver je van het apparaat zit. In principe zal je netwerk nog perfect kunnen werken bij 10% sterkte. Sterke is niets anders dan de kracht van het signaal (ik geloof gemeten in dB of Watt)

2 is de signaal kwaliteit. Deze wordt niet altijd als percentage gegeven, maar dit zorgt voor de goede werking. Bij goede kwaliteit zal hij zichzelf naar 54Mbps willen schakelen, terwijl bij slecht ontvangst springt hij terug naar 11 of 5.5 mbps

Jouw probleem is de kwaliteit van het signaal, als het slecht werkt. Aantal redenen kunnen zijn:

1)Amerikaanse driver van je netwerkkaart geinstalleerd, vooral in combinatie met een Channel 12 of 13 instelling. Dit is het meest voorkomende probleem.

Verander de channel in je router naar kanaal 1 of 6 en kijk hoe hij werk. Herinstalleer je netwerkkaar, download de drivers van internet bij de fabrikant (kies de NL (europa setting).

Reden van dit probleem is dat in america alleen kanalen 1 tot 11 beschikbaar zijn (channel is een stapje van 5mhz in het signaal), terwijl in europa kanaal 1 tot 13 beschikbaar zijn (KPN IPB modems staat vaak op 13, vandaar eventuele draadloze problemen in combo met KPN IPB).

2) Andere veel voorkomende reden is veel storing bij de antenne van de netwerkkaar. Storing wordt veroorzaakt door geaarde metalen die tussen zender en ontvangen zitten, of zaken als Dect station (telefoon), stroomkabels tegen de antenne, voeding dicht bij de antenn, dimmers, Magnetrons.

3) bruik in de antennen van je netwekkaart. Dat geeft hetzelfde effect als met een radio => zeer slechte kwaliteit.

Succes !

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan