Ziggo en meerdere IP adressen

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbietjuh

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2008
Hallo,

Op dit moment is mijn opzet:
Modem => Router => Interne netwerk en servers

Ik heb 4 servers draaiend hier thuis, helaas geeft dat vaak conflicten met het openen van poorten. Zo heb ik 443 in gebruik voor RDP, hoewel ik op 443 ook HTTPS moet hebben. Ik heb 443 open staan voor RDP omdat school alle poorten behalve 80 en 443 blokkeerd.

Mijn idee is om een extra IP adres aan te vragen, maar ik vraag mij af of dit toegestaan is en op welke manier ik dat zal doen. Ik dacht zelf modem => switch => router, servers. Dan zou mijn opzet worden dat het switch direct op het modem staat aangesloten en op die manier IP adressen aanvraagt (publieke) voor elk aangsloten device. Ik sluit de nodige servers aan op de switch, en de interne server en pc's op de router (NAT). De router is uiteraard aangesloten op het switch.

Any thoughts?

Met vriendelijke groet,
R. de Vries

Gaat niet werken: Ziggo geeft (behalve bij zakelijke abonnementen, waarbij je een heel blok publieke ip-adressen krijgt) maar 1 ip-adres per huisadres. Je kunt het proberen, maar ga ervan uit dat je het niet voor elkaar krijgt.

Dan over je setup, zelfs al zou je 2 ip-adressen krijgen: Een switch vraagt geen ip-adressen aan, dat doet een pc of router of console etc. Je zou dus een NAT router moeten hebben die meerdere Internet ip-adressen aankan.

RDP op poort 443 zetten vind ik persoonlijk een minder geslaagd plan (blijkt ook niet te werken in je setup, omdat het HTTPS naar je server onmogelijk maakt). Zo'n setup te doen omdat je zo nodig vanuit school iets moet kunnen vind ik persoonlijk onbegrijpelijk: De tijd op school is primair om te leren, niet om items op je thuis-netwerk te beheren. [Tenminste: zo denk ik erover.]

Tijs.

Dan over je setup, zelfs al zou je 2 ip-adressen krijgen: Een switch vraagt geen ip-adressen aan, dat doet een pc of router of console etc. Je zou dus een NAT router moeten hebben die meerdere Internet ip-adressen aankan.
Volgens mij klopt dat niet helemaal, voor zover ik weet, en excuseer mij dan ook als ik dit fout heb, routeert de switch de DHCP aanvraag van de server die ik er op aansluit dan naar de DHCP servers van Ziggo (dhcp request => switch => modem => internet).

De wlan router aan de switch verzorgd vervolgens de NAT op het thuisnetwerk.

RDP op poort 443 zetten vind ik persoonlijk een minder geslaagd plan (blijkt ook niet te werken in je setup, omdat het HTTPS naar je server onmogelijk maakt). Zo'n setup te doen omdat je zo nodig vanuit school iets moet kunnen vind ik persoonlijk onbegrijpelijk: De tijd op school is primair om te leren, niet om items op je thuis-netwerk te beheren. [Tenminste: zo denk ik erover.]
Dat die setup niet helemaal werkt is juist, maar het is essentieel voor school, gezien ik daar graag gebruik maak van Word voor werkstukken en niet Notepad of WordPad. Tevens hebben we tussenuren en dan heb ik graag iets te doen.. Maar dat ter zijde, daar gaat het topic niet over :-)

Met vriendelijke groeten,
R. de Vries

Volgens mij klopt dat niet helemaal, voor zover ik weet, en excuseer mij dan ook als ik dit fout heb, routeert de switch de DHCP aanvraag van de server die ik er op aansluit dan naar de DHCP servers van Ziggo (dhcp request => switch => modem => internet).

Stel dat je 2 ip-adressen kunt krijgen, dan moeten er 2 apparaten aan de switch zijn aangesloten, die dan ieder 1 van die ip-adressen moeten krijgen. Dat kan een router zijn of een pc. De switch is een dom apparaat, dus die geeft gewoon alles door (DHCP aanvragen, verbindingsverzoeken naar websites etc.)
Wil je met zo'n setup met meer dan 2 pc's/laptops/console kunnen Internetten dan moet (dus) minstens 1 van genoemde apparaten een router zijn. Het andere apparaat aan de switch zou dan jouw server kunnen zijn, die meteen een rechtstreekse Internet-verbinding heeft, zonder een router ertussen.

Edit: Stel dat je het zo doet, dan zou je in je server een tweede netwerkkaart kunnen zetten, en die verbinden aan een van de LAN-verbindingen van de router. Zo is je server dan ook verbonden aan het thuisnetwerk (wel met enige risico's voor het thuisnetwerk, indien je server wordt gehackt).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ja, dat bedoelde ik :-) Dus stel dat ik 2 IP adressen krijg, dan is de opzet mogelijk lijkt me. Nu nog even kijken of Ziggo me 2 IP adressen gaat geven ;-)

Bedankt

R. de Vries

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan