• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zinnen en zinsdelen apart tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

guusje1989

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jul 2013
Hallo,

Ik ben bezig met afstuderen en ik doe onderzoek naar emoties in spellen. Ik heb hiervoor de stem van de proefpersonen opgenomen en deze uitgetypt in excel zodat ik er meerdere analyses mee kan doen. 1 analyse waar ik echt niet uitkom is de volgende:

Proefpersonen kunnen vragen ''mag ik de kaart'' of "mag ik van jou de kaart''. Ik wil deze echter graag van elkaar onderscheiden, dus 1 kolom waarin alle ''mag ik'' geteld worden en 1 kolom waarin de '' mag ik van jou'' geteld worden. Het probleem is als ik zoek naar de mag ik, dan telt hij ook alle 'mag ik' bij de 'mag ik van jou'. Ik zoek dus eigenlijk een formule die hier in onderscheid kan maken. Heeft iemand een een tip voor mij?

Groetjes,

Annemarie

Het aantal van "mag ik van jou" aftrekken van het aantal "mag ik"

Ron

Beste Ron,

Bedankt voor je antwoord. Het punt is alleen dat het per proefpersoon moet worden weergegeven. Ik heb twee kolommen: 'mag ik' en 'mag ik van jou' en dan moet er per rij in iedere kolom een 0 komen als er geen mag ik of mag ik van jou staat en een 1 als er wel een mag ik of mag ik van jou staat.

post anders eens je uitgeschreven tekst, want je layout is van belang voor het tellen.
Een cel met 2* "mag ik" wordt bv. maar 1 maal geteld.
Vermoedelijk wordt dat een beetje VBA.

de 1e keer "mag ik van jou" tel je gewoon, de 2e keer "mag ik" vervang je eerst de "mag ik van jou" door een vreemd karakter (hier een pipe "|") en tel je dan.
Zi ekolommen N en O en rij 36

Bijlagen

Persoonlijk zou ik voor dit soort analyses snel naar vba grijpen en eventueel regular expressions. Maar ik kan me voorstellen dat je dat liever niet doet.
Toch kun je het jezelf gemakkelijker maken door bijv ingebouwde tabellen te gebruiken. Excel kopieert de formules dan voor je per kolom, en je kunt gestructureerde celverwijzingen gebruiken. En nog meer. Zie bijlage.
In de tabel zit een hulpkolom Kapitalen (G) die je tekst omzet naar hoofdletters. Door te zoeken met teksten in hoofdletters worden je formules eenvoudiger.
In kolom Vragen staat nu een formule die het aantal keren de tekst telt die op rij 1 staat. De formule in alle kolommen met een zoektekst in rij 1 zien er nu nagenoeg hetzelfde uit > minder kans op fouten. Om deze reden gebruik ik voor de categorie Lachen twee hulpkolommen, die kun je evt verbergen.
Ook voor MAG IK gebruik ik een hulpkolom (verborgen), zodat de formule dezelfde structuur houdt.
Misschien helpt dit.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan