zip of 7zip?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomasje

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2007
Op een site die ik onderhoud bied ik een hoeveelheid documenten aan welke met zip zijn ingepakt. Maar ik pak ze in het vervolg bij voorkeur in met 7zip omdat de pakketten dan aanzienlijk kleiner zijn. Ik vraag mij echter af of er veel bezoekers zullen zijn die niet met 7zip overweg kunnen omdat 7zip denk ik minder populair is dan zip.

Laatst bewerkt:
Heb je al eens geprobeerd om bij WinZIP de compression op maximaal te zetten?
Ik zou op een website geen 7zip gebruiken omdat de meeste mensen Winzip of WinRAR gebruiken denk ik, met WinRAR kun je trouwens zo'n beetje alle zipformaten openen.

Over welke grootte hebben we het precies hier, gaat het om 1MB of 100MB?
Aangezien vrijwel iedereen tegenwoordig een snelle internetverbinding heeft zou ik je niet al te veel zorgen maken om de grootte.

Groeten Marcel

@robinator
Alleen moet je bij een website wel 100% zeker zijn dat iedereen het kan openen dus zou ik het zippen zodat het op .zip eindigt en niet op .7z.

@TS
Ik lees trouwens op de website van 7-zip dat de compressie-ratio 2-10% beter is t.o.v. WinZIP, zou me er dus zoals ik al eerder zei niet te druk om maken.
For ZIP and GZIP formats, 7-Zip provides a compression ratio that is 2-10 % better than the ratio provided by PKZip and WinZip

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Bij het zippen zet ik de compressie altijd op maximaal. Het gaat om zes pakketten waarvan het grootste bijna 100 MB is. Omdat die website wereldwijd bezocht wordt en niet iedereen snel internet heeft, streef ik ernaar om de downloads zo klein mogelijk te maken. Ik wist niet dat winrar het populairst was, dacht dat zip dat was. 7zip maakt mijn pakketten ongeveer 15% kleiner dan zip.

Laatst bewerkt:
Je kunt met 7-zip ook .zip bestanden maken, niet (alleen) .7z bestanden.

Kijk eens of er veel verschil is in grootte als je er .zip bestanden mee maakt en en vergelijk die met de grootte van de .7z variant die je (blijkbaar) nu beschikbaar stelt.

Overigens: Vlgs. deze link kan Winrar ook .7z bestanden maken/uitpakken(!) :)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het voor downloaders niet echt veel uitmaakt of een te downloaden bestand 100MB is of 115MB.

Met WinRAR kun je idd alles uitpakken maar of WinZIP of WinRAR de populairste is zou ik niet weten.
Voor het .zip formaat schijnt 7-zip die betere compressie van 2-10% te halen.
Wanneer je 7-zip gebruikt om bestanden in het .7z formaat te zippen ligt de compressie ratio hoger.

Maar ik blijf erbij dat je de bestanden het beste als .zip beschikbaar kunt maken en niet als .rar of .7z omdat dan iedereen met WinZIP, WinRAR of 7-zip ze kan openen.

Bron: http://www.7-zip.org/

Groeten Marcel

dnties,
Ik schreef al: 7zip maakt mijn pakketten ongeveer 15% kleiner dan zip.

Laatst bewerkt:
Thomasje: Dan moet je duidelijk omschrijven wat je bedoelt.
Blijkbaar bedoel je dat je .7z bestanden maakt (met 7-zip, maximale compressie) omdat .zip bestanden (ook gemaakt met 7-zip, maximale compressie) 15% groter zijn.

Zie in mijn vorige posting dat .z7 bestanden ook met Winrar zijn uit te pakken, dus als je bezoekers 7-zip óf Winrar óf Winzip (zie deze link) gebruiken moeten ze de .7z bestanden kunnen uitpakken.

Voordeel van .zip bestanden is dat Windows (vanaf XP) ze zélf kan uitpakken zonder een extern programma erbij nodig te hebben.

Tijs.

Laatst bewerkt:
dnties,
Je moest eens weten hoe ik steeds mijn best doe om zo duidelijk mogelijk te zijn ;-)
Overigens ben je voor mij helemaal duidelijk.

Ik denk dat het voor downloaders niet echt veel uitmaakt of een te downloaden bestand 100MB is of 115MB.

Dat ligt er maar helemaal aan waar je woont op onze Aarde, en welk abonnement de downloader heeft. Als het allemaal maar magertjes is, dan is 15 MB best veel. Zeker als je een beperkte datalimiet hebt. (Iets dat veel landen nog kennen.)

Gewoon zip gebruiken lijkt mij het meest zinvolle. Die 15% moet je maar voor lief nemen. Als ik als computerleek een .7z krijg, dan schrikt dat af. Bij .zip is dit al heel wat minder het geval. (Ik wil als leek niet eerst een half uur op onderzoek uitgaan; ik wil gewoon kunnen klikken, en gebruiken.)

Je kunt met 7-zip ook SFX-archieven (zelfuitpakkend) aanmaken in het 7z formaat. Ik heb snel even een test gedaan met het volgende bestand:

alle_word-docs_verbodengeschriften.nl.exe: 66 MB (van de website gedownload)

Na het opnieuw inpakken met 7-zip als 7z SFX-archief:

alle_word-docs_verbodengeschriften.nl.exe: 44 MB

Dat scheelt toch aardig wat.

Laatst bewerkt:
M4RCO,
Prachtig!
Dat 7-Zip de mogelijkheid heeft om een zelfuitpakkende zip te maken had ik over het hoofd gezien. Door alle zelfuitpakkers met 7-Zip te maken heb ik de downloads bij elkaar 31 MB kleiner gemaakt.

P.S. Dus 7-Zip maakt beduidend kleinere zelfuitpakkers dan ZIP2Secure waarmee ik het tot voor kort deed.

Laatst bewerkt:
Da's mooi.

Je zou ook nog de individuele tekst/PDF bestanden eerst kunnen optimaliseren m.b.v. FileOptimizer (open source) alvorens ze met 7-zip in te pakken:

http://nikkhokkho.sourceforge.net/static.php?page=FileOptimizer

Deze tool bevat een collectie van andere tools/plugins om met name documenten en foto's te optimaliseren. Mogelijk worden ze dan al iets kleiner.

M4RCO,
Een interessant programma dat FileOptimizer, maar toch durf ik daar de vele pdf's die in de loop der jaren met veel zorg zijn gemaakt niet aan over te leveren. Ik zou eerst uitgebreid moeten testen wat FileOptimizer precies doet en dan nog zal het resultaat heel beperkt zijn. Maar nogmaals een interessant programma en niettemin bedankt voor je tip.

Zoals je zelf al aangaf in POST#12 denk ik dat het idd het verstandigste is (wanneer je webruimte dat toelaat) om het in verschillende te downloaden formaten aan te bieden met daarbij vermeld de bestandsgrootte (zip, rar, 7z, exe).

Klantvriendelijker kan je het eigenlijk niet maken denk ik :thumb:

Groeten Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan