Zijn er Linux drivers voor de Targa NDAS 500 eSATA

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
970
Mijn Targa NDAS 500 eSATA gebruik ik voor backups van alle Linux en Windows computers in huis. Gewoon met een usb-kabeltje voor ieder pc apart. Gisteren heb ik de NDAS aan een Devolo homeplug gehangen en op een WindowsXP-pc de NAS-software geinstalleerd (read+write) en vervolgens de NAS aan het Devolo-netwerk toegevoegd. Vanuit de WindowsXP-pc kan ik nu in de NAS komen.

Ik wil ook vanuit Linux in de NAS, maar op de Targa install cd staan alleen drivers voor windows. 1e vraag: bestaan er voor deze Targa inmiddels al drivers voor Linux? Volgens Wikipedia wel, maar ik kan ze niet vinden.
In de Targa handleiding staat dat read+write voor alle pc's in het netwerk alleen mogelijk is als het netwerk alleen uit windowsXP computers bestaat. Zit er in het netwerk een pc met een ander OS (Windows, Mac of Linux) dan heeft alleen de eerste WindowsXP-pc read + write en de overige pc's alleen read. 2e vraag: is die beperking inmiddels ook te ondervangen, anders is het voor mij nutteloos.

Apparatuur:
pc's (Mint13, WindowsXP, W7, W8 verbonden via Devolo's met modem/router van KPN)
laptops (Mint15, Ubuntu, WindowsXP via wifi verbonden met modem/router van KPN)
 
Zou ook kunnen dat je gewoon Samba moet installeren en configureren in Linux.

Tijs.
 
In Linux heb je voor deze schijf géén drivers nodig volgens mij. Deze schijf kun je benaderen met Samba. Kan zelf wel een voorbeeld gaan tikken maar heb wat informatie voor je gevonden waar je denk ik wel mee verder kunt.

http://community.linuxmint.com/tutorial/view/1095

Wat betreft het readonly van de NAS via linux kun je misschien wel oplossen met NTFS-3G voor linux. Dan heb je kans dat je de schijf ook kan schrijven. En ik denk dat deze toch wel als NTFS is geformatteerd. Kan het ook mis hebben natuurlijk.

http://www.ntfs-3g.com/distributions.html

Zal in linux mint wel te installeren zijn door.
Code:
[I]sudo apt-get install ntfs-3g[/I]
 
@rappie pappie: Lijkt me niet dat het van belang is HOE een netwerkschijf die je met Samba benadert geformatteerd is... :p

Tijs.
 
Samba en Samba common stonden al standaard geïnstalleerd. Ben net terug van vakantie en sindsdien kan ik ook niet meer vanuit mijn XP pc in de NAS komen. Hij wordt niet meer gezien. De ntfs-3G maakte de NAS in Linux ook niet toegankelijk.
 
Samba en Samba common stonden al standaard geïnstalleerd. Ben net terug van vakantie en sindsdien kan ik ook niet meer vanuit mijn XP pc in de NAS komen. Hij wordt niet meer gezien. De ntfs-3G maakte de NAS in Linux ook niet toegankelijk.
Is het ip -adres wellicht niet meer ok of geldig? Dan vind je hem ook niet... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan