Ziggo router vervangen, advies?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plantje

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
Berichten
140
Een vriend van mij heeft problemen met zijn internet verbinding. Het is niet snel genoeg, niet stabiel genoeg en regelmatig kan hij simpelweg geen verbinding met het netwerk maken.

Hij heeft zijn Ziggo modem en daarnaast nog een König Electronics Wireless 11N router 150M staan. Zoals ik van hem begrijp verbindt hij de ene keer met zijn Ziggo wireless de andere keer met zijn Ziggo 5G wireless en weer een andere keer met die König.
Hij pakt maar net wat ie op dat moment kan vinden; het moet gewoon werken voor hem. En terecht!

Nu heb ik wel vaker begrepen, dat de WiFi kwaliteiten van de Ziggo routers erg slecht zijn. Dus het idee is om DHCP en WiFi op zijn Ziggo router uit te zetten er een nieuwe router met switch naast te zetten. Dan alles wat ook maar enigszins bedraad aangesloten kan worden bedraad aansluiten en verder de nieuwe router de gehele WiFi laten doen.

Nu ben ik bij een bekende grote elektronicawinkel geweest en ik heb daar ook eens geïnformeerd. Ik weet niet of alles waar is:
-Router van Ziggo zijn zo slecht, omdat er een slechte processor in zou zitten. De duurdere routers hebben een betere processor en die van Ziggo slaat op een gegeven moment gewoon "dicht". Is dat zo?
-Je kunt een router het beste op de eerste verdieping zetten, omdat de straling ook naar beneden gaat; heb je hem op de begane grond staan dan is alles wat naar beneden gaat verloren. Klopt dat?
-Volgens verpakkingen snelheden tot 1300 Mbps of zelfs 1900 Mbps. Hoe kan dat als bedraad slechts 1 Gbps is? Is draadloos dan sneller dan bedraad?

Maar het belangrijkste nog: ik zie zeer veel uiteenlopende routers. En ook in prijs verschillen ze behoorlijk wat! Wat is voor huis-tuin-en-keuken-gebruik nu een goede router? Ze zijn met zijn vieren, 2 kinderen, 2 volwassenen. Iedereen heeft wel zo zijn telefoon, er zijn een aantal tablets en laptops in huis. En tegenwoordig zit er steeds meer aan de thuis netwerkjes zoals we weten.
Waar kan ik op letten? Iemand specifieke goede of juist minder goede ervaringen?
Ik neem aan, dat ik sowieso alles wat niet 2,4Ghz én 5Ghz heeft links kan laten liggen. Nog merken die in het bijzonder bagger of juist goed zijn? Ik heb zelf vaak wel vertrouwen in spul van Asus en voor netwerkspul Cisco, Linksys.

Daarnaast schiet internet in de tuin ook regelmatig te kort. Ik verwacht dat daar een range extender een goede oplossing kan geven. Wat is dan het beste te adviseren? Een apparaat dat WiFi oppakt en sterker doorzendt? Of middels het stroomnetwerk de boel verlengen en een extender neerleggen? Of gewoon een UTP kabel trekken en op die manier WiFi versterken in de tuin?

Alvast bedankt!
 
Ik zou mezelf niet teveel blind staren op de specs van de fabrikant als ik jou was. Zelfs 150 Mbit is al niet makkelijk te halen en al helemaal niet als er veel draadloze netwerken in je buurt zitten.
5 Ghz is leuk en supersnel maar gaat bijna niet door de muren. Dus leuk als je in dezelfde ruimte zit, maar al snel waardeloos als je op een andere etage zit.
Ziggo routers zijn inderdaad niet al te sterk, maar dat komt ook doordat de modems vaak in de meterkast hangen en dat is een van de slechtste plekken om een wifirouter te hebben.
Qua signaalsterkte zijn Engenius routers en accesspoints erg goed. Sommige accesspoints hebben 2-3x zoveel vermogen dan andere merken en ook nog eens antennes die 5-8 dB versterken.
Mocht je een extender plaatsen, koppel die dan wel met een kabel aan de router en niet draadloos, anders gaat je snelheid al gelijk achteruit.
Je hebt kans dat als je een goede Engenius bedraad op de eerste verdieping zet, je in alle kamers en zelfs in de tuin een goed signaal hebt. (uiteraard niet op de 5 Ghz maar op de 2.4 Ghz en een schoon kanaal)


Zoiets :
http://tweakers.net/pricewatch/3174...gh-power-wireless-n-gigabit-access-point.html
 
Laatst bewerkt:
-Je kunt een router het beste op de eerste verdieping zetten
Meestal is dit wel juist, maar alleen als je op de eerste of tweede verdieping ook bereik wilt hebben.
heb je hem op de begane grond staan dan is alles wat naar beneden gaat verloren. Klopt dat?
Geen echt argument maar gegeven om leken iets duidelijk te maken.
Je antenne heeft een bepaald stralingsprofiel. Alles wat naar gebieden gaat waar je geen behoefte aan verbinding hebt is in feite nutteloos, maar zo werkt dat nu eenmaal met antennes en hun profielen.
Je plaatst je antenne/router het beste zo dat die in feite in het midden zit van het gebied waar je allemaal verbinding wilt kunnen maken.
Zet een app (bv. "wifi analyzer") op je smartphone of laptop waarmee je veldsterkte kunt meten. Loop door je huis en kijk bij welke positie van je router je overal het beste ontvangst hebt. Soms is dat voldoende, soms niet.
Voorbeeldje: als jij je router op de eerste verdieping zet en als daar een laminaatvloer ligt waar gebruik is gemaakt van aluminiumfolie, heb je grote kans dat je boven wél, maar beneden géén goed bereik hebt.
Zet je die router beneden, dan heb je boven mogelijk onvoldoende bereik. Daarvoor dien je dan weer een andere oplossing te zoeken. Bv. bedraden of een powerline verbinding via het stopcontact, extra antenne's, extenders enz.
 
Thanks! Kan ik ook wel weer wat mee.
Ik zag dat Hardware.info ook goede tips, koophulpjes enz. heeft. Ik ga me er gewoon maar wat meer in verdiepen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan