ziet geheugen niet !!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

patrickvanliero

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2002
Ik heb een systeem met celeron 633 en een soltek 65fvb moederbord, er zit 64 mb in en wil er 128 bijzetten. De modules zijn pc100 van kingston 128Mb. Als ik deze erbij prop ziet hij er maar 128 dus ik ben er 64 kwijt. Zet ik alleen de 128 erin dan ziet hij er maar 64. Maakt niet uit welk slot hij ziet er maximaal 64 als ik een module vanm 128 erin zet. Het komt ook voor dat hij niet opstart als ik alleen 128 erin zet (moet meerdere systemen upgraden en werkt bij geen van alle). Ik heb al geflashed en wel alle 3 de flach files van de soltek site. Ik kreeg ook te horen dat een bepaald merk niet met een bepaald moederbord type om kan gaan en heb dus een ander merk module besteld maar krijg weer hetzelfde resultaat. HELP!!!!! AUB

ik denk dat je single-sided geheugen hebt: geheugen met alle chips op één kant. Dat nieuwere geheugen wordt door sommige oude mobo's maar voor de helft herkend.

Dus, je zult òf een 256mb single-sided module moeten kopen, òf een 128mb double-sided

jij hebt

Ik heb ff een vraagje heb jij toevallig een pc van compaq , packardbell , dell of een ander merk wlke merk pc heb je

oke dan

Het verhaal van het double sided geheugen zou kunnen alleen de 64 mb module die erin zat is ook enkel sided geheugen dus dat is ook raar. Het zou dus kunnen maar blijft raar dit verhaal. Ik heb ook nog de via 4 in 1 driver geinstalleerd en dus geflached 3X .

vreemd...

Is die andere single-sided die je hebt (die eerste van 64mb) niet ook toevallig eigenlijk 128??

Kan ook zijn dat je mobo maar 64mb per slot ondersteunt. Ik ga ff voor je zoeken...

Heb je misschien een andere pc om te testen, of misschien een doublesided reepje van meer dan 64 mb??

ja is een goed probleempje he

de andere is een 64 mb (staat er op en geeft ie aan) en volgens de specs moet ie het geheugen gewoon aankunnen.....ik zit alleen nog te denken aan een of andere wazige bios instelling misschien veranderen maar lijkt me ook niet. Op de verpakking van het 128 geheugen staat dat ie draait op volgens mij 10 of 12 nanosec en hij staat in de bios op 10/12 en kan alleen kiezen uit 10/12, normal ,fast dus denk het niet.

is dit je mobo, of die in de link van JeroenW (om het verschil te zien, kijk waar het batterijtje zit of tel het aantal ISA-sloten)

hij zou 256 per slot moeten pikken, dus dat is het niet.

Je zegt dat je nieuwe geheugen PC100 is. Je mobo ondersteunt PC133. Waarom koop je dat niet?? (daar kan het overigens niet aan liggen, maar ik vroeg het me gewoon af omdat het toch zonde is....)

Ja ik moet een 30 systemen upgraden dus ik heb 100 en 133 mhz geheugen maar weet dat dit niet het probleem is ...draiit alleen iets trager maar heb dus wel voor ieder het goeie besteld......dacht ik !! maar hij vreet ze dus niet. Op de foto kan ik niet goed zien of er een switchblokje op zit want die zit daar nml wel op met 8 dipswitchen en op het bord zit een stikker met soltek65FVB en via sisoftsandra gekeken. Als ik de flash van soltek doe dan zal hij toch wel in de fout gaan als het een ander merk is of niet ??

ja, en dan gaat hij misschien wel dusdanig de fout in dat je hem nooit meer kunt gebruiken. Niet doen dus...

Tel eens hoeveel zwarte sloten je onderaan je mobo hebt...

Kun met dit bord terug naar een leverancier, heb je misschien nog garantie oid???

nou moet het even wachten tot morgen want systemen staan op m'n werk. En garantie is nada want ze zijn al een paar jaartjes oud (celeron 660 volgns mij en toen nieuw gekocht) dus kom hier morgenvroeg op terug en slaap er maar eens een nachtje over misschien wordt het toch nog een happy end.
Alvast bedankt

gr

Patrick

Meelman,

Het is jou mobo (van jou link). Dus zo ver zijn we al. Heeft het ook niet te maken met het 16*8 of 8*32 geheugen spec

heel vaag. Op de site staat dit:

8 banks up to 1.5 GB DRAMs (256Mb DRAM technology)

wat kan dit betekenen?? Er zitten 3 Rambankjes op het mobo, dus 8 banks?? En als dat zo zou zijn, 1536/8=192 mb en zulke chips hb ik nog nooit gezien. Die acht lijkt mij verdwaald, dus 1536/3=512 mb per slot... Maar er staat '256mb DRAM technology'

Heb je al geprobeerd volgordes te wisselen?? Bv. de 128 in 1e slot, en de 64 in 3e, probeer alles eens.

Heb je een andere pc om de modules te testen?? Of een reepje double-sided??

Ik kan op diverse systemen testen dat is het probleem niet maar krijg overal hetzelfde verhaal, Ook diverse OS en de geheugenbank van 64 MB double sided ziet het mobo weldus misschien toch ondersteuningsprobleem voor nieuwe geheugens, maar staat eigenlijk nergens beschreven dus is toch raar. Maar i'll keep going on !!

Geplaatst door meelman
ik denk dat je single-sided geheugen hebt: geheugen met alle chips op één kant. Dat nieuwere geheugen wordt door sommige oude mobo's maar voor de helft herkend.

Dus, je zult òf een 256mb single-sided module moeten kopen, òf een 128mb double-sided
Deze verklaring lijkt op te gaan na het lezen van:
Kingston 133 MHz ValueRam modules are manufactured according to current memory technology standards. Unfortunately not all computer systems can handle this technology. The 133MHz ValueRam modules use memory chips that have a density of 256 megabits per chip. Some older computer systems are only equipped to read up to 128 megabits on the chips. Therefore these systems can only see half of the actual memory capacity. If your motherboard is using a BX, ZX, or 810 chipset you will need a module built with memory chips that have a maximum density of 128 megabits.
bron
Wat je er verder nog aan hebt (kijk naar de gearceerde stukken): http://www.google.nl/search?q=cache...uals/65fvb.pdf+SL-65FVB+memory&hl=nl&ie=UTF-8

patrickvanliero, als je die module op meerdere pc's getest hebt (ook nieuwe, voor zover er nieuwe pc's zijn met SD-RAM) en je krijgt overal hetzelfde verhaal, dan is die module gewoon stuk.

Heb je toevallig een Double-sided module van 128 of meer mb?? Dan kun je kijken of hij dat per bankje ondersteunt.

Geplaatst door techie
Of ram van een goed merk als kingston?

Ik heb een systeem met celeron 633 en een soltek 65fvb moederbord, er zit 64 mb in en wil er 128 bijzetten. De modules zijn pc100 van kingston 128Mb

denk van wel!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan