Ziggo Ubee EVW321b wireless bridgen mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koetsie

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2012
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden zijn wij overgestapt van KPN ADSL naar Ziggo kabel en -afgezien van een soms onstabiele verbinding- ben ik best wel blij met de overstap. Nu heb ik toch een vraag, waar meer mensen denk ik mee zitten. Is het mogelijk om met een Ubee EVW321b een wireless bridge op te zetten met een andere range extender/wireless router? En zo ja, hoe? En nee, ik wil niet volgens de router achter router methode werken.

groeten,

Jan

Nee, de ubee ondersteund zelf geen bridge, dus dat gaat nooit werken...

Je kunt wel eventueel een range extender overwegen of van die powerline dingen (danwel met of zonder Wifi)

Ubee modem-perikelen

Zo, even een udate van de status. Na een hoop geklooi, vervloekingen aan het Ubee modem en aan ziggo, heb ik in arren moede twee sitecom extenders aangeschaft. Deze werken, totdat het Ubee modem weer eens een oprisping heeft. En nog steeds blijf ik met een aantal vragen zitten , die ik als redelijk deskundige op het gebied van netwerken niet van dit modem snap.

Zo bestaat er de mogelijkheid tot wireless bridging (zie plaatje)Ubee wireless Bridging.PNG. Onder Geavanceerde Instellingen -> Wireless->Bridging/I] kun je dit inschakelen voor de 2.4Ghz en de 5 Ghz radio's. Vervolgens vul je de MAC adressen in van de apparaten die je als wireless bridge wilt inzetten.

Er was alleen één probleem... ik kreeg het niet werkend. Wat dat betreft had K1pje volkomen gelijk, alleen kom ik uit het Noord'n des lands en daar zijn de mensen wat stijfkoppig...

De beide apparaten die ik als bridge wilde koppelen -een Sitelink range-extender en een Icidu draadloos routertje) kregen wel een connectie, maar werden vervolgens na een paar tellen weer uit het netwerk geknikkerd. Aan beide gekoppelde apparaten had ik hetzelfde BSSID en kanaal opgegeven (plus de sideband van de radio (20 Mhz));de encryptiemethode op wpa2-psk/AES voor alle apparaten gezet en voor alle apparaten de wpa2-psk opgegeven. Zo zou het moeten werken (de oude KPN Thomson ADSL router voerde dit zonder mankeren uit).

Dit werkte voor het Ubee modem dus niet. Ik vermoed twee mogelijke oorzaken. I het gaat mis bij het vaststellen van het IEEE 802.11 protocol, dat gebruikt wordt, of II het gaat mis bij de verificatie van de encryptiemethode, wanneer beide apparaten zich willen koppelen aan het kabelmodem.

Ik heb ook gemerkt dat het Ubee modem wat vreemd omgaat met Static Lease ip-adressen. Zo moeten die vallen binnen de DHCP-range en dat is vreemd, want daarvoor is DHCP niet uitgevonden. Bepaalde aan het netwerk verbonden apparaten, zoals bijvoorbeeld range-extenders en printers wil ik een vast IP-adres kunnen geven die binnen de IP-range valt, maar buiten de DHCP-range, om voor zover mogelijk, ip-toewijzingsconflicten (hmm leuk Wordfeudwoord) uit te sluiten. Zo zou het mogelijk moeten zijn dit schema te hanteren:

[table="width: 500, align:left"]
[tr]
[td]Apparaat[/td]
[td]IP-adres[/td]
[td]Subnet-masker[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Ubee kabelmodem[/td]
[td]192.168.1.1[/td]
[td]255.255.255.0[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Range-extender A[/td]
[td]192.168.1.2[/td]
[td]255.255.255.0[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Range-extender B[/td]
[td]192.168.1.3[/td]
[td]255.255.255.0[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Printer A[/td]
[td]192.168.1.50[/td]
[td]255.255.255.0[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Printer B[/td]
[td]192.168.1.60[/td]
[td]255.255.255.0[/td]
[/tr]
[tr]
[td]DHCP-range[/td]
[td]192.168.1.100-192.168.1.254[/td]
[td]255.255.255.0[/td]
[/tr]
[/table]
De Ip-adressen geven niet de werkelijke situatie weer, ze zijn als voorbeeld genomen.

Alle adressen valllen netjes binnen de ip-range (192.168.1.1 - 192.168.1.255) en zouden dus herkenbaar moeten zijn voor het Ubee kabelmodem. Maar helaas, deze vlieger gaat maar gedeeltelijk op. Printers, die ik zelf heb voorzien van een vast ip-adres worden netjes in het netwerk opgenomen. Voer ik dezelfde truuk echter uit met de range extenders / routertjes die ik voorhanden heb, dan worden deze door het Ubee kabelmodem domweg genegeerd:shocked:.

En het kan nog gekker. Beide sitecom range-extenders heb ik een static lease adres gegeven volgens de Ubee methode. Wat schetst mijn verbazing als ik de beheerpagina van één van beide range-extenders open? Geen opgegeven static lease-adres, maar een door DHCP uitgegeven ip-adres! Zie beide plaatjes van het kabelmodem en de rangeextender. Beide MAC- adressen zijn hetzelfde; heb het werkelijke MAC-adres gemaskeerdInstellingen sitecom extender.PNGStatic lease Ubee.jpg :eek:. En ja, de range-extender was opnieuw gereset en opnieuw geconfigureerd, na het instellen van de static lease... De leasetijd voor het IP-adres zal wel niet zijn verlopen, dat is de enige verklaring die ik kan bedenken.

Het kabelmodem doet in grote lijnen wat het zou moeten doen, op onderdelen echter zou de firmware eens goed onder handen moeten worden genomen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan