Ziet extere schijf niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter mcl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Besturingssysteem
Windows 10
Office versie
2022
Hallo,
Als ik een externe schijf (via USB) aansluit, hoor ik wel een piep, maar krijg de schijf niet in de verkenner te zien.
Waar kan dat aan liggen?
Groet,
Martin
\

Eerst in Schijfbeheer (= diskmgmt.msc ) kijken of de schijf er staat in het onderste deelvenster.
Staat hij daar wel, dan zijn er (mogelijk)
a. Helemaal nog geen partities op die externe harde schijf gemaakt. Zonder partities verschijnt er niets in Verkenner.
b. Mogelijk wel partities op die externe schijf te zien, maar hebben ze (nog) geen schijfletter. Dan kan ook geregeld worden door op zo'n partitie te rechtsklikken en kiezen voor "Schijfletters en paden aanpassen" (of zoiets) en dan een schijfletter toewijzen/toevoegen aan de partitie.

Tijs.

In schijfbeheer zie ik de schijf met alleen de hoeveelheid GB.
Als ik er op klik, dan krijg ik een scherm wat begint met:
Console weergave van schijfbeheer is niet bijgewerkt!

Die melding ken ik niet, maar anders verdiep je je in het diskpart programma om partities aan te maken.

Tijs.

Ik heb Microsoft Fix-it gedaan en nu ziet hij de schijf met letter wel.
Maar, als ik mijn externe USB3 schijf aansluit op een USB2 aansluiting dan staat hij in apparaatbeheer wel, maar alleen met de aantal GB gegevens en ook geen letter.
Wat moet ik dan hiermee doen?
Groet,
Martin

Heeft die externe harde schijf wel eigen voeding? Dus hangt er een voedingsadapter aan die in het stopcontact zit?
Indien niet (dus externe schijf is usb-powered) dan kan ik me erbij voorstellen dat de USB2 poorten te weinig voeding leveren om de schijf zijn werk te laten doen.

Tijs.

Neen, het is een externe schijf via usb.
Volgens mij kreeg ik altijd wel verbinding in de PC, ook als deze aan een USB2 aansluiting verbonden was.
Nog een idee=
Groet,
Martin

Als je hen in Apparaatbeheer ziet staan, dan lijkt hij mij te werken. Interessanter is om te zien wat er in Schijfbeheer staat, En als hij daar wel staat maar zonder driveletter, dan kun je handmatig alsnog een driveletter toekennen. Al geprobeerd?

Zie bericht nr.3

Enige eerlijke manier om te testen of voeding het probleem is is om een USB-hub mét eigen voeding tussen de externe harde schijf en je pc te zetten en dan aan te sluiten op dezelfde USB2 aansluiting.
Komt de harde schijf (incl. partities) dan wél meteen goed in beeld dan lijkt het me toch een voedingsprobleem vanaf de USB2 poort van je pc...

Tijs.

Het is een 2,5 inch schijf die alleen voeding krijgt via usb.

Heb je hem al eens uitgetest op een andere PC/Laptop?

Ja,
Maar op mijn andere PC heb ik USB3 aansluitingen en daar doet hij het uiteraard wel.
Nu heb ik een 2e externe schijf USB3 en die doet het wel op de PC met gewone USB aansluitingen.
Hoe kan dat nou?

Je draait om de brei heen: Ik verwacht nog steeds dat de USB poorten niet voldoende voeding verschaffen, waarbij (met mazzel) die andere externe USB3 schijf baar mijn inschatting met minder voeding uitkan dan de originele 2,5 inch waar je vraag mee begon.

Dus mijn test in posting #10 blijft staan om uitgevoerd te worden.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan