Opgelost Zijbanner in rapport

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

JohanRVT

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2011
Beste groep,

de administratie van onze groep heeft het lumineuze idee gehad om een zijbanner in de linkermarge van de nieuwe "standaard" rapporten te maken. Dit is een collage van allerlei kleine foto's van de verschillende instellingen aangevuld met een beetje algemene foto's (zie PDF voorbeeld in bijlage met sterk gereduceerde resolutie). Die collage is natuurlijk prima als één jpg (+/- 300 Kb) te koppelen en in te laden in een rapport. Zou dus moeten doorgevoerd worden in alle rapporten.
Hoe pak je dit best aan om deze bannerin een rapport te gieten zodat het (on)ding links steeds de volledige pagina kantlijn van boven tot beneden beslaat en je toch nog de gewone rapportkoptekst, paginakopteksten, voetteksten, etc... kan dynamisch maken? Iets met subrapporten of bestaat er iets zoals een koptekstsectie maar dan voor de zijkant?
Vooraf bedrukt papier inleggen is geen optie aangezien iedereen van de instelling van alles op de ene printer uitprint.
Graag een constructief idee.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je kunt de afbeelding als watermerk in je rapport hangen. Hij zal dan in ieder geval de hele hoogte van de bladspiegel gebruiken. De uitsnede is afhankelijk van de instelling <afbeeldingsformaatmodus>, en de plek stel je in bij <Afbeeldingsuitlijning>. Ik vermoed dat je de afbeelding wel zult moeten bewerken, want je zult de hele afbeelding van onder tot boven willen zien en niet hoeven na te denken over de fysieke maten van de afbeelding, en dan moet je kiezen voor <Kader vullen>. De afbeelding wordt dan van top tot teen getoond. Nadeel daarvan is, dat hij ook over de breedte helemaal gevuld wordt, ongeacht hoe je de <Afbeeldingsuitlijning> hebt ingesteld. Zelf zou ik dus de compilatie maken in een afbeelding die de verhoudingen heeft van een A4 document. De kleine fotootjes zet je dan links, en de rest is wit. Nu kun je de afbeelding in je rapport plaatsen, en <Kader vullen> gebruiken.
Ik heb als voorbeeld een banner gemaakt op basis van een afbeelding die 200 pixels breed was, bij 2328 pixels hoog. Die is niet te gebruiken, want dat die krijg je niet links in de oorspronkelijke vorm. De afbeelding heeft daarom een groter canvas gekregen, met de maten 1646 X 2328, en de logo's zijn daarbij links geplaatst. Zeg maar zoals in je voorbeeld. De nieuwe afbeelding is nu in het rapport gezet met de eigenschap <Kadervullen>, en nu is het precies goed. Hangt uiteraard verder van je marges af wat je ziet, en waar de tekst komt te staan.

Ik weet dat je in Word een picture als watermerk kunt in de achtergrond plaatsen met de tekst en zo meer ervoor.
Maar die functie vind ik niet terug in Acces en mocht het zo zijn ben je dan niet gebonden dat te doen voor ofwel de kop -, detail of voetsectie?
Als je het voorbeeld bekijkt dat ik nu heb bijgevoegd zie je 3 gekoppelde banners links netjes staan maar in de koptekst, detail en voettekst herhaalt deze zich terwijl het in feite om netjes te zijn één ononderbroken banner van boven tot beneden moet zijn. (Nu ziet een aandachtige kjiker 3x het logo staan)
Code voor de rapportpagina
Code:
Option Compare Database
Option Explicit
Dim strImagePath1, strImagePath2, strImagePath3 As String
Private Sub Paginakoptekstsectie_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)
    setimagepath
End Sub
Private Sub Details_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)
    setimagepath
End Sub
Private Sub Paginavoettekstsectie_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)
    setimagepath
End Sub

Function setimagepath()
On Error GoTo PictureNotAvailable
    strImagePath1 = Me.TxtBannerLinksKoptekst.Value
    strImagePath2 = Me.TxtBannerLinksKoptekst.Value
    strImagePath3 = Me.TxtBannerLinksVoettekst.Value
    Me.ImageFrameKoptekst.Picture = strImagePath1
    Me.ImageFrameDetail1.Picture = strImagePath2
    Me.ImageFrameVoettekst.Picture = strImagePath3
Exit Function

PictureNotAvailable:
    strImagePath1 = GetPath & "\fotomap\0geenfoto.jpg"
    strImagePath2 = GetPath & "\fotomap\0geenfoto.jpg"
    strImagePath3 = GetPath & "\fotomap\0geenfoto.jpg"
    Me.ImageFrameKoptekst.Picture = strImagePath1
    Me.ImageFrameDetail1.Picture = strImagePath2
    Me.ImageFrameVoettekst.Picture = strImagePath3
End Function

Bijlagen

En als je mijn werkwijze gebruikt is dat precies wat je krijgt. Access kent de eigenschap Watermerk niet, maar dat is ook maar een naampje in Word natuurlijk. Een afbeelding die je in de rapporteigenschap zet, loopt onder alle secties door; het is dus één afbeelding die je nog wel goed moet instellen. En werkt derhalve als een watermerkafbeelding.

Michel, dat begrijp ik maar ik denk dat ik 't verkeerd heb aangepakt bij de vraagstelling; het was er me om te doen om een gekoppelde banner te krijgen en met jouw methode (zie het rapportblanco2 in de banner.mdb in bijlage, even alles unrarren in je C:\) werkt dit maar met een ingesloten afbeelding (of ik vind geen andere manier). De rapportblanco werkt met gekoppelde afbeeldingen.
Of is er een andere manier om een afbeelding in de rapporteigenschap te koppelen? Ik ben nml een beetje benauwd voor de bloat van de db die er gaat ontstaan als ik de 220 verschillende rapporten omvorm naar die nieuwe lay-out

Bijlagen

Met VBA kan het ook:
Code:
Private Sub Report_Open(Cancel As Integer)
With Me
    .Picture = "H:\Download\Banner\reportbanner_algemeen_staand1.jpg"
    .PictureAlignment = Left
    .PictureType = 1
    .PictureTiling = False
    .PictureSizeMode = 0
End With
End Sub

Inderdaad, hiep hiep voor Michel.
Scheelt weer een slok op de MB's.
Noot: ik had de jpg met 1% verkleind, bleek nu wat groter uit te vallen gekoppeld dan ingesloten
In de originele DB was het dan weer te klein, raar nochthans dezelfde marges.
Dan effekes gegoogeld en heb ik de PictureSizeMode op 3 (zoom) gezet en dan was 't in orde.
Bedankt

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan